واکاوی راه کارهای گسترش و تقویت کسب و کارهای دانش بنیان
الموضوعات :Marzieh Heydari 1 , فاطمه نیکویی 2 , مریم مقصودی 3 , مهران حق شناس 4
1 - islamic azad university
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
الکلمات المفتاحية: گسترش کسبوکار, , تقویت کسبوکار, شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
کسبوکارهای دانشبنیان، فعالیتهای مبتنی بر فناوریهای نو در مسیر خدماترسانی بهتر، کاهش هزینه و همچنین جلوگیری از خروج ارز در هر کشوری است که به دلیل اهمیت این شرکتها در توسعه اقتصادی و مقابله با برخی از مسیرهای تحریمی بسیار بااهمیت هستند. ازاینرو این پژوهش، با هدف واکاوی راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان انجامشده است. شرکتکنندگان، شامل 112 فر از کارکنان و مدیران شرکتهای دانشبنیان شهرستان آباده بودند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر همین اساس، 4 عامل سازمانی، فردی-دانشی، محیطی-بازاریابی و اقتصادی- حمایتی؛ بهعنوان عوامل واکاوی راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان تشخیص داده شدند. همچنین روایی در هر دو شیوه بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخصهای لينكلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخصهای جمعیت شناختی با استفاده از نرمافزار (SPSS و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج نشان داد، شاخصهای فردی-دانشی و اقتصادی- حمایتی در ایجاد و بسط کارآفرینی و اشتغال در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی تأثیر معنادار داشتند؛ اما عوامل محیطی-بازاریابی بهعنوان یکی از راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان در شرکتهای شهرک صنعتی شهرستان آباده مورد تائید قرار نگرفتند"؛ بنابراین به نظر میرسد، جهت تقویت کسبوکارهای دانشبنیان ضمن توجه به مرتفع کردن مشکلات سازمانی میبایست عوامل فردی و دانشی کارکنان و حمایتهای دولتی و بخش خصوصی در بخش مالی موردتوجه باشد.
1. Alonso, A. D., Kok, S., & O’Shea, M. J. (2022). The family business, adversity and change: A dynamic capabilities and knowledge-based approach. 44(2), 96-109.
2. Chung, S., Safari, A., & Tushimato, H. J. (2023). Collective stupidity: influences on decision-making in knowledge-based companies.
3. Currie, W. L. (2021). Relationship Between Government Policies and Knowledge Management (Km) In Knowledge Based and High-Tech Firms. 18(4), 2291-2312.
4. Karimi, Asif, Bankipour, Behzad and Ahmadpour Dariani, Mahmoud. (2013). Analysis of small and medium business development mechanisms (case study: Qazvin small and medium businesses). Quarterly Scientific Research Journal of Entrepreneurship Development. 7(2). 305-326. (In Persian)
5. Kohkanmokher, A., & Esfandiarifar, R. (2021). Identifying and prioritizing factors affecting the sustainability of knowledge-based electronic businesses. Management and entrepreneurship studies. 7(2). 246-233. (In Persian)
6. Mohammadkazemi, R., Talabi, C., Davari, A., & Dehghannajmabadi, A. (2021). Designing a model for empowering knowledge-based small and medium-sized businesses with the Dimtel approach. Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 16(61). 1-16. (In Persian)
7. Mokasem, Y., Saeedi, P., Dedekhani, H., & Mehrabian, A. (2018). Development of small and medium-sized manufacturing businesses based on effectiveness of performance and innovation in technology. Technology Development Management Quarterly, 7(1). 163-194. (In Persian)
8. Nikoei, F., & Heydari, M. (2023). Evaluation of ways to expand and strengthen knowledge-based businesses in the companies of the industrial town of Abadeh. Dissertation for obtaining a Master's degree (M.A), Educational Administration, Abade Branch, Islamic Azad university. (In Persian)
9. Sharifzadeh, A., Mehboubi, M. R., & Arabiun, A. (2008). Explaining the components of the development of agricultural knowledge-based businesses in Golestan province. Quarterly Scientific Research Journal of Entrepreneurship Development. 2 (2), 85-112. (In Persian)
10. Saifi, A., Shahrakipour, H., & SaberGerkan, A. (2021A). Identifying factors affecting the sustainability of knowledge-based businesses (case study: Islamic Azad University). Educational management research. 13 (50), 15-36. (In Persian)
11. Saifi, A., Shahrakipour, H., & SaberGerkan, A. (2021b). Identifying and evaluating factors affecting the stabilization of knowledge-based businesses in Islamic Azad University. Educational management research. 12 (48), 239-258. (In Persian)
12. Srivardhana, T., & Pawlowski, S. D. (2007). ERP systems as an enabler of sustained business process innovation: A knowledge-based view. 16(1), 51-69.