شناسایی و اولویتبندی عوامل شکست اجرای خط مشی های بهداشت و ایمنی بر اساس تکنیک واکاوی حالات نقص و اثرات آن و با بکارگیری روش AHP و TOPSIS فازی (مورد مطالعه: صنایع و معادن استان کرمان)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتاحسان شهسواری گوغری 1 , محمد ضیاء الدینی 2 , مصطفی هادوی نژاد 3 , حمید تابلی 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده غلوم انسانی، دانشگاه آزادا اسلامی واحد رفسنجان
2 - مدیریت دولتی,مدیریت,ازاد رفسنجان, ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ولی عصر رفسنجان (عج)، رفسنجان، ایران.
4 - مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: AHP, ایمنی و بهداشت کار, محیط فازی, اجرای خط مشی, TOPSIS, FMEA,
ملخص المقالة :
زمینه: تدوین و اجرای خط مشی ایمنی و بهداشت از ضروریات حرکت سازمان به سمت کاهش حوادث و بیماری های شغلی است. خط مشی یعنی تصمیم ها و سیاست ها و منظور از اجرای خط مشی ، فعالیتهایی است که بطور مستقیم آن را به انجام می رساند. هدف: عوامل متعددی منجر به شکست اجرای خط مشی های ایمنی و بهداشت کار می شود.در این پژوهش به شناسایی و رتبه بندی این عوامل پرداخته شده است.روش ها:این پژوهش کاربردی و از حیث راهبرد، پیمایشی است. جامعه تحقیق را 15 نفر از مدیران HSE استان کرمان تشکیل داده اند که از طریق نمونه گیری غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه و پرسشنامه می باشد و جهت تحلیل داده ها از تکنیک FMEA و رویکرد تلفیقی AHP و TOPSIS فازی استفاده شده است.یافته ها: بر اساس یافته ها عوامل مهم موثر در شکست اجرای خط مشی های ایمنی و بهداشت عبارتند از:فقدان ساختار سازمانی مناسب و عدم اختصاص بودجه لازم جهت اجرا.نتیجه گیری:با توجه به یافته های تحقیق لازم است که سازمانها بیش از پیش به ایجاد و تقویت ساختار واحدهای ایمنی و بهداشت توجه نمایند و با برآورد و اختصاص بودجه لازم، بر اجرای خط مشی های ایمنی و بهداشت نظارت نمایند.
آبادیان، مهشید، زنجیرچی، سید محمود، اسعدی، میرمحمد.1391. ارزیابی کیفیت خدمات DSL با رویکرد ترکیبی تحلیل شکست و آثار آن و تحلیل پوششی دادههای فازی)مطالعه موردی: یکی از شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت (. مدیریت تولید و عملیات، دوره 3 (5)، شماره2، ص 76-59.
احمدیان، الهه، سلاجقه، سنجر.1398. ارتباط عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر اجرای بهینه خطمشیهای دولتی (مورد مطالعه: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی). فصلنامه خطمشی گذای عمومی در مدیریت، دوره 10 (2)، شماره34، ص 30-15.
اصغرپور، محمدجواد. (1393). تصمیم گیریهای چند معیاره. تهران: نشر دانشگاه تهران.
اعتباریان، اکبر، کشوریان آزاد، رقیه.1398. بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای قوه قضائیه)بر اساس مدل ناکامورا و اسمال وود (.فصلنامه خطمشی گذای عمومی در مدیریت، دوره10، شماره33، ص103-85.
اعرابی، سید محمد، رزقی رستمی، علی رضا.1384. آسیب شناسی اجرای خطمشیهای صنعتی کشور. ارائه در سومین کنفرانس بین المللی مدیریت (ص): تهران.
امیری ابراهیم آبادی، سلطانزاده، امین احمد، قیاسی، سمیرا.1391. واکاوی حواد ث شغلی براساس سیستم تجزیه و تحلیل و طبقه بندی عوامل انسانی (HFACS) مطالعه موردی: معدن مس. مجله ارگونومی، دوره 8 شماره 1، ص 20-12.
بوالحسنی، پریسا، اسماعیلی دوکی، آیدا، فلاح، محمد.1396. ارزیابی ریسک و رتبه بندی تجهیزات با تلفیق رویکردهای AHP فازی و FMEA –مطالعه موردی:مجموعه صنایع آذراب اراک. نشریه تصمیم گیری و تحقیق در عملیات، دوره2، شماره 1، ص 72-59.
پوراحمدی، معین، مختاریانپور، مجید، حسنقلیپور، طهمورث.1397. آسیب شناسی اجرای خطمشیهای خصوصی سازی در ایران. مدیریت دولتی، دوره10، شماره3، ص333-356.
حبیبی، آرش، ایزدیار، ، سرافرازی، اعظم. (1393). تصمیم گیری چند معیاره فازی. تهران: انتشارات سیمای دانش.
خوبرو، محمدتقی، ابراهیمی، روح الله.1398. عوامل کلیدی موفقیت در خطمشیگذاری بخش خدمات عمومی ایران. فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، دوره 9، شماره3، ص23-2.
دانش فرد، کرم اله. ( 1388). فرآیند خطمشیگذاری عمومی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
دانایی فرد، حس، ثقفی، عمادالدین، مشبکی اصفهانی، اصغر.1389. اجرای خطمشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحله تدوین خطمشی. مدرس علوم انسانی- پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره14، شماره4، ص 106-79.
رجب بیگی، مجتبی.1378. موانع دستیابی به اجرای کامل خطمشیهای عمومی. فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 45 و 46، ص 84-73.
زینی وند مقدم، رضا، باقرزاده، محمدرضا، قلی پور کنعانی، یوسف، متانی، مهردا، عارف نژاد، محسن.1400. طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری. فصلنامه خطمشی گذای عمومی در مدیریت، دوره 12 (2)، شماره42، ص 84-67.
صفیان، مهدی، فرهی، علی، حاجی ملامیرزایی، حمید، موسوی، سیدعلی.1398. الگویی برای خطمشیگذاری سرمایه انسانی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین)ع)، دوره11، شماره1، ص100-75.
ضیاء الدینی، محمد. (1393). اجرای خطمشیهای عمومی. کرمان: انتشارات فانوس.
عباسی، طیبه، بیگی، وحید.1395. تبیین چالشهای اجرای خطمشیهای عمومی در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 8، شماره1، ص 12-1.
عقیلی نژاد، ماشااله، کوهپایه زاده، جلیل، نوری، محمد کاظم، گل آبادی، مجید.1391. ارتباط سن و سابقه کار با آسیبهای ناشی از حوادث شغلی در معادن و صنایع معدنی ایران طی سال های1390-1382. مجله علوم پزشکی رازی، دوره19، شماره 104، ص 28-20.
علی آبادی، ابراهیم، عزیزی، محمد، عالم تبریز، اکبر، داوری، علی.1397. شناسایی موانع اجرای خطمشیهای کارآفرینی و نوآوری در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران. فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 8، شماره3، ص 132-95.
قدس، علی اصغر، الحانی، فاطمه، انوشه، منیره، کاهویی، مهدی.1387. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث حین کار در شهرستان سمنان (سال85-81). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. دوره 30، شماره2، ص 100-95.
محمدفام، ایرج.1386. هزینههای انسانی حوادث شغلی منجر به مرگ در بیمه شدگان تامین اجتماعی استان تهران. فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 4، شماره1و2، ص 10-4.
معمار زاده طهران، غلامرضا، میر سپاسی، ناصر، جلیلی، سودابه.1392. ارائه مدل برای ارزیابی اثربخشی اجرای خطمشیهای عمومی جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهداشت و درمان. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، دوره2، شماره 4، ص31-19.
مقدسپور، سعید، دانایی فرد، حسن و کردنائیج، اسداله. 1392. واکاوی عوامل کلیدی در عدم موفقیت برخی خطمشیهای عمومی در ج.ا. ایران: مطالعه خطمشیهای مالیاتی کشور. فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره1، ص 68-33.
ممیوند، بهروز، امینی سابق، زین العابدین، ساده، احسان، خلج، محمدرضا.1398. بررسی و ارائه الگوی اجرای خطمشیگذاری زیست محیطی با استفاده از نظریه داده مبنا. فصلنامه مجلس و راهبرد، دوره 26، شماره 98، ص91-71.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل بازرسی کار، تحلیل آماری آسیبهای شغلی سال1398 استان کرمان، مردادماه 1399.
_||_Brynard, P. (2005). Policy implementation: Lessons for service delivery. Journal of public administration, 40 (Special issue 3), 649-664.
Chen Su Jung. (2006), Goals Ambiguity, and performance in u.s. federal programs and agencies, Dissertaion,The University ofGeorgia.
Filipovic. S, Petrakovic, D. (2015). SME sector development by improving financial support: Serbia compared to other SEE countries. South-Eastern Europe Journal of Economics, 3 (2).
FitzGerald. C, O’Malley. E, O Broin. D (2019). Policy success/policy failure:A framework for understanding policy choices. Public Policy and Administration, 67 (2), p. 1–24. doi: 10.2478/admin-2019-0011
Holland. H.J, Green. J.J, Laura. A & Phillips. M (2016). School Health Policies: Evidenced based Programs for Policy Implementation. Journal of Policy Practice, 15 (4),p 314–332.
Howlett. M, Ramesh. M, Wu. X (2015). Understanding the persistence of policy failures: The role of politics, governance and uncertainty.Public Policy and Administration, 30 (3–4),p 209–220.
Kwon. H, Cho.H.J, Moon. I, Choi. J, Park. D and Lee. Y (2010).Advanced Korean Industrial Safety and Health Policy with Risk Assessment Safety and Health at Work.1,p29-36.
Rossouw.N, Wiseman.k (2004). Learning from the implementation of environmental public policy instruments after the first ten years of democracy in South Africa. Impact Assessment and Project Appraisal, 22 (2), p 131–140.
Sharafi. Sh, Manzari Tavakoli. A, Salajegheh. S, Amirzadeh. V (2018). Providing a Desirable Model for Implementing Social Network Policies in Iran (With a social and ethical responsibility approach based on the explanation of its related factors). Iranian journal of educational Sociology. 1 (10),15-24.
Tuokuu. F.X, Idemudia. U, Gruber. J.S, Jean Kayira. J (2019). Linking stakeholder perspectives for environmental policy development and implementation in Ghana’s gold mining sector: Insights from a Qmethodology study. Environmental Science and Policy, 97,p 106–115.