الگوهای کارای مدیریت دانش در زنجیره تامین
الموضوعات :دکتر جمشید ناظمی 1 , زهرا ترکاشوند 2 , دکتر رضا سمیع زاده 3 , دکتر سید شهروز سیدی حسینی نیا 4
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
4 - ندارد
الکلمات المفتاحية: دانش, مدیریت دانش, فرآیند مدیریت دانش, کارایی, الگوهای کارا,
ملخص المقالة :
در سازمان های پیشرفته، دانش مهم ترین عامل در کسب مزیت رقابتی شناخته شده است. دنیا امروز بهسمت بکارگیری سیستم های اثربخش تر حرکت می کند که بدون شک، دانش یکی از اجزای لاینفک چنینسیستم هایی است. مدیران همواره اهمیت مدیریت دانش(KM)را درک کرده اند. سازمانهایی که توانایی مقابله و انطباق با تغییرات ایجاد شده را داشته باشند می توانند به نحو مطلوب از منفعت های بالقوه آنهانهایت استفاده را کسب نمایند. در این پژوهش مولفه های فرآیند مدیریت دانش در سازمان مورد بررسیقرار گرفته اند، ترکیبات ممکن از این مولفه ها و متغیرهای نشان دهنده آن ها توسط تحلیل عاملی شناساییو تائید و سپس به کمک معادلات ساختاری کارایی بین ترکیبات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج اینپژوهش نشان داد که الگوهای کارا در اثر ترکیب همه مولفه های فرآیند مدیریت دانش وجود ندارد والگوهای ترکیبی خاصی از مولفه ها موجب توسعه شاخص های کارای مدیریت دانش در سازمان ها شدهاست. سازمان ها با توجه به دارائی های موجود از فرآیند مدیریت دانش می توانند ترکیب های مناسب رابکار گرفته و راهبردهای کلان مدیریتی مناسب را انتخاب نمایند و موجبات بهبود عملکرد فعالیت هایسازمانی را فراهم آورند.