ارزیابی و شناسایی عوامل موثر بر خودتوسعهای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استانهای مازندران، گیلان و گلستان و ارائه الگوی بهینه آن
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزهرا کهرودی 1 , پریسا ایران نژاد 2 , رمضان جهانیان 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج ، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج ، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج ، ایران
الکلمات المفتاحية: اعضای هیئت علمی دانشگاه, عوامل گروهی, عوامل فردی, الگوی خود-توسعهای, عوامل سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: در پژوهش حاضر قرار است که به ارزیابی و شناسایی عوامل موثر بر خودتوسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های مازندران، گیلان و گلستان و ارائه الگوی بهینه آن پرداخته شود. روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گرداوری داده کیفی ) و از نظر ها آمیخته (کمی کمی توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر کیفی توصیفی از نوع نظریه زمینهای است. جامعه آماری نیز در مرحله کیفی سال و در مرحله کم ی کلیه اعضای هیئت 10 کلیه اعضای هیئت علمی با سابقه حداقل علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مشغول به انجام وظایف شغلی می 1399 های مازندران، گیلان و گلستان که در سال نفر 2789 باشند و تعدادشان میباشد. همچنین در پژوهش حاضر در مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و در مرحله کم ی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه متناسب با حجم هر یک از سه ، ای نسبتی استان استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه های استاندارد خود توسعهای پرسشنامه محقق ساخته عوامل مؤثر بر خودتوسعه ای دارای روایی و پایایی تایید شده بودهاند. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله کیفی بصورت تحلیل محتوا و در مرحله کمی نیز مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که عوامل مؤثر بر خود توسعه ای اعضاء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های تعهد حرفه، انگیزش شغلی ، درگیری شغلی ، مازندران، گیلان و گلستان عبارتند از: عوامل فردی (خودکارآمدی نیاز ، ای به موفقیت، مسئولیت توانمندسازی روان ، پذیری ، پایگاه اقتصادی/اجتماعی ، خودشکوفایی ، تاب آوری شغلی ، شناختی تعهد سازمانی) و عوامل ، عدالت سازمانی ، حمایت سازمانی ، سرمایه فرهنگی)، عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی گروهی (یادگیری گروهی .) نتیجهگیری: عوامل موثر بر خود توسعهای کارکنان در قالب یک سری عوامل فردی، سازمانی و گروهی می باشند. فلذا زمانی که این عوامل موثر محقق و رعایت شود خودتوسعه ای آنها نیز راحت تر صورت می گیرد.
_||_
Abbema, A.E. (2016). The Motivational Leader: A Self-Determination Approach. University of Twente, Enschede, The Netherlands.
Abili, Kh., Pour Karimi, J, Mazari, A. (2020). Provide a self-development model for academic leaders. Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, Ninth Year No. 2, pp. 1-28 (Persian).
Abili, Kh., Mazari, M. (2018). Self-development support theories of human resources. Journal of Human Resource Management Development and Support, 50. pp. 111-138 (Persian).
Allen, D. G., Shore, L. M., & Griffeth, R. W. (2015). The role of perceived organizational support and supportive human resource practices in the turnover process. Journal of Management, 29, pp.99-118
Andrén, U. (2012). Self-awareness and self-knowledge in professions: Something we are or a skill we learn. Kompendiet, Göteborg.
Burkhanova, Irina Y; Drandrov, Gerold L; Ivanova, Svetlana S; Stafeeva, Anastasia V; Vorobyov, Nikolay B; et al. International Journal of Applied Exercise Physiology; Mazandaran Vol. 9, Iss. 4, (2020): 117-124.
Boreham P , Pvey J , Tomaszeewski W (2015)Work and Social Wellbeing: The Impact of Employment Conditions on Quality of Life , The International Journal of Human Resource Management
Bowman, R. (2015). Teachers as leaders: A commitment to self-Development. Academic Exchange Quarterly, 19 (1): 1-10.
Boyce, L.A., Zaccaro, S.J., and Wisecarver, M.Z. (2015). Propensity for self-development of leadership attributes: Understanding, predicting, and supporting performance of leader self-development. The Leadership Quarterly, 21: 159–178.
Braun, S., Nazlic, T., Weisweiler, S., Pawlowska, B., Peus, C., Frey, D. (2015). Effective Leadership Development in Higher Education: Individual and Group Level Approaches. Journal of Leadership Education, 8 (1):195-206.
Burgoyne, J., (2015). Learning Theory and the Construction of Self: What Kinds of People Do We Create through the Theories of Learning that We Apply to Their Development?. Learning Theory and the Construction of Self, 1-16.
Burgoyne, J., Pedler, M. (2015). Valuing leadership development: a practices and challenge approach. Journal of the Association for Management Education and Development, 19 (4): 26-72.
Carrie, P., Dollery, B. (2016). Organizational commitment and perceived organizational support in the NSW police. International Journal of Police Strategies & Management. 29 (4), pp.741-756.
Çakır, R., Şahin, H., Balci, H. et al. The effect of basic robotic coding in-service training on teachers’ acceptance of technology, self-development, and computational thinking skills in technology use. J. Comput. Educ. (2021). https://doi.org/10.1007/s40692-020-00178-1.
Chang, L.C., Liu, C.H. (2016). Employee empowerment, innovative behavior and job productivity of public health nurses: A cross-sectional questionnaire survey”. Int. J. Nurs. Stud. 45 (10),pp.1442-1448.
Chiang, C.F., & Hsieh, T.S. (2017). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance:The mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management,31,pp.180-190
Cortina, J., Zaccaro, S., McFarland, L., Baughman, K., Wood, G., & Odin, E. (2014). Promoting realistic self-assessment as the basis for effective leader self-development. ARI Research Leader Development Research Unit (1-69).
Day, D. V., & Zaccaro, S. J. (2015). Toward a science of leader development. In D. V. Day, S. J. Zaccaro, & S. M. Halpin (Eds.), Leader development for transforming organization (pp. 383−399). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Diener E, Diener R , Halpern D , Vitterso J (2018) Social Well-Being: Research and Policy Recommendations , Global Happiness Policy Report.
Donaldson, S. I., & Dollwet, M. (2015). Taming the waves and wild horses of positive organizational psychology. In A. B. Bakker (Ed.), Advances in positive psychology, (pp. 1-21). Bingley, UK: Emerald.
Eric, P. & Jack Amitabh (2016). From Methodological Triangulation in Management Research, Management Research News, Department of Quantitative Analysis and Operations Management. College of Business Administration, University of Cincinnati, Ohio, USA: Cincinnati, 29 (6): 345-357.
Pourkarimi, J, Mazari, A (2017). The mediating role of self-development in the relationship between transformational leadership and human capital agility. Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, Sixth Year No. 2 (22). pp. 101-125 (persian).
Fallah, Mehdi (2017). Organizational Learning Culture in Human Resource Development, Fifth National Conference on Education and Human Capital Development, Tehran.
Foroutani, Z (2015) Factors Affecting Employees' Self-Developmental Behavior with Emphasis on the Role of Organizational Support and Islamic Attitude to Work, Quarterly Journal of Organizational Behavior Studies, Fourth Year, Second Issue (persian).
Gelbard, R., & Carmeli, A. (2017). The interactive effect of team dynamics and organizational support on ICT project success, International Journal of Project Management, 27, pp. 464-470.
Goodarzi, M., and Mazari, A., and Khabareh, K. (2019). The mediating role of self-development in the relationship between self-awareness and job performance. Organizational Culture Management, 17 (4), 531-548 (persian).
Hinton, K.L. (2017). Self-responsibili and social responsibility. University of Nevada, Available at: https://www.unce.unr.edu/publications/files/cy/other/fs9396.pdf.
Iryna V. Ievtushenko,Yevheniia М. Kaliuzhna,Olena O. Nezhynska (2020)." The Study of the Self-Development Model in the Context of Structural Security of the Individual Integrity".journal of intellectual disability diagnosis and treatment. Vol. 8 No. 3 (2020).
Javanak, M, Abili, Kh, Pourkarimi, J, Soltani, K (2017) Presenting the Professional Development Model of Clinical Education Department Managers: The Case of Public Medical Universities, Scientific Journal of Medical Education Strategies (persian).
Jawahar, I. M., & Hemmasi, P. (2017). Perceived organizational support for women’s advancement and turnover intentions the mediating role of job and employer satisfaction. Women in Management Review, 21 (8),pp. 643-661.
Jiangdi B , Pan T, Wenhui Ch, Junchang L (2021)." Evaluation of Self-Development Ability and Study of Its Obstacle Factors for State-Owned Forest Farms: Applying the SEM–PPM". Sustainability 2021, 13 (6), 3119; https://doi.org/10.3390/su13063119.
Mazari, E, Khabareh, K, Badaban, S (2015) Gap Analysis of the Self-Development Status of Human Resources in Higher Education Centers (Case: University of Tehran), 2nd International Conference on Management and Development Culture (persian).
Miryam Wedyaswari, Millati Syamila,Devita Ratna Widowati (2020)." EXPO: Self-Development Training Program to Introduce Emotional Competence for First-Year Psychology Students".ASIA PACIFIC HIGHER EDUCATION RESEARCH JOURNAL. Volume 7.pp.29-46.
Momeni, A, Kafashpour, A, Malekzadeh, Gh, Khorakian, Gh (2020). Designing a conceptual framework for employees' self-developmental behavior; A study in Khorasan Razavi, North and South Gas Company. Quarterly Journal of Human Resource Management in the Oil Industry, Eleventh Year No. 43. pp. 25-54 (persian).
Naghizadeh, A, Khan Babazadeh, M, Samari, A (2015) A Study of Research Barriers and Problems from the Perspective of Faculty Members in Ardabil University of Medical Sciences, Journal of Ardabil University of Medical Sciences and Health Services, Volume 15, Number 3 (persian).
Zahedi, S, Bazargan, A (2013) Faculty members' views on the needs of their professional development and methods of meeting the needs, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 67 (Persian).
Zia, M.Q., Naveed, M., Bashir, M.A. and Shamsi, A.F. (2020), "The interaction of situational factors on individual factors and self-development", European Journal of Training and Development, Vol. 44 No. 4/5, pp. 509-530. https://doi.org/10.1108/EJTD-10-2019-0172.