ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران
الموضوعات : Futurology
                                                    
                                                             فاطمه ماستری فراهانی
                                                        
                                                            1
                                                            
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             کیومرث نیاز آذری
                                                        
                                                            2
                                                            
                                                        
                                                    
                                                    ,
                                                    
                                                             محمد صالحی
                                                        
                                                            3
                                                            
                                                                
                                                                    
                                                                
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
                                               
                                               2 -     عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران(نویسنده مسئول)
                                               
                                               3 -     عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
                                               
                                       
الکلمات المفتاحية: تجاری سازی دانش, گرایش استراتژیک, سرمایه فکری, خلق دانش,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. این تحقیق به روش آمیخته انجام شده است .در بخش کیفی و با استقاده از نظر خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل محتوا مصاحبه پرسشنامه ای تدوین گردید و منجر به تبیین 109 شاخص برای تجاری سازی دانش شد.با انجام تحلیل عاملی اکتشافی تبیین واریانس عوامل مؤثر و ماتریس عوامل چرخش یافته ، 5 عامل همکاری بین بخشی ،خلق دانش ، سرمایه فکری ، گرایش استراتژیک ،عوامل برون سازمانی وثر بر تجاری سازی دانش شناسایی گردید . عوامل و شاخص های شناسایی شده به روش معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت و پس از مشخص شدن وزن هر عامل تاثیر ابعاد و مولفه ها بر تجاری سازی دانش مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها نشان داد عوامل برون سازمانی، سرمایه فکری، خلق دانش، همکاری بین بخشی، گرایش استراتژیک و قابلیت تجاری سازی دانش با تجاری سازی دانش ارتباط مثبت و معناداری دارند.
