طراحی مدل ارزیابی حوزه رهبریEFQMبا استفاده ازMCDM
الموضوعات :دکتر الهوردی تقوی علیداش 1 , دکترحسن مهرمنش 2
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
الکلمات المفتاحية: بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت, تصمیم گیری های چند معیاره, مدیریت کیفیت جامع, استدلال شواهد, ارزیابی,
ملخص المقالة :
امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن با چالش های بی شماری مواجه هستند . مدل تعالی سازمانیEFQMابزار قوی جهت کمک به سازمان ها به منظور فائق آمدن بر این چالش ها است . این مدل دارای دو بخش عمده به نامهای توانمندسازها و نتایج است.توانمندسازها دارای پنج حوزه به نام های 1-رهبری 2-کارکنان 3-خط مشی و استراتژی 4-شراکتها ومنابع 5-فرایندها هستندو نتایج دارای چهار حوزه به نام های 1-نتایج کارکنان 2-نتایج مشتریان 3-نتایج ذی نفعان 4-نتایج عملکرد کلیدی است .ارزیابی از طریق این مدل به کمک معیارهای فرعی (سطح دوم ) انجام می شود . این امر باعث میشود که ارزیابی ذهنی باشد وچه بسا با مراجعه مجدد به اسناد و مدارک ، امتیازات داده شده متفاوت باشد بنابراین غیرقطعی تلقی می گردد.تحقیق حاضر برای کاستن مشکل فوق پیشنهاد می کند امتیازدهی از نکات کلیدی و ارزیابی از طریق استدلال شواهد که یکیاز روش های جبرانی غیر قطعیMCDMاست صورت گیرد . سپس زمینه های قابل بهبود را شناسایی نموده، در ابتدا براساس ساده و مهم ب ودن گروه بندی، و در مرحله بعد زمینه های قابل بهبود مهم، از طریق یکی از تکنیک هایMADM اولویت بندی شوند تا بر اساس اولویت، اجرا شده، سازمان سریع تر به تعالی دست یابد.در ضمن یافته های تحقیق نشان میدهد که اوزان معیارهای فرعی و نکات کلیدی بر خلاف آنچه که در مدل تعالیEFQMبرابر در نظر گرفته شده یکسان نیستند .