طراحی مدل بازاریابی دیجیتال بینالمللی با رویکرد مشتریمحوری
الموضوعات :آسیه ناظمی 1 , منیژه حقیقی نسب 2 , محدثه شمسیخانی 3 , ایمان پناه علی 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران
الکلمات المفتاحية: استراتژی مشتریمحوری, بازاریابی بینالملل, بازاریابی دیجیتال, صادرات, صنایع غذایی ,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت حضور و فعالیت در بازارهای بینالمللی بیش از پیش آشکار شده و بینالمللی شدن شرکتها همواره در حال افزایش است. از آن جایی که شدت رقابت در این بازارها افزایش یافته است، بازاریابی بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. بازاریابی و انواع روشهای آن تحت تأثیر پیشرفتهای تکنولوژی دستخوش تغییرات فراوان شده به گونهای که آخرین شکل آن، بازاریابی دیجیتال است. علاوه بر این، یکی از استراتژیهای جدید در حوزهی بازاریابی بینالملل، استراتژی مشتریمحوری است. از سوی دیگر، صادرات به عنوان یکی از بهترین روشهای فعالیت در بازارهای بینالمللی و به عنوان کم ریسکترین روش شناخته میشود. یکی از صنایع مهم صادراتی ایران، صنایع غذایی میباشد. با توجه به نقش صادرات محصولات این صنعت در کاهش وابستگی به صادرات نفتی، تسهیل روند صادرات این صنایع و توسعه بازار خارجی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. لذا با توجه به اهمیت صادرات صنایع غذایی و نقش بازاریابی دیجیتال و استراتژی مشتریمحوری در موفقیت شرکتهای صادراتی این صنعت، هدف پژوهش حاضر ارائه یک چارچوب استراتژیک مشتریمحور دیجیتالی در بازاریابی بینالملل میباشد. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی-اکتشافی و روش نمونهگیری به صورت هدفمند قضاوتی است. دادهها به وسیلهی مصاحبههای ساختار یافته با 8 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان در شرکتهای صادراتی صنایع غذایی حاضر در ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران، سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی جمعآوری شد. به منظور تحلیل دادهها نیز از روش تحلیل مضمون و نرمافزار مکسکیودیای20 استفاده شده است. در نهایت، از تحلیل دادهها، 1155 کد انتخابی، 110 کد پر تکرار، 34 زیر مقوله و 14 مقولهی اصلی حاصل شد.
Alizadeh-Arejan, T. & Rafiei, H. & Hosseini, S.S. (2013). Identifying and prioritizing export market challenges for selected Iranian food industry products. Journal of Agricultural Economics and Development Research, (3)2, 717-703. (In Persian)
Almaazmi, J. & Alshurideh, M. & Al-Kurdi, B. & Salloum, S.A. (2020). The effect of digital transformation on product innovation: a critical review. In International conference on advanced intelligent systems and informatics. 731-741.
Amid, A. & Ghamkhavari, S.M. (2009). Studying the effect of information technology on the development of small and medium-sized industries exports in Iran. Management Perspective, (32), 202-183. (In Persian)
Amozadeh, M.R. & Keshavarz, T. (2001). The effect of marketing capabilities on export performance considering the role of competitive advantage using the structural equation model (case study: food industry export companies in Tehran province). Fifth International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering. (In Persian)
Azizi, S. & Bashaq, M. (2012). Identifying obstacles to the development of Internet sales: a mixed research approach. Production and Operations Management, (2)3, 111-126. (In Persian)
Bansal, R. & Pruthi, N. (2021). Emerging Technologies and Digital Customer Engagement: Recent Trends. Customer Engagement: Changing Landscape of Marketing. 45-49.
Cassetta, E. & Monarca, U. & Dileo, I. & Di Berardino, C. & Pini, M. (2020). The relationship between digital technologies and internationalisation. Evidence from Italian SMEs. Industry and Innovation. 27(4), 311-339.
Chi, C.G. & Gursoy, D. (2009). Employee satisfaction, customer satisfaction, and financial performance: An empirical examination. International journal of hospitality management. 28(2), 245-253.
Cleveland, M. & Laroche, M. (2007). Acculturaton to the global consumer culture: Scale development and research paradigm. Journal of business research. 60(3), 249-259.
Correia, R.J. & Dias, J.G. & Teixeira, M.S. (2020). Dynamic capabilities and competitive advantages as mediator variables between market orientation and business performance. Journal of Strategy and Management.
Fatemi, F. & Hajipour, B (2001). The effect of customer-oriented marketing capabilities on company performance through the mediation of product-oriented marketing capabilities. Brand Management Quarterly. 9, 43-78. (In Persian)
Ferreira, J. & Coelho, A. (2020). "Dynamic capabilities, innovation and branding capabilities and their impact on competitive advantage and SME's performance in Portugal: the moderating effects of entrepreneurial orientation", International Journal of Innovation Science. 12(3), 255-286. https://doi.org/10.1108/IJIS-10-2018-0108
Gunday, G. & Ulusoy, G. & Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676.
Hassanvand, A.A. & Hassanvand, D. & Nademi, Y. (2018). The Impact of Sanctions on Iran's Non-Oil Exports. Strategic and Macro-Policies Quarterly, (4)6, 684-667. (In Persian)
Hervé, A. & Schmitt, C. & Baldegger, R. (2020). Internationalization and Digitalization: Applying digital technologies to the internationalization process of small and medium-sized enterprises. Technology Innovation Management Review, 10.
Jamipour, M. & Talari, M. & Bashkar, R. (2000). Designing a Framework for Implementing International Digital Marketing (Case Study: Carpet Industry). International Business Management, 169-151. (In Persian)
Katsikeas, K. & Leonidou, L. & Zeriti, A. (2019). Revisiting international marketing strategy in a digital era: Opportunities, challenges, and research directions. International Marketing Review. 37(3), 405-424.
Khabo-Mmekoa, C. (2023). Investigating the effectiveness of digital marketing to attract prospective students to study at the University of Technology, Gauteng Province, South Africa.
Khazri, M. & Ghaderi, S. & Moradi, M.A. (2016). The Impact of International Marketing Strategy on Export Performance in Exporting Companies. International Conference, 3. (In Persian)
Kumar, A.S. & Riddhi, S. & Bharath, R. (2013). Establishing Profitable Customer Loyalty for Multinational Companies in the Emerging Economies: A Conceptual Framework. Journal of International Marketing, 21, 57-80.
Martìnez-Caro, E. & Cegarra-Navarro, J.G. & Alfonso-Ruiz, F.J. (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational culture. Technological Forecasting and Social Change, 154(), 119962–. doi:10.1016/j.techfore.2020.119962
Mosaibi-Amidad, B. & Karimi, O. & Hashemnia, S. (1402). Designing a digital marketing model in the brand of online commercial companies. Journal of Marketing Management. (In Persian)
Musakhani, M. & Shahravanmehr, A. (2015). Investigating the factors affecting export development in small and medium-sized food industry enterprises in Qazvin province with the MADM approach. Journal of Development and Transformation Management, 23, 1-9. (In Persian)
Nejatianpour, A. & Esmaeili, A. (2014). Identifying the factors affecting export of food industry products in Khorasan Razavi province: a fuzzy Delphi approach. Iranian Agricultural Economics and Development Research. (3)46, 457-467. (In Persian)
Norouzi, H. & Rashnavadi, Y. & Nosratpanah, R. & Beigi, S. (2017). Investigating the effect of knowledge management, management innovation and dynamic capabilities on the performance of export companies. Scientific Research. Journal of International Business Management. 4(4), 69-88. (In Persian)
Parvazi-Moghaddam, M.R. & Samari, D. (2002). Internationalization with a Networking Approach: An Efficient Approach to Developing Food Industry Businesses. Financial Accounting and Auditing Research, (4)15, 201-175. (In Persian)
Ramani, G. & Kumar, V. (2008). Interaction Orienation and Firm Performance. Journal of Marketing, 72(1), 27-45.
Setkute, J. & Dibb, S. (2022). Old boys' club”: Barriers to digital marketing in small B2B firms. Industrial Marketing Management, 102: 266-279.
Sharifi, E. & Yazdani, N. (2018). The impact of Internet marketing capabilities on the development of international markets of export companies. Strategic Management Studies, 167-184. (In Persian)
Tajvidi, A.K. (2017). The effect of social media on firm performance. Computers in Human Behavior, doi: 10.1016/j.chb.2017.09.026
Tălpău, A. & Boşcor, D. (2011). Sustomer-oriented marketing - a strategy that guarantees success: starbucks and mcdonald’s. Bulletin of the Transilvania University of Braşov, 4.
Wang, Y. & Wang, T. & Wang, Q. (2024). The impact of digital transformation on enterprise performance: An empirical analysis based on China’s manufacturing export enterprises. Plos one, 19(3), e0299723.
Watson-IV, G.F. & Weaven, S. & Perkins, H. & Sardana, D. & Palmatier, R.W. (2018). International market entry strategies: Relational, digital, and hybrid approaches. Journal of International Marketing, 26(1), 30-60.
Zangian, S. & Maleki-Min-Bash-Rozgah, M. & Faiz, D. & Zarei, A. (2002). Identifying the dimensions of digital business strategy for entering international markets. International Business Management, 45-78. (In Persian)
