کاربردهای آموزشی استعاره دستوری در آموزش زبان: رویکردی نقشگرا برای توانمندسازی زبانی و شناختی
الموضوعات : human resource management
معصومه پورنظمی سیس
1
,
مسعود ذوقی
2
,
نادر اسدی
3
1 - گروه زبان شناسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
2 - گروه زبان شناسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
3 - گروه زبان شناسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
الکلمات المفتاحية: : استعاره دستوری, توانمندسازی زبانی, توانمندسازی شناختی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: استعاره دستوری بر اساس چارچوب نقشگرای نظاممند هلیدی، ابزاری کلیدی برای فشردهسازی اطلاعات و تقویت انسجام متنی است که میتواند درک و تولید متون پیچیده را تسهیل کند. هدف این پژوهش، تحلیل کاربردهای آموزشی استعاره دستوری در آموزش زبان: رویکردی نقشگرا برای توانمندسازی زبانی و شناختی می باشد.
روش تحقیق: این مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی انجام شد و دادهها از 1709 بند متنی بهصورت هدفمند جمعآوری شدند. استعارههای دستوری با استفاده از چارچوب هلیدی تحلیل شدند. تحلیل کیفی برای شناسایی ساختارهای معنایی و تحلیل کمی با آزمون خیدو در نرمافزار SPSS برای بررسی بسامد استعارهها انجام گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که استعارههای دستوری در متون علمی (77%) بیش از متون ادبی (31%) کاربرد دارند. اسمسازی (55% علمی، 23% ادبی) و وجهیت (12% علمی، 5/4% ادبی) غالب بودند و به ترتیب به فشردهسازی مفاهیم انتزاعی و بیان نگرشهای غیرقطعی کمک کردند. آزمون خیدو تفاوت معناداری در کاربرد وجهیت و وجه بین ژانرها نشان داد (p=0.003).
نتیجه گیری: استعارههای دستوری، بهویژه اسمسازی و وجهیت، ابزارهایی مؤثر برای آموزش زبان ترکی آذری هستند که درک متون، نگارش منسجم، و تفکر انتقادی را تقویت میکنند. برنامههای آموزشی میتوانند با تمرکز بر این ساختارها، توانمندسازی زبانی و شناختی دانشآموزان را بهبود بخشند و به توسعه روشهای تدریس این زبان کمک کنند.
Aghagolzadeh, F. (2006). Application of functional linguistics teachings in the analysis of literary texts. Journal of Faculty of Literature and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, 38(149), 1-21 [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/11432/fa
Aghagolzadeh, F. (2021). The role of linguistics in cognitive empowerment of students: A functional approach. Journal of Applied Linguistics, 10(1), 15-30 [In Persian].
Bush, T., & Glover, D. (2016). School leadership and management in the 21st century: Global perspectives. Educational Management Administration & Leadership, 44(5), 675-689. https://doi.org/10.1177/1741143216642765
Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. Cambridge, MA: MIT Press.
Davies, B., & Ellison, L. (2013). Strategic management in education. Routledge.
Devine, J. (2011). Grammatical metaphor in academic English: Implications for teaching. Journal of English for Academic Purposes, 10(3), 145-156. https://doi.org/10.1016/j.jeap.2011.04.003
Farzaneh, A. (1992). Fundamentals of Azerbaijani grammar. Tehran: Farhang [In Persian].
Farzaneh, A. (2020). Structural features of the Azerbaijani Turkish language and its educational applications. Journal of Applied Linguistics, 8(2), 23-40 [In Persian].
Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind. New York, NY: Basic Books.
Fernández, L., García, M., & Sánchez, R. (2020). Grammatical metaphor in second language Spanish teaching: A systemic functional approach. Language Teaching Research, 24(4), 512-530. https://doi.org/10.1177/1362168820903762
Fullan, M. (2020). Leading in a culture of change. Jossey-Bass.
Gonzales, M. (2024). The role of modality in Turkish academic texts: A functional approach. Journal of Turkish Language Studies, 12(1), 89-104.
Halliday, M. A. K., & Martin, J. R. (1993). Writing science: Literacy and discursive power. Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press.
Halliday, M. A. K., & Matthiessen, C. M. I. M. (2014). Halliday's introduction to functional grammar (4th ed.). Routledge.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2020). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press.
Hekmabadi, A. S. (2016). Grammatical metaphor in children’s and young adult fiction and poetry books (Master’s thesis). Semnan University [In Persian].
Johnson, K., Smith, T., & Brown, A. (2023). Grammatical metaphor in secondary English education: Fostering critical thinking and text analysis. Journal of Language and Education, 9(2), 78-94. https://doi.org/10.17323/jle.2023.12345
Kotter, J. P. (2012). Leading change. Harvard Business Review Press. https://books.google.com/books/about/Leading_Change.html?id=xpGX1EWL_EMC
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago, IL: University of Chicago Press. https://books.google.com/books/about/Metaphors_We_Live_By.html?id=r6nOYYtxzUoC
Martin, J. R., & Rose, D. (2007). Working with discourse: Meaning beyond the clause. Continuum.
Rafahi, F. (2013). An introduction to the dialectology of the Azerbaijani Turkish language. Ishiq [In Persian].
Rafahi, M. (2019). Azerbaijani Turkish language and its importance in native education. Journal of Education and Culture, 9(1), 55-70 [In Persian].
Rahmani, J., Ahmadi, H., & Rezaei, M. (2022). Educational management and its role in improving the quality of native language learning. Journal of Educational and Scholastic Studies, 12(3), 45-62 [In Persian].
Rezaei, M., Karimi, A., & Hosseini, M. (2023). The role of strategic management in designing curricula based on linguistic needs. Educational Management Research, 15(4), 78-95 [In Persian].
Rezapur, E. (2015). Critical analysis of metaphor in the political discourse of domestic newspapers. Linguistic Research, 7(1), 49-64 [In Persian].
Rezapur, E. (2019). Investigation of the application of grammatical metaphor in Persian political discourse. Linguistic Research, 7(2), 33-50 [In Persian].
Thompson, G. (2014). Introducing functional grammar (3rd ed.). Routledge. https://www.routledge.com/Introducing-Functional-Grammar/Thompson/p/book/9781444152678
