بررسی تاثیر هوش تجاری بر زنجیره تامین سبز مبتنی بر یادگیری مشاركتي در صنایع کوچک متوسط
الموضوعات : Production and Operations Managementسید احمد شایان نیا 1 , ابراهیم نیک نقش 2 , امیر غلام ابری 3 , حسین کرمی فرد 4
1 - استادیارگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
الکلمات المفتاحية: صنایع کوچک و متوسط , هوش تجاری , زنجیره تامین سبز , یادگیری مشارکتی , یادگیری سازمانی .,
ملخص المقالة :
زنجیره تامین سبز، فراتر از یک استراتژی کسبوکار، نمایانگر تعهد یک سازمان به مسئولیتپذیری اجتماعی و حفظ محیط زیست است. با پذیرش این رویکرد، شرکتها میتوانند نقش موثری در ایجاد جهانی پاکتر و پایدارتر برای نسلهای آینده ایفا کنند.هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر هوش تجاری بر زنجیره تامین سبز مبتنی بر روش یادگیری مشاركتي میباشد بر این اساس صنایع کوچک و متوسط بعنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته است . به لحاظ روش شناسی ، این پژوهش ازنوع پیمایشی و کاربردی بوده و مبتنی بر روش میدانی است .از آنجا که مرسوم ترين ابزار مورد استفاده در روش میدانی، پرسشنامه است برای سنجش این رابطه و اندازه گیری میزان آن، پرسشنامه ای استاندارد با61 سوال استفاده شده است . جهت آزمون نرمال بودن داده ها از چولگی و کشیدگی استفاده شده است. براي سنجش روائي پرسشنامه، دو نوع روايي منطقي و روائي سازه و پايايي از از سه طریق بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای كرونباخ و پایایی تركیبی بهره برده شده است و پرسشنامه اي استاندارد با محوريت هوش تجاری، زنجیره تامین سبز، يادگیری سازمانی از طيف ليكرت پنج گزینه ای استفاده شده است که روایی و پایی آن بررسی و مورد تایید قرار گرفت روش تجزیه و تحلیل ، استفاده از معادلات ساختاری می باشد .در نهایت این پژوهش به این امر منتج شد که هوش تجاری تاثیر معنا داري بر زنجیره تامین سبز دارد همچنین یادگیری اشتراکی نیز به عناون متغیر میانجی در تاثیر هوش تجاری بر زنجیره تامین سبز اثرگذار است . در نهایت پیشنهادات کاربردی برای صنایع کوچک و متوسط ارائه شد
Ahmad, S., Miskon, S., Alabdan, R., & Tlili, I. (2021). Statistical assessment of business intelligence system adoption model for sustainable textile and apparel industry. IEEE Access: Practical Innovations, 106560–106574. VOLUME 9. Open Solutions.
Alikhani, M., Naderi, N., & Kazemi, E. F. (2021). The Impact of business intelligence on CRM case of study: Shuttle companies’ group. Science and Technology Policy Letter, 11(3), 36.
Albrecht, k. (2003).Organizational Intelligence Survey Preliminary Assessment Australian Managers.
Carneiro, A. (2021). “The role of Intelligent Resources in Knowledge Management”, Journal of Knowledge Management, Vol. 5, No. 4, pp. 358-367.
Chen, Y., & Lin, Z. (2021). Business intelligence capabilities and firm performance: A study in China. International Journal of Information Management, 5, Article 102232.
Hamad, F., Al-Aamr, R., Jabbar, S. A., & Fakhuri, H. (2021). Business intelligence in academic libraries in Jordan: Opportunities and challenges. IFLA Journal, 47, 37–50.
Nithya, N., & Kiruthika, R. (2021). Impact of business intelligence adoption on performance of banks: A conceptual framework. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 12, 3139–3150.
Zhang, L., Vinodhini, B., & Maragatham, T. (2021). Interactive IoT data visualization for decision making in business intelligence. Arabian Journal for Science and Engineering, 1–11.
Zhi-xiong Huang a, K.S. Savita, Li Dan-yi, Abdullah Hisam Omar (2022). The impact of business intelligence on the marketing with emphasis on cooperative learning: Case-study on the insurance companies. Information Processing and Management.
Zhi-xiong Huang , K.S. Savita, Jiang Zhong-jie (2021). The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups,4
