تحلیل راهبردهای فرهنگی اجتماعی با هدف اثرگذاری بر رفتار خرید نسل نوگرای ایرانی
الموضوعات :
تکتم پیش فنگ
1
,
هادی بستام
2
,
علی حسین زاده
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - استادیار مدعو گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه ، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران (استادیار مدعو ) و استادیار مدیریت بازرگانی،
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار خرید نسل نوگرا, تحولات فرهنگی, شبکههای اجتماعی, فناوریهای نوین.,
ملخص المقالة :
تحولات فرهنگی، اجتماعی و فناوریهای نوین تأثیر بسزایی بر رفتار خرید نسل نوگرای ایرانی داشتهاند. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر رفتار خرید این نسل انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه فرهنگ و اساتید دانشگاه در رشته بازاریابی است. با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی، دادههای گردآوریشده از مصاحبههای نیمهساختاریافته مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته و بر اساس مدل ساختاری تفسیری، سطح بندی شدند. در مجموع، 45 مقوله فرعی شناسایی شد که در 13 مقوله اصلی و 4 دسته کلی در یک مدل 5 سطح جای گرفتند که شامل ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی نسل نوگرا در خرید، راهبردهای فرهنگی و اجتماعی در فروش، تحولات فرهنگی در تجربه خرید نسل نوگرا و فناوریهای نوین می باشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که نسل نوگرا تحت تأثیر تعاملات دیجیتال و شبکههای اجتماعی، نظرات کاربران و گروههای مرجع قرار دارد. ارتباطات سریع، پیامهای کوتاه و ویدئوهای جذاب نقش کلیدی در تصمیمگیری خرید این نسل ایفا میکنند. همچنین، ارزشهای اجتماعی و مسئولیتپذیری برندها در حوزههای زیستمحیطی و اجتماعی بر میزان اعتماد و وفاداری این نسل تأثیرگذار است. از سوی دیگر، فناوریهای نوینی همچون هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در بهبود تجربه خرید نسل نوگرا نقش مهمی ایفا میکنند. این یافتهها میتوانند به کسبوکارها و برندها در تدوین استراتژیهای بازاریابی متناسب با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی این نسل کمک کنند.
حفیظی اردکانی، نرگس. (1399). بررسی تاثیر ارتباطات بازاریابی رسانه اجتماعی بر نگرش مصرف کنندگان جوان ایرانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشکده علوم و فناوریهای نوین.
شیرخدایی, میثم, فلاح لاجیمی, حمیدرضا, ادبی فیروزجایی, علی, خانجانزاده کاکرودی, نوید, & نجات, سهیل. (1401). بازاریابی اینستاگرامی: انتخاب اینفلوئنسر در صنایع غذایی با رویکرد فوکام. مدیریت بازرگانی, 14(3), 495-518.
طالبی اقدم، بهروز،(1401)، ارتباط بین فعالیتهای پیشبرد فروش با رفتار پس از خرید مشتریانفروشگاههای کالاهای ورزشی شهر تبریز،همایش ملی پژوهش های نوین روانشناسی در ورزش و مدیریت.
لندران اصفهانی، سعید و معین الدینی چادگانی، سیدیاسر،(1400)، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر پیشبرد فروش در شرکت های دانش بنیان، فصلنامه مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، دوره: 2، شماره: 1.
ناصری، عرفان. (1401). آسیب شناسی دلایل افت خرید آنلاین نسل Z پژوهشی مبتنی بر پدیدار شناسی توصیفی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی و احد ایلام، دانشکده علوم انسانی.
Aaker, J. L. (2022). The impact of culture on consumer behavior: A cross-cultural perspective. Journal of Consumer Research, 49(3), 512–530.
Belk, R. W. (2013). Extended self in a digital world. Journal of consumer research, 40(3), 477-500.
Chaffey, D., & Smith, P. R. (2022). Digital marketing: Strategy, implementation and practice (8th ed.). Pearson.
Dwivedi, Y. K., Rana, N. P., & Slade, E. L. (2022). Influencer marketing and digital consumer behavior: The role of trust and engagement. Journal of Business Research, 139, 902–915. Kotler, P., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2021). Marketing 5.0: Technology for humanity. Wiley.
Jee, T. W. (2021). The perception of discount sales promotions–A utilitarian and hedonic perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 63, 102745.
Pramesti, A. I., & Kartawinata, B. R.(2022). The Effect Of Discounts, Vouchers, And Cashbacks On Customer Interest Using Digital Payments (Case Study on ShopeePay Generation Z Users in Bandung City).
Putri, A. R., Wardhana, A., & Pradana, M.(2022). The Effects of Ease of Use and Promotions on Purchasing Decisions of Generation Z in Bandung.
Solomon, M. R. (2022). Consumer behavior: Buying, having, and being (14th ed.). Pearson.
Statista. (2023). Social media influence on Gen Z purchasing decisions worldwide. Retrieved from
Štreimikienė, D., Mikalauskienė, A., Sturienė, U., & Kyriakopoulos, G. L. (2021). The impact of social media on sales promotion in entertainment companies. E&M economics and management., 24(2), 189-206.
Thangavel, P., Pathak, P., & Chandra, B. (2021). Millennials and Generation Z: a generational cohort analysis of Indian consumers. Benchmarking: An International Journal.
Zhang, T., & Kim, H. (2022). The role of artificial intelligence in enhancing personalized shopping experiences. Journal of Retailing and Consumer Services, 67, 102960.