ارائه الگوی تأمین مالی جمعی و بررسی نقش آن در ایجاد نوآوری در کسبوکار
الموضوعات :علی اکبر خادمی 1 , فریبا حسینی 2 , هانیه فرازنده 3
1 - استادیاروعضوهیئت علمی دانشگاه پیام نور،کرج،ایران،(نویسنده مسئول)
2 - کارشناس ارشدمدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور،کرج،ایران
3 - کارشناس ارشدمدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور،کرج،ایران
الکلمات المفتاحية: تأمین مالی جمعی, نوآوری باز, کسبوکارهای نوپا, طرحهای اشتغال و خودکفایی مددجویان کمیته امداد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر ماهیت کاربردی داشته و به لحاظ چگونگی اجرا، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را استارت آپهای موجود در کشور که از روش تأمین مالی جمعی استفاده نمودهاند تشکیل دادهاند و ابزار پژوهش نیز مصاحبه بوده است. ابتدا مصاحبههای انجامشده، با دقت بررسی گردید و پس از واردکردن آنها در جداول و جدا کردن جملات معنادار آنها در سطرهای مختلف، مفاهیم متنوع مورداستفاده در این پژوهش استخراج شدند. این مفاهیم در جدول کدگذاری شده و پس از تهیه مصاحبهها در این حوزه، دادههای کیفی پژوهش بر اساس شماره سؤال مرتب گردیدند. پس از مصاحبهها و تحلیل کیفی آنها، در این مرحله، جهت خلق معنی از جداول بهدستآمده، این جداول در یک فایل بهصورت یک جدول یکپارچه قرار گرفتند و بعد از منظم کردن آنها بر اساس کد تعیینشده، به جملات مربوط به یک کد، با توجه به مفاهیم آنها و نقاط اشتراکشان، عنوانی تعلق گرفت. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه خبرگان ویژگیهای شخصی (تجربه شخصی، تجربه مدیریتی و تجربه کارآفرینی) و ویژگیهای استارت آپ (مشتری محور بودن، داشتن سرمایهگذاران حرفهای و اینکه در چه مرحلهای از توسعه هستید) بر ورودیهای نوآورانه حاصل از تأمین مالی جمعی (ایجاد و بازطراحی محصول، دانش استراتژیک، دانش بازار، دستیابی به شبکهها و آگاهی مردم از محصولات) مؤثر است؛ اما در تأثیر پلتفرم نوآوری باز بر ورودیهای جمعی نوآورانه اجماع نظر حاصل نشد. ضمناً مدل نهایی تحقیق شامل چهار مؤلفه اصلی مؤثر بر تأمین مالی جمعی در کشور شامل حرفهای بودن، ارتباطات، سرمایهگذاری و شتابدهندهها پیشنهاد شد.