شناسایی و رتبه بندی راهبردهای آتی تجاری سازی فناوریهای نوین در شرکت های دانش بنیان نوپا
الموضوعات :عبدالرسول کریمی یزدی 1 , محمد حقیقی 2 , تهمینه ناطق 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 - دانشیار مدیریت بازاریابی، دانشگاه مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت منابع انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبردهای تجاری سازی, آینده پژوهی, رتبه بندی, شرکت های دانش بنیان,
ملخص المقالة :
در سالیان اخیر با تبلور اقتصاد دانشمحور، زایش شرکتهای دانشبنیان در راستای همافزایی بین علم و ثروت، توسعه فناوریهای نوین با ارزش افزوده بالا و تجاریسازی آن در راستای توسعهی اقتصاد رشد فزایندهای را داشته است. بیشک دستیابی به اهداف ترسیم شده برای شرکتهای دانشبنیان، جز با طراحی و اجرای راهبردهای بلندمدت و اثربخش محقق نخواهد شد. براین اساس هدف از این پژوهش شناسایی راهبردهای آتی تجاریسازی فناوریهای نوین در شرکتهای دانش-بنیان نوپا و رتبهبندی آنان مبتنی بر مطالعهای توصیفی-اکتشافی و با رویکرد کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران دانشی فعال در شرکتهای دانشبنیان نوپا در حوزه فناوری اطلاعات میباشند. نمونه آماری به روش هدفمند قضاوتی به تعداد 15 نفر انتخاب شدهاند. گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی (مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه خبرهمبنا) بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم و در مرحله کمی، از رویکرد تصمیمگیری چند معیاره با روش تئوری اعداد خاکستری بهره گرفته شده است. در نهایت، نتایج تحلیل تِم منتج به شناسایی 5 راهبرد اصلی و 16 زیر راهبرد گردید و براساس نتایج کمی نیز اولویت راهبردهای تجاری سازی شامل؛ مدیریت اثربخش حقوق مالکیت فکری، بهبود ارتباط شرکتهای دانشمحور با صنعت، اصلاح نظام مدیریتی در شرکتهای نوپا، فرهنگسازی، و افزایش اثربخشی نقش حاکمیتی دولت میباشد.
_||_