رابطه رهبری معنوی با آینده پژوهی و نوآوری سازمانی در کارکنان
الموضوعات :محمد صالحی 1 , سیده زهرا حسینی درونکلایی 2 , سید باقر رکابی 3
1 - گروه مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
drsalehi@iausari.ac.ir
( مسئول مکاتبات)
2 - گروه مدیریت آموزشی واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکنان, رهبری معنوی, نوآوری سازمان, آینده پژوهی,
ملخص المقالة :
زمینه: در محیط متلاطم و متغیر امروزی، یکی از وظایف سازمان ها، کسب مزیت رقابتی است که این امر می تواند تحت تأثیر سبک رهبری، نوآوری سازمانی و بویژه شناخت آینده باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری معنوی با آینده پژوهی و نوآوری سازمانی در اداره شیلات استان مازندران انجام شده است. روش ها: روش تحقیق، همبستگی است و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره شیلات استان مازندران به تعداد 4500 نفر در سال 1396 بودند که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای با حجم 351 بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. جهت گردآوری داده ها از مقیاس های استاندارد آینده پژوهی پارسا و همکاران(1390)، نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2002 ) و رهبری معنوی فرای و همکاران (2005) استفاده گردید. اعتبار پرسشنامه ها با اعتبار محتوا و پایایی آن با آلفای کرونباخ بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری کولموگروف اسمیرنف، رگرسیون و همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد 27.4 درصد از واریانس نمره متغیرهای وابسته توسط متغیر مستقل رهبری معنوی تبیین شده است. مقدار همبستگی رهبری معنوی با نوآوری سازمانی (0562/0 =R)، آینده پژوهی (0853/0 =R) در 05/0> Sig تایید گردید. رابطه آینده پژوهی با نوآوری سازمانی (0483/0 =R)، در 05/0> Sig تایید گردید. نتیجه گیری: رهبری معنوی با آینده پژوهی و نوآوری سازمانی کارکنان اداره شیلات استان مازندران رابطه مثبت و معناداری دارد.
_||_