اعتباریابی الگوی طراحی برنامه درسی سواد تغذیه¬ای دانش¬آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات : Educationاکرم السادات میرخاندوزی 1 , مریم صفری 2 , حسن صائمی 3 , علی اصغر بیانی 4 , حسنیه گودرزی 5
1 - گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
4 - گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
5 - گروه روانشناسی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: اعتباریابی, برنامه درسی سواد تغذیهای, دانشآموزان, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
چکیده
این پژوهش با هدف اعتباریابی الگوی طراحی شده برای برنامه درسی سواد تغذیه ای دانشآموزان دوره ابتدایی انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، کیفی از نوع نظریه دادهبنیاد است. جامعه آماری شامل مدیران مدارس ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهر کرمان، اساتید دانشگاه، صاحبنظران و خبرگان بود که تا رسیدن به اشباع مفهومی تداوم داشت و با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 12 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. برای بررسی روایی و پایایی دادهها، از روشهای بازبینی توسط مشارکتکنندگان و مرور توسط خبرگان غیرشرکتکننده استفاده شد و پس از دریافت نظرات اصلاحی، ویرایش لازم انجام گرفت و شاخصها به وسیله روش دلفی اعتبارسنجی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 انجام شد. نتایج نشان داد که در مرحله کدگذاری باز، 199 کد استخراج شد که در مرحله کدگذاری محوری به 60 کد کاهش یافت. در نهایت، 7 کد گزینشی شامل اهداف برنامه درسی، محتوای آموزشی برنامه درسی، روشهای یاددهی، روشهای ارزیابی، ابزارهای آموزشی، موانع اجرای برنامه درسی و ارگانهای حمایتی به دست آمد.این نتایج نشاندهنده اهمیت و نیاز به برنامههای درسی جامع و هدفمند در حوزه تغذیه برای دانشآموزان دوره ابتدایی است که میتواند نقش مهمی در ارتقای سلامت عمومی و آگاهی تغذیهای دانشآموزان ایفا کند.پیشنهاد میشود که با توجه به یافتههای این پژوهش، برنامههای آموزشی برای معلمان و والدین طراحی و اجرا شود تا آنها نیز با اصول تغذیهای آشنا شوند و بتوانند از تلاشهای مدارس در این زمینه حمایت کنند. همچنین، استفاده از فناوریهای نوین مانند اپلیکیشنهای آموزشی و پلتفرمهای یادگیری آنلاین میتواند به بهبود فرآیندیاددهی و یادگیری کمک کند.
Keywords: Accreditation, Nutrition Literacy Curriculum, Students, Elementary School
