طراحی مدل توسعه ی شهرت برند بر مبنای مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت بانک داری ایران
الموضوعات :الناز مهدی بیرقدار 1 , محمد حقیقی 2
1 - پردیس بین المللی ارس، دانشگاه تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: آینده پژوهی, شهرت برند, صنعت بانکداری, مسئولیت اجتماعی شرکتی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه شهرت برند بر مبنای مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی در صنعت بانکداری ایران می باشد. پژوهش حاضر، دارای رویکردی دو مرحله ای است. در مرحله ی اول پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل، عوامل توسعه شهرت برند و مسئولیت اجتماعی شرکتی شناسایی شد. روش پژوهش مرحله دوم از نظر نوع، پیمایشی و از نظر روش، همبستگی و از حیث هدف، کاربردی است. جامعه آماری مرحله دوم پژوهش، مشتریان صنعت بانکداری ایران می باشد. ابزار گردآوری داده ها این مرحله شامل پرسشنامه و مصاحبه می باشد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی صوری و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با اعتبار بالایی مورد تایید قرار گرفت. روش نمونه گیری این مرحله نمونه گیری تصادفی خوشه ای بوده و حجم نمونه آماری 387 به دست آمد. پس از تدوین مدل اولیه برای توصیف آماری متغیرها، توزیع فراوانی، شاخص های مرکزی و توزیع پراکندگی، و برای آزمون استنباطی فرضیه ها از آزمون های تی-تست مستقل، تحلیل واریانس، تحلیل عاملی تاییدی، پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی شرکتی با رویکرد آینده پژوهی و ابعاد آن، شامل مسئولیت پذیری اقتصادی، قانونی، اخلاقی، و خیرخواهانه، بر توسعه شهرت برند و ابعاد آن، شامل مشتری محوری، فرهنگ سازمانی، آگاهی از برند، برجستگی برند، عملکرد برند، تصویرسازی ذهنی برند، و اعتبار برند، در صنعت بانکداری ایران تاثیر دارد اما متغیرهای مسئولیت پذیری زیست محیطی، و روحیه فداکاری بر آن تاثیر قابل توجهی ندارد.
_||_