بررسی اثربخشی الگوی مدیریت آموزش و یادگیری بر توانمندسازی و یادگیری کارکنان دانشگاه صنعتی مالک اشتر
الموضوعات :حسن خدمتی 1 , محمد رضا بهرنگی 2 , yahya khounsari 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت آموزشی- دانشکده مدیریت - دانشگاه خوارزمی- تهران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوهای آموزشی, الگوی مدیریت آموزش و یادگیری , توانمندسازی, یاگیری, آموزش و بهسازی کارکنان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: پرداختن به حوزه آموزش و یادگیری جهت توسعه شایستگیها کارکنان سازمان، یکی از جنبههای حیاتی سازمانها میباشد. رسالت نوین بررسی مسائل و چالشهای آموزش کارکنان با رویکردهای نوین یکی از دل مشغولی¬های عمده مجریان و تصمیمگیرندگان در سطح سازمان میباشد. نیاز عمده ارائه آموزشهایی که موجب کاهش فاصله علم و تجربه، دانش و عمل در فرآیندهای آموزشی میشود، آموزش و یادگیری را بهعنوان یک مزیت رقابتی، اثربخشترین فعالیتهای سازمانی به شمار می¬آورد.کاستیهای روشهای آموزشی سنتی، تغییرات و تحولات سریع، نیاز به ایجاد رویکردی جدید و ارائه الگوی جدیدی برای آموزش کارکنان را ایجاب میکرد. هدف اصلی پژوهش ارائه الگوی مدیریت آموزش و یادگیری برای توانمندسازی کارکنان دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود. روش شناسی پژوهش: روش انجام این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون/پس آزمون با گروه کنترل و در جامعهی آماری کارکنان واحدهای مختلف سـتادی و صفی دانشگاه صنعتی مالک اشتر بود. 66 نفر از کارکنان به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(35 نفر) و کنترل(31 نفر) تقسیم شدند. پرسشنامه توانمندسازی اسپریتز و آزمون معلم ساخت ابزار گردآوری دادهها در پیش¬آزمون و پس-آزمون بود. از روش تحلیل کواریانس در تحلیل دادهها استفاده شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت آموزش و یادگیری توانمندساز در پاسخ به کاستیهای روشهای سنتی کارکنان دانشگاه صنعتی مالک اشتر مؤثر میباشد(p<0.05). بحث و نتیجه¬گیری: همچون پژوهش¬های دیگر انجام یافته این پژوهش نشان داد الگوی مدیریت آموزش و یادگیری با کاهش کاستیهای روشهای سنتی باعث بهبود عملکرد سازمان، توسعه دانش، تواناییهای کارکنان و بهبود فرایندهای سازمانی می گردد.
Alireza Hajian, Mahmoud Khabaz Shirvan, and Behzad Baniasadi (2015). Employee Empowerment: A Comparative Study among Different Theories. Management and Administrative Sciences Review e-ISSN: 2308-1368, p-ISSN: 2310-872X Volume: 4, Issue: 1, Pages: 87-100 (January 2015).
Asadian, S., Piri, M., & Hasan Reihani, L. (2015). A Comparison of the effectiveness of cooperative and individual teaching methods on the educational achievement of English in grade one of high school. Technology of Education Journal, 9(4), 259-266. (In Persian)
Bajjlay S. Enhancing Student/Faculty Communications in Online Courses. Online Journal of Distance Learning Administration. 2005; 8(3):1-11.
Behrangi, M. R; Amouzadeh, S, (2015). Improving Algebraic Quadric Equations Learning in High School Freshmen through using management Education Model. Journal of educational research. Kharazmi University
Behrangi. M.R., & Nasiri, R. (2015). Effect of the teaching of science with Management Education Model on self-directed learning in 3rd guidance-graders. (In print). [Persian].
Bratton, J., & Gold, J. (2017). Human resource management: theory and practice: Palgrave.
Brewster, C., Chung, C., & Sparrow, P. (2016). Globalizing human resource management: Routledge.
Fernandez, S., & Moldogaziev, T. (2015). Employee empowerment and job satisfaction in the US Federal Bureaucracy: A self determination theory perspective, The American Review of Public Administration, 45(4), 375-401.
Hanaysha, J. (2016). Examining the Effects of Employee Empowerment, Teamwork, and Employee Training on Organizational Commitment, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 229, 298–306.
Heidari, G. H., Modanloo, Y., Niazazari, M., & Jafari Galocheh, A. (2010). Comparing the Effect of English Language Teaching by Instructional Soft wares and Classical Method on Students Academic Achievement Gholam Hossein Heidari – Yasaman. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(1), 103-115. (In Persian)
Hikmat Bahadur Bhaat and Chang Su Kim (2017). Developing a quality empowerment framework for education innovation. Asian Journal of Technology Innovation, 2017.
Khadra Dahou*, Ishaq Hacini (2018). Successful Employee Empowerment: Major Determinants in the Jordanian Context. Eurasian Journal of Business and Economics 2018, 11(21), 49-68.
Iranzadeh, Soleyman (2016). Identification and Rating of employer empowerment variables relationships using ISM approach, Iranian Journal of Human Resource in oil industries, 7(27):3-26 (In Persian).
Razaka, H, A., Zakariab, N. and Mat, N. (2017). The relationship between psychological empowerment and job involvement. Journal of Applied Structural Equation Modeling, 1 (1), 44-61
Kordloo, A., Behrangi, M. (2020). The effect of intellectual scaffolding on educational management in the application of new educational technologies on academic motivation and academic achievement in science courses for female students in the fifth grade of elementary school. Management and Educational Perspective, 2(1), 19- 33.
Saradhi Motamarria, *, Shahriar Akterb, Venkata Yanamandram (2020). Frontline employee empowerment: Scale development and validation using Confirmatory Composite Analysis. International Journal of Information Management.
Sanginabadi, N. (2016). Study and comparison of traditional and active teaching models. The first international conference on modern research in the field of educational sciences and psychology and social studies in Iran. (In Persian)
Shimon L. Dolan and Randall S. Shuler, (2018), Management of staff affairs and human resources, translated by Mohammad Ali Toosi and Mohammad Saebi, Public Administration Education Center publications.
Samii Zafarkandi, Morteza (2013) Presenting a suitable model for implementing human resources training courses, Education and Training Scientific and Research Quarterly, Volume 30, Number 117.
Meizhen Lina, Xiujuan Zhangb, *, Boon Ching Serene Ngc, Lirong Zhong (2020). To Empower or Not to Empower? Multilevel Effects of Empowering Leadership on Knowledge Hiding. International Journal of Hospitality Management.
Zhang, X., Ye, H. and Li, Y. (2018). Correlates of structural empowerment, psychological empowerment and emotional exhaustion among registered nurses: A meta-analysis. Applied Nursing Research, 42, 9-16.
Wandersman, A., Alia, K., Cook, B. S., Hsu, L. L., & Ramaswamy, R. (2016). Evidence-based interventions are necessary but not sufficient for achieving outcomes in each setting in a complex world: Empowerment evaluation, getting to outcomes and demonstrating accountability. American Journal of Evaluation, 37(4), 544-561.
