بررسی رابطه خود افشایی با دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد تهران
الموضوعات :
1 - کارشناس ارشد رشته روانسجی- سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران. ایران ( نویسنده مسئول) t.zarrinlhat@gmail.com
الکلمات المفتاحية: دانشجویان دختر, دانشگاه آزاد شهر تهران, دشواری در تنظیم هیجان, مقیاس خودافشایی ,
ملخص المقالة :
چکیده: مقدمه: امروزه به دلیل نقش بسیار مهمی که هیجانها در زندگی انسانها دارند، ابراز و افشاي آنها میتواند سودمندي¬هاي زیادي را براي افراد به ارمغان آورد. لذا مقاله حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خود افشایی و رابطه آن با دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان دختر دانشگاه آزاد تهران انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی - همبستگی انجام شد .جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه های آزاد شهر تهران که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند، که حجم نمونه برابر با 500 نفر در نظر گرفته شد که به روش تصادفی و خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودافشایی جرارد (1974) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گوتز و روثمر (2004) استفاده شد. که جهت بررسی روایی پرسشنامه های مذکور از روایی سازه و محتوا استفاده شد. روایی محتوا از نظر اساتید و همچنین تعدادی از خبرگان تأیید شد و جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و برای اندازه گیری روایی سازه از شاخص آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان دهنده پایایی پرسشنامه ها بود. داده ها به روش توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان می دهند سطح معنی داری متغیر خودافشایی (0.000) کمتر از 05/0 است. بنابراین بین متغیر خودافشایی و دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان همبستگی معناداری دارد نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد؛ از نظر دانشجویان دختر دانشگاه های آزاد شهر تهران بین خودافشایی و دشواری در تنظیم هیجان دانشجویان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
References:
1- Dunham GD. Emotional Skill Falnes and Marital Satisfaction Unpublished Doctoral Dissertation. University of Okran, 2008; 34(2): 126- 32.
2- Bai Z., Luo S., Zhang L., Wu S., Chi I.. Acceptance and commitment therapy (ACT) to reduce depression: a systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 2020 Jan 1; 260:728-37. https://doi.org/10.1016/j.jad.2019.09.040
3- Dadomo H., Panzeri M., Caponcello D., Carmelita A., Grecucci A. Schema therapy for emotional dysregulation in personality disorders: A review. Current opinion in psychiatry. 2018 Jan 1; 31(1):43-9. DOI:10.1097/YCO.0000000000000380
4- Singh AP., Sharma J. Effect of Mindfulness based Cognitive Therapy on Emotional well-being among young adults. Buddhist Approach to Harmonious Families, Healthcare and Sustainable Societies. 2019 Apr 16:441. https://www.undv2019vietnam.com/Subtheme-02/en/29.pdf
5- Zhang JY., Cui YX., Zhou YQ., Li YL. Effects of mindfulness-based stress reduction on prenatal stress, anxiety and depression. Psychology, health & medicine. 2019 Jan 2; 24(1):51-8, DOI:10.1080/13548506.2018.1468028
6- Butler RM., Boden MT., Olino TM., Morrison AS., Goldin PR., Gross J.J., Heimberg RG. Emotional clarity and attention to emotions in cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder. Journal of anxiety disorders. 2018 Apr 1; 55:31-8. DOI:10.1016/j.janxdis.2018.03.003
7- Ignatius E., Kokkonen M.. Factors contributing to verbal self-disclosure. Nordic Psychology. 2007 Jan 1; 59(4):362-91, https://doi.org/10.1027/1901-2276.59.4.362
8- Lepore SJ., Ragan JD., Jones S. Talking facilitates cognitive–emotional processes of adaptation to an acute stressor. Journal of personality and social psychology. 2000 Mar; 78(3):499. DOI:10.1037/0022-3514.78.3.499
9- Gaillard JM. Implications of brain lateralization for intensive short‐term dynamic psychotherapy. International Journal of Intensive Short‐Term Dynamic Psychotherapy. 2000 Sep; 14(3):79-97.
10- Bucci W. The power of the narrative: A multiple code account. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health. American Psychological Association 1995: 93-122 https://doi.org/10.1037/10182-005
11- Pennebaker JW. Opening up: The healing power of expressing emotions. Guilford Press; 1997 Aug 8.
12- Schönbucher V., Maier T., Mohler-Kuo M., Schnyder U., Landolt MA. Disclosure of child sexual abuse by adolescents: A qualitative in-depth study. Journal of Interpersonal Violence. 2012 Nov; 27(17):3486-513, DOI:10.1177/0886260512445380
13- Lev-Wiesel R., First M. Willingness to disclose child maltreatment: CSA vs. other forms of child abuse in relation to gender. Child abuse & neglect. 2018 May 1; 79:183-91. DOI: 10.1016/j.chiabu.2018.02.010
14- Beckett H., Pearce JJ., Wager NM. Understanding children’s non-disclosure of child sexual assault: implications for assisting parents and teachers to become effective guardians. Safer Communities. 2015 Jan: 12.
15- Dwyer D. Psychology of interpersonal relations (translated by Ismail Biyabangard and Ali Nemati, 2002), Tehran, Mehraban Institute publishing; 2000
16- Waring E.M., Holden R.R., Wesly S. Development of the marital self-disclosure questionnaire. Journal of Clinical Psychology, 1998 54(6), 817-824, https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4679(199810)54:6<817::AID-JCLP9>3.0.CO;2-D
17- Schumm W.R., Figley C.R., Fuhs N.N. Predicting self-disclosure anxiety in the marital relationship. Journal of Psychology, 1981; 107: 273-279.
18- Romano E., Moorman J., Ressel M., Lyons J. Men with childhood sexual abuse histories: Disclosure experiences and links with mental health. Child abuse & neglect. 2019 Mar 1; 89:212-24. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.12.010
19- Lemaigre C., Taylor EP., Gittoes C. Barriers and facilitators to disclosing sexual abuse in childhood and adolescence: A systematic review. Child Abuse & Neglect. 2017 Aug 1; 70:39-52. DOI:10.1016/j.chiabu.2017.05.009
20- Aazami Y., Sohrabi F., Borjal A., Chopan H. The effectiveness of teaching emotion regulation based on gross model in reducing impulsivity in drug-dependent people. research on addiction, 2014;8(30): 127-141. URL: http://etiadpajohi.ir/article-1-648-en.html (In Persian).
21- AlKhazaleh Z., Younes M.B. The relationship between self-Disclosure
and management of marital conflict among a sample of educational Zarqa first
directorate teachers in Jordan. European Journal of Social Sciences, 2015; 47(4): 387-
398.
22- AlKhazaleh Z., Younes M.B. The relationship between self-Disclosure
and management of marital conflict among a sample of educational Zarqa first
directorate teachers in Jordan. European Journal of Social Sciences, 2015; 47(4): 387-
398.
23- Pennebaker J.W., Chung C.K. Expressive writing, emotional upheavals, and health. Foundations of health psychology; 2007
24- Prochaska JO, Norcross JC. Systems of psychotherapy: A trans theoretical analysis. Oxford University Press; 2018 Feb 1.
25- Saidi N., Lotfi M., Ghahari Sh., Pirmoradi M.R. (1400). A comparative study of emotion regulation patterns in different age decades, Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 2021; 8(1): 61-73. Doi: 10.32598/shenakht.8.1.61
26- Alidosti F., Jangi F., Shujai Far Sh., In a research aimed at "Effectiveness of emotion regulation training based on the Gross model on emotion regulation, anxiety and depression of mothers with mentally retarded children", Family Psychology Quarterly, 2019; 7(1): 69-80. https://doi.org/10.52547/ijfp.7.1.69
27- Eskandari A., Aryapouran S. The effectiveness of training based on cognitive-behavioral interventions on couples' marital self-disclosure, Psychological Studies Quarterly, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Al-Zahra University, 2018; 15(2): 127-143.
28- Samavatian A. Examining self-disclosure in social networks; Study virtual: Hamadan city. Hamedan Police Science Quarterly, 2017; 5(16): 1-28. https://ensani.ir/file/download/article/1614165771-10371-99-90.pdf
29- Sangkeaw S., Tevichapong P. Scale Development of Self-Disclosure Through Online Social Network (Facebook). Research gate, 2015; 1(1): 1-14. DOI:10.14456/itjlp.2015.20
30- Wang J.L., Jackson L.A., Zhang D.J. The mediator role of self-disclosure and moderator roles of gender and social anxiety in the relationship between Chinese adolescents’ online communication and their real-world social relationships. Computers in Human Behavior, 2011; 27(6): 2161-2168. DOI:10.1016/j.chb.2011.06.010
31- Wheeless L.R., Grotz J. The measurement of trust and its relationship to self‐disclosure. Human Communication Research, 2006; 3(3): 250-257. doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00523.x
32- Saadati Shamir A., Gholami F. Determining the factor structure of the Emotional Self-Disclosure Scale (ESDS) in married students. The scientific-research quarterly of the educational research journal. 2013;10(41): 59-76. https://edu.bojnourd.iau.ir/article_519878.html
33- Goleman D. Working with Emotional intelligence‚ Bloomsbury Publishing‚ London; 1998
34- Ahmadbeigi N.. The role of emotional expressiveness and self-disclosure in social anxiety regarding the mediating role of emotional dysregulation. Master thesis of Tabriz University. Faculty of Psychology and Educational Sciences, 2014