آینده پژوهی آموزش صلح با رویکرد سناریونویسی
الموضوعات :فرح ناز فیله کش دوغ آبادی 1 , احمد اکبری 2 , علی معقول 3 , محمد کریمی 4
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد
2 - استادیار، عضو هیات علمی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیار، عضو هیات علمی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
4 - استادیار، عضو هیات علمی رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
الکلمات المفتاحية: آینده پژوهی, سناریونویسی , هوش فرهنگی.,
ملخص المقالة :
آموزش صلح، با تمرکز بر شاخصهایی چون دانش، مهارت ها، نگرش ها موجب تغییر رفتار می شود و افراد بالغ را قادر سازد که از کشمکش و خشونت پرهیز کرده و تضادها را به صورت صلح آمیزی حل کنند و یکی از سازمان مهم که نقش بسزایی در تعلیم و تربیت و همچنین خلق ارزش های پایدار در جامعه دارد دانشگاه می باشد. روش تحقیق، از نوع پژوهش کیفی و منطبق بر رویکرد شبه عددی یا قضاوتی در حوزه روش های آینده پژوهی است. ابزار سنجش مقالات معتبر پایگاه های داخلی و خارجی ، اسناد کتابخانه ای، تدوین پرسشنامه ها در دو مرحله با استفاده از تکنیک دلفی بوده است. در این تحقیق پنل دلفی،20 نفر از افراد متخصص در حوزه ی آموزش و ارتباطات در رشته های علوم تربیتی و علوم انسانی بوده است که به صورت قضاوتی توسط محققین انتخاب شده اند. جهت تحلیل ساختاری از روش ماتریس ضرایب تحلیل اثر متقاطع به کمک نرم افزار میک مک استفاده شده. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل فرهنگی، محیطی، آموزشی و رسانه ایی بیشترین تاثیرگذاری را بر هوش فرهنگی دارند که بر اساس آنها چهار سناریو به نام های کرامت انسانی مبتنی بر آموزش صلح، آموزش صلح نمادین و ناپایدار، هژمونی یا فروپاشی نظام آموزش و آموزش صلح بستر تربیت شهروند جهانی نگارش گردیده است. پیش بینی آینده در خصوص آموزش صلحی می تواند تعارضات را در سطح مدارس، دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی کاهش دهد و جامعه را به سمت رشد و توسعه پایدار سوق دهد.