پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی در دانش آموزان دختر
الموضوعات : Islamic positive psychology
                                                    
                                                        رحمت اله عظیمی
                                                        
                                                            1
                                                                
                                                                    
                                                                
                                                        
                                                    
    ,                                                    
                                                              آزاددخت   چراغی زنجانی
                                                        
                                                            2
                                                            
                                                        
                                                    
                                    
                                               1 -     مدرس گروه روان شناسی دانشگاه غیر انتفاعی ناصر خسرو ساوه
                                               
                                               2 -     دانشگاه آزاد سمنان
                                               
                                       
الکلمات المفتاحية: اهمال کاری تحصیلی , خودپنداره تحصیلی , هیجان خواهی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر ، تعیین پیش بینی اهمال کاری تحصیلی براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی در دانش آموزان دختر بود. که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند وحجم نمونه 140 با فرمول تاباخنیگ و فیدل (2008) محاسبه و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سولومون و بلوم (1984)، خودپنداره چن و تامسپون(2004) و هیجان خواهی زاکرمن(1978)جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت . نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی با اهمال کاری تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (01/0> p ، 687/0r = ) وجود دارد و با توجه به F برابر با 245/7 با سطح (01/0> p معنیدار شده است به این معنی که متغیرهای خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی به خوبی تغییرات متغیر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه دوم راتبیین میکنند.و بتای(Beta) خودپنداره تحصیلی (273/0-) و بتای هیجان خواهی (344/0-) دست آمده است که درسطح(01/0> p معنیداراست ، بدین معنی که می توان براساس خودپنداره تحصیلی و هیجان خواهی به عنوان متغیرهای پیشبین (مستقل ) متغیر اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم را پیش بینی کرده و همچنین موثر دانست.
- آخوندپوراسفندآبادی ، ملیحه (1403) ، اثربخشی مهارت تفکر نقاد درآموزش مجازی بر اهمال کاری، اضطراب وپرخاشگری دانش آموزان متوسطه دوم در مدارس منطقه 18استان تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ناصرخسرو ساوه.
- تشویقی، پروین (1393). بررسی رابطه جهت گیری هدف و امید با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر ارومیه.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه.
- تمنایی فر، محمد رضا؛ قاسمی، المیرا (1396). تبیین اهمال کاری تحصیلی بر اساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان.دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری.5(7،)224-246
- حاجی علی، حدیثه (۱۳۹۹)، انواع اهمال کاری ، تهران ، انتشارات گام برتر.
- عا بدی شرق ،نجمه ، عارفی ، راهب (1394) ، خودپنداره و سازگاری در دانش آموزان ، تهران ، انتشارات راشدین.
- خانجانی ، زینب و اکبری ، (1391)، هیجان خواهی و وابستگی نوجوانان به اینترنت ، فصلنامه علوم تربیتی ، سال پنجم ، شماره 20، ص 64-75.
- سوری نژاد، محسن؛ فرهادی، مهران؛ کرد نوقابی، رسول (1395). تبیین اهمال کاری تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و سبک های فرزند پروری.فصلنامه خانواده و پژوهش.29،7-25
- شولتز، دوانو ، شولتز، سيدنی. (1994) ، نظریه های شخصيت. ترجمه یحيی سيد محمدی(1395). تهران: انتشارات رشد.
- شیرکوند، نسیبه ، میرهاشمی ، مالک و صابری ، هایده (1398)، قلدری بر اساس هیجان خواهی و جو مدرسه با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان ، مجله پژوهش پرستاری ایران ، دوره 15 شماره 1 ص 67-88.
- صادقی ملکی ، مریم و ملازاده ، علیرضا (1401) ، مدل ساختاری پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس سبکهای شناختی تنظیم هیجا ن وخطاهای شناختی با نقش میانجی خودناتوانسازی در دانش آموزان، فصلنامه روان شناسشی سلامت و رفتار اجتماعی ، دوره 2، شماره4 ص 31-50.
- کریمی،یحيی(1395) ، روانشناسی شخصيت.تهران: انتشارات پيام نور.
- نصیری گرمه چشمه ، محمدرضا و حسن نژاد خیارک ، مهدی (1400) ، مبانی اهمال کاری تحصیلی و ارتباط با هویت تحصیلی ، مجله پیشرفت های نوین در روان شناسی ، علوم تربیتی و آموزش و پرورش ، سال چهارم ، شماره 45 ص 68-82.
- - Basith A. (2021) The relationship among academic self-concept, academic self-esteem, and academic achievement. Konselor;10(2):36-42.
- Keshtvarz Kandazi E, Rezaeifard A, Abdoljalal T. (2021) The mediating role of academic self-concept in the relationship between academic hope and unproductive academic behaviors. Journal of Psychology.;99(3):490-510.
- Marsh HW, Pekrun R, Murayama K, Arens AK, Parker PD, Guo J, Dicke T. (2018). An integrated model of academic self- concept development: Academic self-concept, grades, test scores, and tracking over 6 years. Developmental Psychology.;54(2):263-80.
- Pekrun, R. (2017). Emotion and achievement during adolescence. Child Development Perspectives, 11(3), 215-221
- Perinelli E, Pisanu F, Checchi D, Scalas LF, Fraccaroli F. (2022). Academic self-concept change in junior high school students and relationships with academic achievement. Contemporary Educational Psychology. 69:102071
- - Rothblum, E. D., Solomon, L. J. and Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(4), 387-394.
- Scalese, M. Curzio, O. Cutrupi, V. Bastiani, L. Gori, M. Denoth, F. & Molinaro, S. (2014). Links between Psychotropic Substance Use and Sensation Seeking in a Prevalence Study: The Role of Some Features of Parenting Style in a Large Sample of Adolescents. Journal of addiction,
- Smorti, M. (2014). Sensation Seeking and Self-Efficacy Effect on Adolescents Risky Driving and Substance Abuse. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 041, 362-348
- Tella A. (2007). The impact of motivation on student's academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education.;3(2): 149-56.doi: 10.12973/ejmste/75390.
- Zuckerman, M. (1994). Behavioral expressions and biosocial bases of Sensation seeking. Newyork: Cambridge university press.
- Yu J, Huang C, He T, Wang X, Zhang L. (2022). Investigating students' emotional self-efficacy profiles and their relations to self-regulation, motivation, and academic performance in online learning contexts: A person-centered approach. Education and Information Technologies.
