شناسایی و اعتباریابی ابعاد اخلاق کاری معلمان در توسعه جایگاه حرفهای آن ها در چارچوب نظام آموزشی:یک رویکرد پژوهشی ترکیبی
الموضوعات :
رضا معصومی نژاد
1
,
زهرا بابائی
2
,
خدیجه حشمتی مصرکانلو
3
,
کوثر خضرزاده
4
1 - مشاور/آموزش و پرورش
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد
3 - کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
4 - کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتباریابی اخلاق کاری معلمان توسعه حرفه ای,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش شناسایی مولفه های اخلاق کاری معلمان در چارچوب نظام آموزشی و اعتباریابی آن در راستای توسعه جایگاه حرفه ای آن ها بود. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش ترکیبی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استقرایی و در بخش کمی از تحلیل عاملی استفاده شد. مشارکتکنندگان کیفی معلمانی بودند که از طریق مصاحبه 17 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند از نوع شاخص انتخاب شدند. برای تعیین روایی از روش خودبازبینی پژوهشگر، چککردن اعضا و غنی سازی داده ها و برای تعیین پایایی از شیوه بررسی همزمان استفاده شد. در بخش کمی، جامعه پژوهش شامل معلمان شهرستانهای چایپاره، پلدشت و چالدران در استان آذربایجانغربی بود که350 نفر از طریق فرمول کوکران به نام نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که مبتنی بر یافتههای حاصل از پژوهش کیفی بود. برای سنجش روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته¬ها: نتایج تحلیل در بخش کیفی منجر به شناسایی 6 مضمون اصلی آموزشپژوهی، شبکه معلمی، گفتمانسازی شغلی، زیستپذیری شناختی، مدیریت اجتماعی و شخصیتسازی علمی شد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که پرسشنامه از روایی و پایایی لازم برخوردار است. واحد یا سنجه اصلی با 6 عامل 40 نشانگر مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت ابزاری جهت اعتباریابی ابعاد اخلاقکاری معلمان در توسعه حرفهای آن ها معرفی شد. بحث و نتیجه¬گیری: نتایج نشان داد که یافتههای این پژوهش می تواند در طراحی و توسعه برنامههای قابلیتمحور معلمان در دانشگاههای فرهنگیان و هم چنین در دوره های بازآموزی ضمن خدمت معلمان به کار گرفته شود.
Abdi zarrin, S., & aliyari, S.(2020). The Impact of teacher immediacy and misbehavior on teacher credibility. New Strategies For Teacher Education, 6(10): 33-61. [in Persian].
Aghaei, A. A., & Andam, R.(2016). The Relationship between Work Ethics and Organizational Citizenship Behaviour in Physical Education Teachers. Sport Physiology & Management Investigations. 8(3): 53-65. [in Persian].
Asio, J. M. R. , Riego De Dios, E. E. , & Lapuz, A. M. E. (2019). Professional Skills and Work Ethics of Selected Faculty in a Local College. PAFTE Research Journal, 9(1): 164-180.
Banks, S. (2016). Everyday ethics in professional life: social work as ethics work. Ethics and Social Welfare, 10 (1): 32-52.
Bazdar Gamchi Gayeh, M.(2018). Understanding Self-Study Research Methodologies for Teacher Educators. New Strategies For Teacher Education,,4(5):141-160.
Belyh, A. (2020). Work Ethic Definition & Elements of a Strong Work Ethic. Retrieved December 15: 2020 from cleverism.com
Bjerke, A. H. , & Solomon, Y (2020). Developing Self-Efficacy in Teaching Mathematics: Pre-Service Teachers' Perceptions of the Role of Subject Knowledge. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(5): 692-705.
Boru, N (2020). Ethical Dilemmas: A Problematic Situation for Teachers. International Journal of Progressive Education, 16(3): 1-17.
Ghahramani, J.(2012). Evaluation of Effective Factors of Teachers Work Ethics in Three Levels of Educational System in order to Present a Model. Journal of Educational Administration Research Qoarety, 3(10): 71-92. [in Persian].
.Iman, M. T. , & Noushadi, M. R.(2012). Qualitative Content Analysis. pazuhesh, 3(2): 14-44. [in Persian].
Kapur, R.(2020). Understanding the Meaning and Significance of Work Ethics. University of Delhi.
Komardi, D. , & Ayu, S. N. (2018). Pengaruh Disiplin Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMA Muhammadiyah 1 Pekanbaru. Jurnal KURS, 3(1): 56-66.
masouminejad, R., Fathiazar, E., Mahmoodi, F., & Adib, Y.(2020). The Components of Curriculum Decentering with Emphasis on Teachers’ Role. Teacher Professional Development, 5(4): 1-23. [in Persian].
Morales-Doyle, D. , Varelas, M. , Segura, D. , & Bernal-Munera, M. (2021). Access, Dissent, Ethics, and Politics: Pre-Service Teachers Negotiating Conceptions of the Work of Teaching Science for Equity. Cognition and Instruction, 39(1): 35-64.
Nalova, E.M.(2017). Education and Peace Building: The Role of the Teacher within and Beyond the School. The International Journal Of Humanities & Social Studies, 5(3): 184-187.
Oliva Jr, A. A. (2020). Work Ethics of the Teaching and Non-Teaching Personnel in Camarines Sur Polytechnic Colleges. Int J Edu Sci, 28(1-3): 86-93.
Panigrahi, S. K. , & Al-Nashash, H. M. (2019). Quality Work Ethics and Job Satisfaction: An Empirical Analysis. Quality - Access to Success, 20(168): 41-47.
Park, H. C. , & Hill, R. B. (2021). Development of the Korean Teachers' Occupational Work Ethic Scale: Its Factor Structure, Validity and Reliability. Asia Pacific Education Review, 22(1): 101-118.
Park, H. C. , & Hill, R. B. (2017). Development and Validation of a Short Form of the Occupational Work Ethic Inventory. Journal of Career and Technical Education, 32(1): 9-28.
Park, H., & Hill, R. B. (2016). Employability skills assessment: Measuring work ethic for research and learning. Career and Technical Education Research, 41(3): 175-192.
Pourshirazi, M., & Ghaedi, M.(2020). Factors influencing Teachers' Success: The Case of Selected National Teachers. Teacher Professional Development, 4(4): 75-85. [in Persian].
Razi, J., Emam Jomea, M. R., & Ahmadi, G.(2017). The Extracting the Dimensions of Effective Teachers with Regard to Provide a Conceptual Framework of Education and Teacher Training. Research in Teacher Education, 1(1): 13-46. [in Persian].
Riswanto, A., Hurriyati, R., Wibowo, L. A., & Gaffar, V. (2019). Empirical Assessment of the Role of Product Innovation in Dynamic Marketing Capabilities and Company Performance. Quality-Access to Success, 20(173): 64–67.
Romi, M. V. , Ahman, E. , Disman, Suryadi, E. , & Riswanto, A. (2020). Islamic Work Ethics-Based Organizational Citizenship Behavior to Improve the Job Satisfaction and Organizational Commitment of Higher Education Lecturers in Indonesia. International Journal of Higher Education, 9(2): 78-84.
Sharifi, M., & Soleimani, N.(2018). Investigating the relationship between work ethic and organizational commitment in teachers. 1(1): 95-104. [in Persian].
Sinamo, J. (2016). 8 Etos Kerja Keguruan. Jaشkarta: Erlangga
Sudirman, A. , Lie, D. , Sherly, S. , & Dharma, E. (2019). The Impact of Work Discipline and Work Ethic on the Teacher Performance of Sultan Agung Pematangsiantar Private Middle School Teachers T.A. 2018/2019. International Journal of Business Studies, 3(3):125-135.
Sun, Y., Jiang, H., Hwang, Y., & Shin, D. (2018). Why should I share? An answer from personal information management and organizational citizenship behavior perspectives. Computers in Human Behavior, 87: 146-154.
Szabo, Z. P., Czibor, A., Restas, P., & Bereczkei, T.(2018). The Darkest of all The relationship between the Dark Triad traits and organizational citizenship behavior. Personality and Individual Differences, 134: 352-356.
Turk, M. , & Vignjevic, B. (2016). Teachers' Work Ethic: Croatian Students' Perpective. Foro de Education, 14(20): 489-514.