مشکلات مردم شناسی فرهنگی در مدیریت رفتار سازمانی
الموضوعات :
1 - ندارد
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی مردم شناسی فرهنگی که از جمله رشته های علوم اجتماعی است و در حوزه های مطالعه ارزش های قیاسی- تطبیقی، تجزیه و تحلیل تأثیر متقابل فرهنگ ها در سازمان، فرهنگ سازمانی و محیط سازمانی، دانش علوم رفتاری و کاربرد آن را در مدیریت رفتار سازمانی تقویت کرده است و مشکلات سنجش و تشخیص ویژگی های فرهنگی، از طریق مردم نگاری فرهنگی، به اختصار مطرح گردد. علیرغم دیگر رشته های علوم اجتماعی که در شکل دهی دیسیپلین رفتار سازمانی دخالت مستقیم دارند از جمله: روانشناسی، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و علوم سیاسی که در این رشته ها روش های تحقیق شناخته شده تر و دقیق تری تجربه شده است، در مردم شناسی فرهنگی روش تحقیق و ابزرا جمع آوری ثبت وتجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینه شناخت و اندازه گیری شاخص های فرهنگی که به تعبیری مردم نگاری نیز گفته شده است، موانع ومشکلات فراوان وجود دارد که بخشی از آنها در این نگارش مطرح شده است. پس از اشاره به مشکلات شناخت فرهنگ سازمانی از طریق مردم نگاری فرهنگی، در ادامه بحث، به ذکر تعاریف متداول از فرهنگ سازمان و پیچیدگی مدل های اقتضایی مدیریت، رهبری، کنترل و ایجاد انگیزه کاری برای کارکنان و در عین حال ضرورت همسویی و هماهنگی فرهنگ سازمانی، با استراتژی و باورهای مدیران ارشد، پرداخته شده و به مدیران توصیه گردیده که علیرغم مشکل انتخاب شیوه مدیریت متناسب با فرهنگ بومی و یا در صورت ضرورت اقدام به تغییر و تحول فرهنگ سازمان، این تدابیر را مورد توجه خاص قرار دهند. به تعبیری دیگر حتی المقدور مردم شناسی فرهنگی را در مدیریت رفتار سازمانی اعمال نمایند.