تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی از دیدگاه معلمان متوسطه اول
الموضوعات :فاطمه غیاثوند 1 , علی ملاحسینی 2 , کبری عمویی 3
1 - استادیار گروه آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین. ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین ، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، قزوین. ایران
الکلمات المفتاحية: فنآوری اطلاعات, فنآوری اطلاعات و ارتباطات, عملکرد مدیران آموزشی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی، به ویژه در میان معلمان متوسطه اول شهر شال، انجام شده است. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی است. از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی ازنوع پیمایشی میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 220 معلم (88 مرد و 132 زن) بوده که به منظور جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه با 35 سؤال استفاده شده است. پرسشنامه طراحی شده، ابعاد مختلف فنآوری اطلاعات و ارتباطات شامل دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و همکاری، مدیریت زمان و بهرهوری، تصمیمگیری و تحلیل دادهها و آموزش و توسعه حرفهای را مورد بررسی قرار داده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و Spssانجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد که فنآوری اطلاعات و ارتباطات به طور معناداری بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی تأثیرگذار است. نتایج این تحقیق پیشنهاد میکند که مدیران آموزشی باید به طور فعالانه از ICT برای ارتقای کیفیت مدیریت و افزایش کارایی در سازمانهای آموزشی استفاده کنند. همچنین، سیاستگذاران آموزشی نیز باید در جهت تسهیل استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی در مدارس و مراکز آموزشی گام بردارند.
References
Aghaei, A., & Behzadi, M. (1402). The effect of new communication technologies on management processes in elementary schools in Tehran province. Educational and Management Research, 15(3), 45-64. (In Persian).
Brown, L., & Miller, R. (2021). Information management systems and decision-making processes in schools. European Journal of Education and Technology, 19(4), 89-107.
Choi, J., & Park, K. (2022). Exploring the effects of ICT on school leadership: A comparative study. Journal of Educational Leadership, 33(2), 112-127.
Cook, D., & Zeldin, T. (2019). The role of educational technology in enhancing school administration. Educational Management Administration & Leadership, 47(1), 45-60.
Davis, A., & Smith, J. (2023). The impact of advanced information technologies on educational management efficiency. Journal of Educational Administration, 61(2), 102-120.
Farrokhi, N., & Asgari, M. (1401). Analyzing the effect of educational and management software on the decision-making quality of educational managers. Journal of New Educational Technologies, 12(2), 78-92. (In Persian).
Gibson, C., & Kellogg, D. (2017). Technology’s impact on school administration: A longitudinal study. Journal of Technology and Education, 45(1), 89-105.
Hamidi, F., Saki, R., Mohdinsab, A., & Mehbzadeh, Z. (2013). The relationship between organizational intelligence and the performance of secondary school principals in Yazd. A new approach in educational management journal. 5 (2) 58. (In Persian).
Harris, A., & Jones, M. (2019). ICT integration in school leadership and its impact on management practices. Journal of Educational Management, 42(1), 34-50.
Hassanzadeh, S., and Rahimi, F. (1400). Investigating the impact of information technology on communication between principals and teachers of the first secondary school. Journal of Educational Communication Research, 8(1), 55-70. (In Persian).
Hsu, C., & Tsou, H. (2021). How digital tools enhance time management in educational administration. Journal of Educational Technology, 15(3), 78-92.
Johnson, M., & Lee, K. (2022). The role of ICT in enhancing leadership styles among educational administrators. International Journal of Educational Technology, 18(3), 65-84.
Jones, N., & Thompson, G. (2018). Improving educational outcomes through data analytics and technology. Journal of Data Science in Education, 12(2), 54-70.
Kim, S., & Lim, D. (2020). The impact of technology on teacher-student interaction and management. Journal of Classroom Technology, 25(4), 122-137.
Kozma, R. B., & Watkins, D. (2021). Examining the effectiveness of educational technology on administrative practices. Educational Technology & Society, 24(1), 67-85.
Lee, H., & Wang, P. (2022). Enhancing administrative efficiency through technology: Case studies from diverse educational settings. Educational Administration Quarterly, 58(2), 175-192.
Miller, T., & Taylor, S. (2019). The benefits of technology integration in school management: A meta-analysis. Journal of Educational Research and Practice, 9(3), 99-115.
Mardazad Behi, Elnaz; And prophetic, miad. (2019) Investigating the quality of management with job performance of primary school teachers in Maragheh city. A new approach in educational sciences, 2 (4) 54. (In Persian).
Nasiriyan, M. (2014). a Professional qualification of primary school principals. Second International Conference on Management, Accounting and Economics. (35-41). Shiraz. (2014). Kharazmi Higher Institute of Science and Technology. (In Persian).
Parker, L., & White, J. (2020). The influence of digital communication tools on school management practices. Journal of Educational Technology Research, 19(2), 88-103.
Porhashemi, A., and Jafari, R. (2019). The impact of new information technologies on the management of educational projects. Educational Planning and Management Journal, 22(4), 115-99. (In Persian).
Rodriguez, A., & Sanchez, R. (2017). Evaluating the impact of ICT on school leadership effectiveness. International Journal of Education and Development using ICT, 13(4), 34-50.
Rostami, B., and Heydari, S. (2019). The impact of new technologies on the performance evaluation processes of educational managers. Journal of Educational Sciences, 20(1), 33-50. (In Persian).
Williams, G., & Scott, J. (2019). The effect of educational technologies on managerial and educational processes. Journal of Technology in Education, 25(2), 54-72