شناسایی و اولویت بندی مولفه های نیازسنجی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان؛ مورد مطالعه شهرداری مشهد
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزهره شاه محمدی 1 , هدا پیروی 2 , مرتضی رضوی نژاد 3 , سلمان آل حسن 4 , مرتضی کرمی 5
1 - کارشناس آموزش گروه آموزش و توانمند سازی شهرداری مشهد
2 - مدیر کل دفتر نوسازی و تحول سازمانی، شهرداری مشهد
3 - معاون دفتر نوسازی و تحول اداری، شهرداری مشهد
4 - رئیس گروه آموزش و توانمند سازی، شهرداری مشهد
5 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: شهرداری مشهد, آموزشهای ضمن خدمت, مولفه های نیازسنجی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مولفه های نیازسنجی آموزش های ضمن خدمت در شهرداری مشهد انجام شده است. روش: این تحقیق از حیث هدف، کاربردی می باشد و از لحاظ روش توصیفی می باشد و برای رتبه بندی از روش دلفی استفاده شد . جامعه آماری در بخش کیفی این پژوهش، روسای ادارات برنامه ریزی و کارشناسان تحول و نوسازی شهرداری مشهد هستند که 90 نفر میباشند. جامعه آماری در بخش کمی 13 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش شهرداری مشهد بودند. یافته ها: پس از ترکیب، ادغام و حذف موارد تکراری و نامرتبط با نیازسنجی آموزشی همه مولفه ها در 5 بعد فرآیند نیازسنجی، روش های نیازسنجی، مشارکت کنندگان نیازسنجی، اولویت بندی نیازسنجی و زمانبندی نیازسنجی دسته بندی شدند و از میان مولفه های استخراج شده، 19 مولفه مربوط به فرآیند نیازسنجی، 19 مولفه مربوط به روشهای نیازسنجی، 11 مولفه مربوط به مشارکتکنندگان نیازسنجی، 11 مولفه مربوط به اولویتبندی نیازسنجی و 6 مولفه مربوط به زمانبندی نیازسنجی احصاء شد. نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش بینش ارزشمندی را در مورد نیازسنجی آموزشی در شهرداری مشهد ارائه می دهد و به مدیران شهرداری کمک میکند با یافتن اولویت های مربوط به نیازسنجی آموزش برنامه ریزی های مناسبی را در این حوزه انجام دهند.
_||_