آسیب شناسی سواد رسانه ای دانش آموزان دوره ابتدایی به منظور ارائه الگو
الموضوعات : Content Analysis
سمیرا تیغ بخش
1
,
مریم محمودی
2
,
رضا عباسی بختیاری
3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران
2 - گروه کامپیوتر، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران
3 - گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران
الکلمات المفتاحية: آسیب شناسی, برنامه درسی, دانش آموزان دوره ابتدایی, سواد رسانه ای, طراحی برنامه درسی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش آسیب شناسی سوادرسانه ای دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه الگو و از نوع کاربردی است و از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل معلمان و مدیران دوره ابتدایی هستند و شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شده است و نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته است. ابزار گردآوری داده ها در این بخش، مصاحبه های نیمه ساختاریافته است. برای روایی و پایایی و همچنین طراحی الگوی اصلاح شده نیز از مصاحبه کانونی با هفت نفر از متخصصان حوزه سواد رسانه ای و برنامه ریزی درسی استفاده شده است. یافته های بخش اول پژوهش که به بررسی مشکلات آموزشی و اجرا پرداخته است، مشکلات آموزشی را در هشت مورد فراهم نشدن زمینه مقبولیت سواد رسانه ای، عدم توفیق دانش آموزان در تعیین صحت و درستی اطلاعات، عدم منجر شدن دانشآموزان به تأمل ورزی و فهم انتقادی اطلاعات، ناتوانی نسبت به نیازهای اطلاعاتی دانش آموزان، ناموفق بودن دانشآموزان در شیوه های اقناع در تولیدات رسانهای، عدم توفیق دانشآموزان نسبت به ارتقاء مسؤولیتپذیری انتخاب و استفاده از پیامها، اشکال دانشآموزان در شناخت شکلهای بصری ارتباط، عدم توفیق دانشآموزان در بهبود کیفیت و سبک زندگی و آسیب های مربوط به حیطه اجرا را در سه مورد عدم تمهید امکانات برای دبیران و دانشآموزان، فراهم نشدن زمینه مقبولیت سواد رسانه ای، متخصص نبودن دبیر شناسایی شناسایی کرده است. یافتههای بخش دوم پژوهش به طراحی الگویی اصلاحشده منجر شده است که در آن به توازن بین مؤلفههای مختلف سواد رسانهای، استفاده از روشهای تدریس تعاملی و تقویت مهارتهای تفکر انتقادی تأکید شده است. بنابراین برای بهبود وضعیت فعلی سواد رسانهای در دوره ابتدایی بازنگری در محتوای کتاب های درسی، توسعه برنامه های توانمندسازی معلمان، تقویت زیرساخت های فناوری در مدارس و ایجاد سیاست های جامع برای گسترش آموزش سواد رسانه ای ضروری است. همچنین، استفاده از رویکردهای تلفیقی در طراحی برنامه درسی میتواند به ارتقای مهارت های رسانه ای و توانایی های انتقادی دانش آموزان کمک شایانی کند.
