تفاوت زنان نسل زد و وای در خریدهای الکترونیکی در طی دوران کووید 19
الموضوعات :
1 - عضو تمام وقت گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: خرید الکترونیکی, انگیزه لذت جویانه, سودمندی درک شده, هنجارهای ذهنی,
ملخص المقالة :
زمینه: همه گیری پدیده کووید 19 بر روند زندگی افراد تاثیر گذاشته است به طوریکه اکثر افراد در این شرایط خریدهای الکترونیکی را بر خریدهای حضوری ترجیح میدهند. هدف: هدف پژوهش بررسی تفاوت زنان دو نسل زد و وای در خریدهای الکترونیکی در دوران کووید 19 است. روش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت نوع روش تحقیق جز تحقیقات توصیفی-پیمایشی و همبستگی است. به منظور جمع آوری دادهها پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت، در میان 400 نفر از مشتریان زنِ فروشگاه های الکترونیکی (دیجی استایل، شیکسون و بانی مد)، به روش نمونه گیری در دسترس توزیع شد که از این تعداد 360 پرسشنامه قابل استفاده برگشت داده شد و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری، رد یا تایید فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت. یافته: نتایج نشان میدهد تاثیر هر چهار متغیر (هنجار ذهنی بیرونی، هنجار ذهنی درونی، انگیزه لذت جویانه و سودمندی درک شده) بر قصد خرید در هر دو نسل (زد و وای) به صورت مثبت و معنادار است. مقایسه نتایج در بین دو نسل از وجود تفاوت در تاثیر انگیزه لذت جویانه بر قصد خرید حمایت کرده و نشان میدهد که انگیزه لذت جویانه نسل زد در مقایسه با نسل وای تاثیر شدیدتری بر قصد خرید ایفا میکند.