بررسی رابطه همکاری گروهی و کیفیت کار تیمی با نقش میانجی توانمندسازی در کارکنان آموزش و پرورش شهر یاسوج
الموضوعات : روانشناسی مثبت نگر اسلامیآفتاب بهادران 1 , قدرت اله باقری 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی.
2 - دکتری روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران.
الکلمات المفتاحية: همکاری گروهی, کیفیت کار تیمی, توانمندسازی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه همکاری گروهی و کیفیت کار تیمی با نقش میانجی توانمندسازی سازی در کارکنان آموزش و پرورش شهر یاسوج می پردازد. پژوهش حاضر از منظر اهداف، کاربردی و از منظر روش تجزیه و تحلیل داده ها، معادلات ساختاری به روش توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی است. جامعه آماری متشکل از کارکنان آموزش و پرورش در شهر یاسوج در سال 1403-1402 به تعداد 250 نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.. داده های آماری از طریق سه پرسشنامه کار گروهی ایوانز و جارویس (1986)، کیفیت کار تیمی هوگل و گموئندن (2001) و توانمند سازی کارکنان اسپریتزر و میشرا (1992) جمع آوری شدند. روش تجزیه و تحلیل این پژوهش تحلیل مسیر بود. یافته های پژوهش نشان داد که بین همکاری گروهی، توانمندسازی و کیفیت کار تیمی رابطه معناداری وجود دارد. همکاری تیمی اثر مستقیم و معناداری بر توانمندسازی و کیفیت کار تیمی دارد. همچنین همکاری گروهی اثر غیرمستقیم و معناداری با میانجی گری توانمندسازی، بر کیفیت کار تیمی دارد. با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاد میشود مدیران و سیاستگذاران آموزشی با تقویت بسترهای همکاری گروهی، زمینه ارتقاء توانمندسازی کارکنان و بهبود کیفیت کار تیمی را فراهم سازند.
Berrezueta-Guzman, S., Parmacli, I., Habib, M. K., Krusche, S., & Wagner, S. (2025). Examining the effects of creativity, collaboration, creative diversity on team performance. Journal of Innovation & Knowledge, 10(1), 100183. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871187123001839
Chaudhuri, Ajit. (2016). Understanding 'Empowerment. Journal of Development Policy and Practice. 1. 121-141. 10.1177/2455133315612298.
Doneys, P., D. Doane, and S. Norm. 2020. “Seeing Empowerment as Relational: Lessons From Women Participating in Development Projects in Cambodia.” Development in Practice 30 (2): 268–280.
Gilson LL, Maynard MT, Jones Young NC, Vartiainen M, & Hakonen M (2015). Virtual teams research: 10 years, 10 themes, and 10 opportunities. Journal ofManagement, 41, 1313–1337. 10.1177/0149206314559946
Gordon M, Baker P, Catchpole K, Darbyshire D, & Schocken D (2015). Devising a consensus definition and framework for nontechnical skills in healthcare to support educational design: A modified Delphi study. Medical Teacher, 37, 572–577. 10.3109/0142159X.2014.959910
Gross, J., Götz, M., Reher, K. et al. Free mobility across group boundaries promotes intergroup cooperation. Commun Psychol 3, 10 (2025). https://doi.org/10.1038/s44271-025-00192-y
Hoegl, M., & Gemuenden, H. G. (2024). Design Thinking and teamwork—measuring impact: a systematic review. International Journal of Technology and Design Education, 34(1), 177. https://link.springer.com/article/10.1007/s41469-024-00177-x
Hogg, M. A., Abrames, D., and Brewer, M. B. (2017). Social identity: the role of self in group processes and intergroup relations. Group Process. Intergroup Relat. 20, 570–581. doi: 10.1177/1368430217690909
Kong, X. G. (2016). The basic characteristics and inspirations of traditional cultural education in Taiwan - based on the thinking of relevant courses in the field of ethics in Taiwan (1950s–1970s) Journal of Fujian University of Education, 17, 6
Ladbury, J. L., and Hinsz, V. B. (2018). How the distribution of member expectations influences cooperation and competition in groups: a social relations model analysis of social dilemmas. Personal. Soc. Psychol. Bull. 44, 1502–1518. doi: 10.1177/0146167218771322
Li, Y. R., Liu, R. D., and Schachtman, T. R. (2015). Cultural differences in evaluative attributions. J. Cross Cult. Psychol. 47, 149–166. doi: 10.1177/0022022115609146
Lindsjørn, Y., Bergersen, G.R., Dingsøyr, T., Sjøberg, D.I.K. (2018). Teamwork Quality and Team Performance: Exploring Differences Between Small and Large Agile Projects. In: Garbajosa, J., Wang, X., Aguiar, A. (eds) Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming. XP 2018. Lecture Notes in Business Information Processing, vol 314. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-91602-6_19
Lindsjørn, Y., Sjøberg, D.I.K., Dingsøyr, T., Bergersen, G.R., Dybå, T.: Teamwork quality and project success in software development: a survey of agile development teams. J. Syst. Softw. 122, 274–286 (2016)
Ma, X. R., Ren, X. P., and Xu, J. (2016). The difference of collectivism between north and South China and its cultural dynamics. Adv. Psychol. Sci. 24, 1551–1555. doi: 10.3724/SP.J.1042.2016.01551
Meleady, R., and Seger, C. R. (2016). Imagined contact encourages prosocial behavior towards outgroup members. Group Process. Intergroup Relat. 20, 447–464. doi: 10.1177/1368430215612225
Oyelere, S. S., Suhonen, J., & Sutinen, E. (2025). Teamwork skills development in hybrid and online universities. Education and Information Technologies, 30(2), 32. https://link.springer.com/article/10.1007/s44322-025-00032-1
Tannenbaum, S., & Salas, E. (2020). Teamwork myths: what leaders need to know. Leader to Leader, (98), 58-64.
Weimar, D., & Wicker, P. (2017). Moneyball revisited: Effort and team performance in professional soccer. Journal of Sports Economics, 18(2), 140-161.