خط مشی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتروحاله مهدیلوی 1 , سلیمان ایرانزاده 2 , فرزین مدرس خیابانی 3 , ناصر فقهی فرهمند 4
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
3 - گروه ریاضی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: فرصتهای کارآفرینی, روش آمیخته, صنعت گردشگری,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: : هدف این تحقیق طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی در راستای توسعه خطمشی کارآفرینی بوده است.روشها: روش تحقیق از منظر هدف کاربردی- توسعهای و از منظر روش انجام کار آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی پژوهش از تحلیل تم در جهت شناسایی تمهای اصلی و فرعی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه بوده است. در گام دوم بخش کمی نیز بر اساس تمهای اصلی از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری(ISM) در جهت طراحی الگوی تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری استفاده شده است. جامعه آماری این بخش شامل کلیه مدیران صنایع وابسته به صنعت گردشگری بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی- مورگان 234 نفر تعیین شده است.یافتهها: یافتههای تحقیق در بخش کیفی نشان دهنده هشت تم اصلی و سی و سه تم فرعی بوده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نیز نشان دهنده تأیید تمهای اصلی از طریق تمهای فرعی بوده است.نتیجهگیری: نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری نشان میدهد که الگوی بدست آمده در شش سطح روابط بین محرکهای تشخیص فرصتهای کارآفرینی در صنعت گردشگری را نشان میدهد که در آن فرایندهای شناختی فعالان بخش گردشگری تأثیرگذارترین عامل بوده است.
_||_