ارایه الگوی نوین سنجش میزان کامیابی بر اساس مبانی مدیریت فرهنگی ملی ایران
الموضوعات :مریم بختیاری 1 , سید رضا صالحی امیری 2 , هاشم نیکومرام 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت فرهنگی،دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کامیابی, موسسه لگاتوم, فرهنگ ملی ایران, سنجش کامیابی,
ملخص المقالة :
زمینه: کامیابی مفهومی ست که با هدف ایجاد یک دیدگاه کلی از ماهیت و روش ایجاد خوشبختی واقعی، توسط موسسات مختلف با شاخص هایی همچون سرمایه اجتماعی، سلامتی، امنیت، حقوق بشر، آزادی و کیفیت کلی زندگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. هدف: هدف از این پژوهش ارایه الگوی نوین سنجش میزان کامیابی ملی بر اساس مبانی مدیریت فرهنگی ایران می باشد روش ها: در بخش کیفی با استفاده از نظر خبرگان عوامل شناسایی شدند و سپس پرسشنامه تدوین شده، پس از تعیین روایی صوری و مفهومی، بین 384 نفر از شهروندان تهرانی توزیع و بابکار گیری روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با نرم افزار ایموس در یک الگوی کلی ارائه شده است. یافته ها: الگوی پیشنهادی که در ابتدا با ۹۷ گویه معرفی شده بود، پس از انجام آزمون های مختلف آماری با شش مولفه اصلی شامل آزادی اجتماعی، ثبات حاکمیت، آموزش عالی، سلامتی، آزادی شخصی، و سرمایه اجتماعی ارائه شد. پرسشنامه استانداردی که برای ارزیابی شاخص ملی کامیابی تنظیم شده است شامل ۲۸ گویه می باشد. از میان این مولفه ها، ثبات حکومت در بهترین رتبه و آموزش عالی و سلامتی در رتبه های بعدی قرار می گیرند و شاخص آزادی شخصی از نظر ایشان وضعیت مناسبی ندارد. نتیجه گیری: بر اساس الگوی ارائه شده، افراد جامعه ایرانی در برخی موضوعات درک و تجربه متفاوتی از وضعیت شاخص های کامیابی دارند، و همچنین پرسشنامه ارائه شده در این تحقیق می تواند ابزار مناسبی برای سنجش میزان کامیابی درک شده افراد، با توجه به فرهنگ ملی ایران باشد.