ارایه مدل اثر استراتژی کسب و کار بر عملکرد مدیران اماکن ورزشی با تاکید بر نقش میانجی مدیریت جهادی
الموضوعات : Sport Management
مجتبی رستگار رودبارکی
1
,
زین العابدین فلاح
2
,
سعید قربانی
3
,
اکرم اصفهانی نیا
4
1 - گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول ، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر ، ایران
4 - گروه تربیت بدنی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت استراتژی کسب و کار, مدیریت جهادی, عملکرد مدیران, مکان ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت استراتژی کسب و کار بر عملکرد مدیران اماکن ورزشی با تاکید بر نقش میانجی مدیریت جهادی بود.
روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت پیمایش اجرا شد. جامعه آماری تحقیق مدیران اماکن ورزشی استان گلستان (به تعداد 1500 نفر) بودند. نمونه آماری به تعداد 386 نفر به روش نمونهگیری خوشه ای و در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده شامل سه پرسشنامه محقق ساخته مدیریت جهادی، پرسشنامه استراتژی های کسب و کار جامی پور و همکاران (1397) و پرسشنامه عملکرد مدیران جامی پور و همکاران (1397) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظر 8 نفر از اساتید دانشگاهی و پایایی آنها به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی با رویکرد معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss و Smart PLS استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای استراتژیهای کسب و کار و مدیریت جهادی بر عملکرد مدیران اماکن ورزشی تاثیر معنیدار دارند. مدیریت جهادی بر عملکرد مدیران تاثیر مثبت و معنیدار دارد. همچنین متغیر مدیریت جهادی در رابطه استراتژی کسب و کار و عملکرد مدیران نقش میانجی دارد.
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق، به مسئولان و دستاندرکاران ورزش توصیه میشود که با تمرکز بر تقویت مدیریت جهادی و بهبود استراتژیهای کسب و کار، زمینههای لازم برای ارتقاء عملکرد مدیران اماکن ورزشی را فراهم کنند.
براخاص, حسین , برومند, محمد رضا , دستوم, صلاح و بزرگپور, بینش . (1400). مدیریت کسبوکار در دورۀ بحران: عوامل، چالشها و راهبردها (مطالعۀ صنعت ورزش در شرایط رکود ناشی از ویروس کرونا). مطالعات مدیریت ورزشی, 13(66), 297-326. doi: 10.22089/smrj.2020.8874.3024
بیک زاده عباسی, فرزانه . (1399). نقش تعدیلگر کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط دارویی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی, 3(پیاپی ده), 155-172. doi: 10.22034/jiba.2020.11275
جلیلی, موسی , همتی نژاد طولی, مهرعلی و نادری نسب, مهدی . (1399). ارائه چارچوب مفهومی بلوغ مدیریت فرایندهای کسب و کار در شرکتهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش, 9(1), 24-41. doi: 10.22124/jsmd.2020.4098
جلال زاده، جواد (1400). بررسی تاثیر استراتژی های کسب و کار، فناوری اطلاعات و بازاریابی بر عملکرد کسب و کارهای اینترنتی مورد مطالعه: فروشگاه های آنلاین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور نیشابور.
راسخ، نازنین و عامری، ایوب و اعتمادی، هانی و عزیزی، جلال (1400). تحلیل عوامل بهبود مدیریت جهادی بر پایه رهنمود های رهبر انقلاب در ورزش کشور با رویکرد طرح های آمیخته، فصلنامه مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، دوره: 10، شماره1.
رحیمی, امیر , علی دوست قهفرخی, ابراهیم , رجبی, احمد و میری, محمدرضا . (1402). نقش تعدیل گر بازاریابی کارآفرینانه در ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد کسب و کارهای ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی, 15(1), 51-36. doi: 10.22059/jsm.2020.294706.2383
رشیدی اقدم, محمود , ترابی خالدی, حمید رضا و علیزاده, محمود . (1399). طراحی و تبیین الگوی راهبردی مدیریت جهادی. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی, 10(39), 358-331.
زینالدینی, مجید و محمدی سیاهبومی, حمید رضا . (1397). ارائه الگوی مطلوب مدیریت جهادی در انقلاب اسلامی «موردکاوی رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی». پژوهشنامه انقلاب اسلامی, 8(28), 23-49. doi: 10.22084/rjir.2018.15774.2352
سلطانی، عباس علی (1393)پژوهش های فقهی زمستان ، دوره دهم - شماره 4 رتبه علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (28 صفحه - از 731 تا 758
سالارزهی، حبیبالله. شهبازی منشادی، مهرداد (1395). شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی. توسعه کارآفرینی. (1)، 137-119
شیرویی, اعظم , اسماعیلی, رضا , کشکر, سارا و اسدی, حسین . (1397). تبیین جامعه شناختی نهادینه کردن ورزش همگانی(مورد مطالعه: شهر تهران). مطالعات راهبردی ورزش و جوانان, 17(42), 145-164.
عظیمیدلارستاقی, عادله, رضوی, سید محمد حسین, & برومند, محمدرضا. (1397). شناسایی عوامل زمینهای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی. مدیریت و توسعه ورزش 7(4), 70-87. doi: 10.22124/jsmd.2019.3253
علیپور، حامد. (1401). نقش مدیریت جهادی در شکوفایی کشور. کنفرانس ملی مدیریت و کارآفرینی در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (با محوریت محرومیت زدایی در منقطه جازمو. SID. https://sid.ir/paper/1065643/fa
صادقی گرمارودی، محمد (1401). همسوسازی استراتژی های سازمان جهت ارتقاء عملکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان سمنان، مرکز پیام نور گرمسار.
مرادی، محمد جواد (1396). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت جمعیت اماکن ورزشی استان قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.
وحیدی، محمد (1397). شناسایی نگرش ها و ذهنیت های موجود در حوزه مدیریت جهادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی - دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
Lin, W. B., Hsiao, R., & Yeh, S. W. (2020). Management efficiency of sport centers based on the provision of public sports viewpoint. International Journal of Business in Sports, Tourism & Hospitality Management, 1(1), 57.
Jaradat, M., & Stan, S. V. (2023). Strategic Management and Its Application in the Business of Sports. Identifying New Key Performance Indicators for the Sports Industry. Cluj Univ. J. Interdisc.: Soc. Sciences & Humanities, 1, 27.
Rothaermel, F. T. (2019). Strategic management. McGraw-Hill.
Soltani, M. R. (2015). Jehadic Management, Challenges and Requirements. Scientific Journal of Islamic Management, 22(2), 9-39. https://im.ihu.ac.ir/article_201798.html
