بررسی مولفه های اخلاق حرفه¬ای از دیدگاه علمی (مورد مطالعه: سازمان مالیاتی استان هرمزگان)
الموضوعات : Social Sciences Quarterlyمنا باتوته 1 , علی امیری 2 , مهدی دسینه 3 , داود خدادادی 4
1 - دانشگاه آزاد بندرعباس
2 - استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
3 - گروه حسابداری،واحدبندرعباس،دانشگاه آزاد اسلامی،بندرعباس،ایران
4 - گروه حسابداری دانشگاه ازاد اسلامی واحد بندرعباس
الکلمات المفتاحية: اخلاق حرفه ای, حسابرسی مالیاتی , مولفه های اخلاق, حسابرسی, سازمان اخلاقی, کدهای اخلاقی, عملکرد سازمان,
ملخص المقالة :
چکیده
سبک آموزش و شيوه ارزيابي اخلاق حرفه ای در دانشجويان حسابداری و حسابرسی نشان میدهد كه درس اخلاق حرفه ای بهعنوان يك درس دو واحدي در مقطع مشخص به دانشجويان ارائه میشود و با انجام يك ارزيابي كتبي به پايان میرسد. درحالیکه ارزشيابي رسمي بايستي با استفاده از شیوههای كارآمد كه شامل ارزيابي دانش، نگرش و توانمندیهای اخلاقي و حرفهای در كل دوره تحصیل و بعد از فارغالتحصیلی میشود، باشد و نبايستي به ارزيابي همان درس بهصورت مقطعي و صرفاً در حوزه تئوریهای اخلاق محدود گردد.بسیاری از دانشجویان رشته حسابداری، حسابرسی و فعالان این حرفه نهتنها سهم مناسبی از اصول و فلسفه پشتوانه آیین رفتار حرفهای ندارند؛ بلکه مهمتر از آن، از مهارتهای کافی اخلاقی برای درک سیستم ارزشی برخوردار نیستند. نکته قابل تامل آن است که عملکرد سازمانها تنها برحسب موضوعات مالی، ارزیابی و تفسیر نمیشود .این بیانگر نقش قابلتوجه عوامل غیرمادی، معنوی و اخلاقی در بالندگی سازمانها است. اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪاي ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﻬﻢ و ﮐﻠﯿﺪ اﺻﻠﯽ ﯾﮏ ﺳﯿﺴﺘﻢ اداري ﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.با توجه به جایگاه حسابرسان و ممیزین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی به عنوان حیاتیترین و منبع اصلی ایجاد درآمد مالیاتی بر آن شدیم تا سازمان مالیاتی را محور توجه قرار دهیم. لذا قصد داریم تا به ارزیابی مولفه های اخلاق حرفه ای در حیطه حسابرسی از دیدگاه علمی بپردازیم. این پژوهش، شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد و روابط بین عوامل، نتایج و مولفه ها در قالب نمودار و جداول ارایه گردیده است است.
با توجه به جایگاه سازمان امور مالیاتی بر آن شدیم تا سازمان مالیاتی را محور توجه قرار دهیم. لذا قصد داریم تا به ارزیابی مولفه های اخلاق حرفه ای در حیطه حسابرسی از دیدگاه علمی بپردازیم. این پژوهش، شامل دو بخش کیفی و کمی می باشد و روابط بین عوامل و نتایج در قالب نمودار و جداول ارایه گردیده است
آذر, ع., & عادل. (1994). تبیین آماری فرضیات در پژوهشهای مدیریتی–رفتاری. فصلنامه دانش مدیریت 26. #3 ثقفي علي, رحماني حليمه, & رفيعي افسانه. آموزش اخلاق حسابداري در دوره کارشناسي.
حساس یگانه, مقصودی, & امید. (2011). ارزشهای اخلاقی در قضاوت حرفه ای حسابرس. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری, 6(1), 63-74.
خنیفر, بزاز, & مولوی. (2015). فلسفه اخلاق در علم مدیریت. مدیریت اسلامی, 23(1), 137-158.
رحیمیپور. (2021). بررسی مولفههای اخلاقی در آموزش عالی. همایش پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران, 9(9), 1342-1350.
شمالی. (2010). علم اخلاق و فلسفه اخلاق؛ تأملی درباره حوزه های مختلف مطالعات اخلاقی. معرفت اخلاقی, 3(1), 7-26.
Naude, I. (2004). Factors impacting on ethical behaviour in organisations (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
Shafer, W. E., Morris, R. E., & Ketchand, A. A. (2001). Effects of personal values on auditors’ ethical decisions. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 14(3), 254-277.
Waddock, S. (2005). Hollow men and women at the helm... Hollow accounting ethics?. Issues in Accounting Education, 20(2).
