تبیین شاخصهای بازاریابی اجتماعی در حسابرسی
الموضوعات : Islamic Businessعزیزاله الاسوند 1 , اله کرم صالحی 2 , محمد امین کوهبر 3
1 - گروه حسابداری، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران.
3 - گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران.
الکلمات المفتاحية: بازاریابی اجتماعی, حسابرسی, معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
هدف: افزایش فشارهای رقابتی موجب شده است که موسسات حسابرسی، اهمیت بازاریابی را بیشتر درک کنند. موفقیت یا بقاء هر واحد حسابرسی، ریشه در فهم عمیق اهمیت و استفاده کاربردی از تکنیکهای بازاریابی دارد. بنابراین هدف این پژوهش تبیین شاخصهای بازاریابی اجتماعی در حسابرسی میباشد. روش: در این مقاله جامعه آماری، حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی به تعداد 1100 عضو بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی کوکران ساده، تعداد 228 نفر به سوالات پرسشنامه جواب دادند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری و با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری بیانگر ارتباط مطلوب در ساختار عاملی مدل میباشد، بدین صورت که شرایط علی، بر پدیده محوری (بازاریابی اجتماعی در حسابرسی) تاثیر معناداری دارد. همچنین مقوله محوری، زمینهای و مداخلهگر بر راهبردها و در نهایت، راهبردها اثر میانجی و معناداری بر روابط بین مقوله محوری بر پیامدها دارد. بطور کلی نتایج حاکی از آن است که مدل از قابلیت پیش بینی بالایی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حسابرسی جهت افزایش و بهبود عملکرد حسابرسان و مزیت رقابتی بهره گرفت.
احسانی، محمد، کوزه چیان،هاشم، و نوروزی، رسول (1398)، طراحی مدل الزامات پیاده سازی بازاریابی اجتماعی در ورزشهای تفریحی کشور با استفاده از نظریه داده بنیاد
اشتراوس، انسلم. کربین، جولیت. (1394). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه: ابراهیم افشار. تهران. نشر نی.
بنی مهد، بهمن؛ مرادزاده فرد، مهدی و زینالی، مهدی (1392)، رابطه بین تغییر حسابرس مستقل و تغییر اظهارنظر حسابرس، دانش حسابداری دوره چهارم، شماره 14، صص 108-91.
تقی پور، بهرام، و عزیزی، مرتضی. (1401). مباحث اخلاقی, قانونی و حرفهای تاثیرگذار بر تبلیغات و جذب مشتری در حرفه حسابرسی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 11، شماره 42.
جوکار، علی اکبر و عباسی، طاهره ،(1395)، بازاریابی اجتماعی و کاربردهای آن درحوزههای گوناگون: مطالعه ای مروری،دومین همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، گرگان.
خراسانی کیاسری، سید محمود، شعاعی قاضیانی، عرفان و امیدی، امید (1397)، شناسایی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر وفادارسازی مشتریان در سیستم بانکی (بانکهای خصوصی شهر تهران)، دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت در ایران، کرج.
خیری، بهرام و روزبه، صدیقه (1396)، بررسی تاثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر روابط برند مصرف کننده، دومین کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، شهرکرد، دانشگاه پیام نور واحد شهرکرد.
داناییفرد، حسن و امامی، مجتبی. (1392). استراتژی نظریه داده بنیاد در مطالعات سازمان و مدیریت، انتشارات صفار. چاپ دوم.
درفشی، ناهید و خان نژاد، رویا (1398)، شناسایی عوامل موثر بر بازاریابی اجتماعی: یک تحلیل کیفی، فصلامه اختصاصی تبلیغات و بازاریابی، شماره 17.
صفرزاده، محمدحسین و هوشمندکاشانی، عباس (1399)، ویژگیهای حسابرس،گرایشهای حرفهای و تجاری، و تأثیرآنها بر کیفیت حسابرسی، فصلنامه علمی ـ مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 17، شماره 68، صص 165-145.
شجاع، نفیسه، بنی مهد، بهمن وکیلی فرد محدرضا (1397)، بررسی دیدگاهه حسابرسان درباره فعالیتهای بازاریابی، پژوهشها حسابداری مال و حسابرسی، دوره 10، شمتره 38، صص 46-31.
شهبازی تکآبی، افشار، امیری، هوشنگ و کرمی، رسول (1402). ارائه مدل بازاریابی مبتنی بر فضای دیجیتال در حسابرسی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 12، شماره 45.
شهریاری نسب، محسن و محمودزاده، مهدی (1397)، نقش بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرش مصرف کننده در خرید محصولات ارگانیک،پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران
طالقانی، محمد، تقیزاده، محمدرضا و رجبزاده، یاسمن (1393)، تبیین مفهوم بازایابی اجتماعی، ماهنماه مهندسی مدیریت، سال هفتم، شماره 56.
قربانی، محمد حسین، مومن پور، نسیم، نوبخت رمضانی (1399)، شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر توسعه بازاریابی اجتماعی در ورزش دانش آموزی،ششمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران
كياسمي، مسعود و مقیمی، سيد محمد (1390)، بازاريابي خدمات بانکي، انتشارات دانشگاه تهران.
محمدیان، نسیم و سلیمانی امیری، غلامرضا (1396)، توازن میان حسابرسی و بازاریابی، مطالعات حسابداری و حسابرسی، دوره 6، شماره 21، صص 31-18.
