بررسی بازارگرایی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان
الموضوعات :حمیدرضا سعیدنیا 1 , حسین مردانی 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
2 - نویسنده مسئول و طرف مکابته
الکلمات المفتاحية: بازارگرایی, تولید اطلاعات در بازار, توزیع اطلاعات, پاسخگویی به اطلاعات بازار, پارک های علم و فناوری, مراکز رشد فناوری, شرکت های کوچک و متوسط,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بازارگرایی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان انجام گردیده است. با توجه به هدف اصلی و اهداف فرعی، سؤالات اصلی و سؤالات فرعی، فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی و جامعه آماری مورد نظر، مدل بازارگرایی از نگاه کوهلی و جاورسکی که بر مبنای سه متغیر کلیدی تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و پاسخگویی به اطلاعات بازار بنا شد، برای سنجش میزان بازار گرایی در شرکت های مستقر در پارک انتخاب گردیده است. کوهلی و جاورسکی بازارگرایی را تولید اطلاعات در سراسر سازمان در ارتباط با نیازهای فعلی و آتی مشتری، نشر و توزیع این اطلاعات در بین بخشهای مختلف سازمان و پاسخگویی سراسری به آن اطلاعات تعریف کرده اند. تا سال 1387، تعداد 44 شرکت کوچک و متوسط تحت نظر پارک علم وفناوری استان سمنان قرار گرفته اند که در هر شرکت، جمع آوری اطلاعات از طریق مدیریت عامل یا یکی از سطوح مدیریت که به صورت سؤال و در قالب پرسشنامه بود، صورت می گرفت. پرسشنامه بصورت طیف لیکرت در 5 بخش 1= خیلی کم، 2=کم، 3=متوسط، 4=زیاد و 5=خیلی زیاد طراحی شده بود که 27 سؤال، سه متغیر اصلی بازارگرایی یعنی تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و پاسخگویی را مورد ارزیابی قرار می داد. نتایج حاصل از این پژوهش که با استفاده از دو روش آزمون نشانه و آزمون ویلکاکسون بر روی فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی انجام شد، این گونه بود که میزان بازارگرایی و سه متغیر اصلی آن یعنی تولید اطلاعات، توزیع اطلاعات و پاسخگویی در شرکت های کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان بالا و قابل قبول است. در ادامه پیشنهادهایی به پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری ارائه گردیده است.