سنتزپژوهی مؤلفه ها، ابعاد و چالش های واقعيت مجازی و واقعيت افزوده در آموزش علوم زيستی
الموضوعات :
مژگان محمدی نائینی
1
,
پریسا مالکی
2
,
میثم عزیزآبادی
3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - دانشجوی دکتری برنامه¬ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
3 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: واقعيت مجازی, واقعيت افزوده, سنتزپژوهی, چالشها,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین مؤلفهها، ابعاد و چالشهای واقعيت مجازی و واقعيت افزوده در علوم زيستی انجام شد. رويکرد در این پژوهش، کيفی و از نوع سنتزپژوهی بود. بدین منظور از منابع موجود در طرحهای پژوهشی و مقالات موجود داخلی و خارج کشور بهصورت ترکیبی و جداگانه در بازه زمانی (1390- 1402ش) (2023-2016م) استفاده شد. تحليل دادههای پژوهش از طریق چک لیست محقق ساخته که از طریق جستجو با واژگان کلیدی متفاوت و مرتبط با هدف پژوهش حاضر گردآوری شدند، انجام گرديد. جهت تحليل يافتهها نیز از روش کدگذاری باز در سنتزپژوهی استفاده شد. در روند بررسی مقالات و اسناد تعداد مقالات مورد مطالعه به تعداد 70 مورد بود که با نمونه گيری هدفمند تعداد 54 مقاله ( 24 منبع داخلی و 31 منبع خارجی) بهعنوان نمونه آماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که شاخصها و مؤلفههای واقعيت مجازی و واقعيت افزوده در علوم زيستی دارای 20 مؤلفه و 87 شاخص است.
References
Abbasi, H. (2016). What is Augmented Reality, Balangdi Quarterly, 1 volume 1: 3-5.(Persian).
Deshmukh J, Gavade B , Prashant G. Tandale N, Nrip K(2023). Virtual Reality in Education. International Journal of Multidisciplinary Research Transactions. Volume (5), Issue 3. DoI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7748468.
Familkhalili, Azam and Abdi, Javad. (2016) Immersion in virtual learning environment. Instrumentation Magazine, No. 29, p. 21.
Ghareibi F (2022). Comparing the effectiveness of education based on augmented reality, virtual reality, mollage and traditional education on the cognitive load of students in biology. Quarterly magazine of technology and scholarship in education, volume 2 (number 3), page 5. DOI: 10.30473/T-EDU.2022.9005.
Janchair,Y.(2015).Teaching Mathematics using Augmented Reality, Proceedings of the 20th Asian Technology Conference in Mathematics.
Javadi M. R (2023). Challenges and obstacles of education in virtual platforms: research synthesis based on the Robertash model. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Volume 14 (Number 2), p. 2 .(Persian).
Lindgren, R. Tscholl, M. Wang, S & Johnson, E. (2016). Enhancing learning and engagement through embodied interaction within a mixed reality simulation. Computers & Education, 95, 174-187.
Mir Moini, SS; Baghizadeh S, Asgari A (2016). Augmented reality and its role in mathematics education, Iranian mathematics education conferences.(Persian).
Mirzaei M, Ghasemi Samani M, Heydari M (2016). Augmented reality technology in the process of teaching and learning, Iranian Journal of Psychology and Behavioral Sciences, No. 12, pp. 20-29.(Persian).
Omurtak, E. & Zeybek, G (2022). The effect of augmented reality applications in biology lesson on academic achievement and motivation. Journal of Education in Science, Environment and Health (JESEH), 8(1), 55-74. https://doi.org/10.21891/jeseh.1059283.
Parsell. G, Blight. J (2011). Recent perspectives on clinical teaching. Med Educ .35(4):409-414.
Putu R (2013). Pengaruh model pembelajaran kontekstual berbantuan tutor sebaya terhadap hasil belajar biologi ditinjau dari motivasi belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 3(1). https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/article/view/749.
Rajaee B, Salimi J, Abbasi N, Babakhani K (2021). Applications of virtual reality and augmented reality in education. Quarterly journal of intelligent multimedia processing and communication systems, volume 2 (third issue, serial number 5), pp. 63-70. DOR: 20.1001.1.27832570.1400.2.4.11.8. .(Persian).
Rajabian De Rizeh M., Maggi H.R., Ismaili Gujar P. (2016). Sharifati S., The effect of educational augmented reality on lifelong learning and learning performance in students, Education and Learning Technology, Volume 3 (Number 9), pp. 63-91 .(Persian).
Shin D-H (2017). The role of affordance in the experience of virtual reality learning: Technological and affective affordances in virtual reality. Telematics and Informatics, 34(8):1826‒1836.
Timovski R, Koceska N, Koceski S (2020). The use of augmented and virtual reality in education. 23-28.
Thomas K. Chen Amy A. Heaton (2023) USE OF AUGMENTED REALITY AND IMMERSIVE VIRTUAL REALITY ACTIVITIES IN EDUCATION: EXPLORING APPLICATIONS FOR FACE-TO-FACE, AT-HOME AND HANDS-ON SCIENCE LAB CLA .INNOVATIVE SOLUTION. Revista Qurriculum, 36; pp. 129-138; ISSN: e-2530-8386. DOI: https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2023.36.0.
Veisi Kohra S, Kurdenoqabi R, Farhadi M (2014). The effect of teaching biology by inductive thinking method on the learning levels of biology lesson of second grade male high school students. Research in Curriculum Planning, Volume 12 (Number 71): 33-73.
Venkatesan M, Mohan H, R. Ryan J (2021). Christian M. Sch€urch, Garry P. Nolan, DavidH. Frakes, and Ahmet F. Coskun. Virtual and augmented reality for biomedical applications. Cell Reports Medicine 2, 100348, July 20.
Wang. P, Wu. P, Wang. J, Chi. HL, Wang. X (2018). A Critical Review of the Use of Virtual Reality in Construction Engineering Education and Training. Int J Environ Res Public Health. 8;15(6).
Windsor. A (2017). Nursing student’s perceptions ofclinical experience. J Nurs Educ. 26 (4): 150-154.Yadav N, Sinha A (2022). Augmented Reality and its Science. I. J. Education and Management Engineering, 6, 33-44. DOI: 10.5815/ijeme.2022.06.04.
Yip p , Wong S-H, Yick K-L, Chan K, Wong K-H (2019). Improving quality of teaching and learning in classes by using augmented reality video. Computers & Education, 128, Pages 88-101.