طراحی مدل آیندهنگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بانکداری)
الموضوعات :مهدی جنیدی جعفری 1 , روح اله بیات 2 , فرهاد درویشی سه تلانی 3 , صفر فضلی 4
1 - دانشجوی دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (مسئول مکاتبات)
m.joneidi@modares.ac.ir
2 - دانشیار اقتصاد و آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
3 - دانشیار گروه آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
4 - دانشیار مدیریت و آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
الکلمات المفتاحية: سطح تکامل روش, سازمان و سازماندهی, کاربرد اطلاعات, افراد و شبکهها, آیندهنگاری شرکتی, فرهنگ و عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
این مقاله با هدف طراحی مدل آینده نگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی به رشته تحریر در آمده است. در این مقاله ضمن مرور ادبیات آینده نگاری شرکتی از دو منظر فرایندی و محتوایی، به بررسی و تحلیل مؤلفه ها و ابعاد آینده نگاری شرکتی پرداخته شده است. آیندهنگاری شرکتی یک قابلیت است و هرگونه عامل ساختاری یا فرهنگی که شرکت را قادر میسازد تا تغییرات ناپیوسته را زودهنگام شناسایی کند و پیامدهای آن را برای شرکت تفسیر و پاسخهای مؤثری به منظور تضمین بقای طولانی مدت و موفقیت شرکت ارائه دهد را شامل شود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر روش آمیخته و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل روش های کتابخانه ای و دلفی از خبرگان دانشگاهی و صنعت (15 خبره) و در بخش کمی دادهها با استفاده از پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران و شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرضالحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمع آوری وتحلیل شده است. اعتبار مدل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی را میتوان با مؤلفه های پیشنهادی بررسی و ارتقاء داد. همچنین رتبه بندی مؤلفه های آیندهنگاری شرکتی در صنعت بانکداری ایران نیز بررسی شده است. نتایج نشان داد که آیندهنگاری شرکتی بر عملکرد سازمانی اثرگذار است.
_||_