الگوی نوین ارتقای مسئولیتپذیری معلمان ابتدایی
الموضوعات : مدیریت تعالی آموزشی
سید محمدباقر جعفری
1
,
الهام بادی
2
,
سیف اله فضل الهی قمشی
3
1 - دانشیار،گروه مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران،قم، ایران.
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان, الگوی کارآمد مسئولیتپذیری اجتماعی, مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان ابتدایی, مسئولیتپذیری در دوره ابتدایی, معلمان ابتدایی.,
ملخص المقالة :
مسئولیت اجتماعی معلمان به عنوان یکی از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت آموزش و ارتقای سطح شهروندی اجتماعی دانشآموزان، اهمیت قابلتوجهی دارد. معلمان نه تنها انتقالدهنده دانش، بلکه الگوهای اخلاقی و اجتماعی برای نسل آینده محسوب میشوند. شرایط بحرانی در سطح بین المللی در حوزههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و آموزشی نیازمند ارائهی الگوهای پیشبرنده است. وجود افرادی با مسئولیت پذیری بالا یکی از سرمایه های عظیم هر جامعه ای محسوب می شود. تربیت معلمان آینده در زمینه « مسئولیتپذیری اجتماعی» سبب رشد اخلاق، تعهد اجتماعی، عدالت و رفاه در شهروندان خواهد شد زیرا مخاطب معلمان، دانشآموزانی هستند که آیندهی کشور را رقم میزنند. علیرغم اهمیت مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان کمبود مطالعات پژوهشي در اين زمينه در نظام آموزش و پرورش كشور كاملاً محسوس است. این پژوهش با هدف ارائه الگوی ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان دوره ابتدایی انجام شد. پژوهش از نوع کیفی بوده و برای جمع آوری داده های کیفی، با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و با توجه به اصل اشباع با 12 نفر از متخصصین مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در مجموع 346 کد ثانویه، به 34مضمون اولیه رسید. نتایج حاصل از تحلیل مضمون نشان داد ابعاد مسئولیتپذیری اجتماعی معلمان، شامل مسئولیتپذیریِ ارتباطی، شغلی، جامعه محور، اخلاقی، آموزشی، دینی، تربیتی، فرهنگی و سلامت محور است.
احمدی، ندا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم وعباسیان، حسین(1402).تبیین رابطه بین هوش اخلاقی مدیران با دلبستگی شغلی ومسئولیت پذیری اجتماعی معلمان مديريت بر آموزش سازمانها، 2، 201-223.
احمدي زماني، زهرا؛ گودرزي ونيكو ديالمه اكرم (1398).مرور سيستماتيك عوامل مؤثر بر مسئوليت پذيري دانش آموزان با تأكيد بر نقش مدرسه.دو فصلنامه علمي علوم تربيتي از ديدگاه اسلام،7، 23-57.
ابراهیمی فرد، یونس، اکبرنژاد، غلامرضا، نورعلی زاده، رحمان، و برومند، لقا (1397). بررسی رابطه بین اخلاق کار حرفه ای معلمان و مسئولیت اجتماعی مدارس متوسطه شهرستان گتوند. کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری.
بارخدا، سيد جمال و احمدحيدري، سيده پرستو(1399). مسؤوليت پذيري اجتماعي راهي براي اثربخشي مدارس. فصلنامه علمي پژوهشي مديريت مدرسه، ،384-405.
باظهوري،سارا (1398). پيش بيني روابط اجتماعي معلمان بر اساس ابعاد مسئوليت پذيري (مورد مطالعه معلمان شهر اروميه). اولين همايش ملي مدرسه آينده - اردبيل
پودینه، مرضیه؛ حسین قلی زاده، رضوان و مهرام، بهروز (1397). مسئولیتپذیری اجتماعی مدرسه؛ مطالعه موردی دو مدرسه متوسطه دخترانه شهر مشهد. فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، 13،2 پیاپی 28، 95-120.
تقي پور،حسينعلي و كوچ پي ده، سميه(1399).شناسايي عوامل تاثير گذار بر مسئوليت پذيري اجتماعي دانش آموزان متوسطه شهرستان نوشهر. فصلنامه پژوهشهاي برنامه ريزي آموزشي و درسي،10، 1.
فتحی، لیلا، طالونی، احد. (1402). مطالعه کیفی مسئولیت پذیری اجتماعی در بین معلمان مرد شهرستان پلدشت. مطالعات توسعه اجتماعی ایران, 15(58), 47-66.
Albareda Tiana, S., & Alférez Villarreal, A. (2016). A collaborative programme in sustainability and social responsibility. International Journal of Sustainability in Higher Education, 17(5), 719-736
. Alberdi Ruiz de Alegría, A., Imaz Aguirre, A., & Gezuraga Amundarain, M. (2024). The understanding of ‘social responsibility and commitment’of the teaching profession: a systematic review. Globalisation, Societies and Education, 1-27
. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101
. Chiluveri, S. K., Chiluveri, A. C., & Gupta, B. (2024). Epic journey of Prof. Vaidya Shriram Sharma Evincing Ayurveda to the World. Journal of Research in Ayurvedic Sciences, 8(Suppl 1), S75-S80
. Chung Phan, T., Minh Ngo, V., Saefullah, K., & Doran, D. (2024). University social responsibility and teachers' satisfaction: The mediating role of reputation and image. Journal of social studies education research, 15(1), 57-90
. Coelho, R., Jayantilal, S., & Ferreira, J. J. (2023). The impact of social responsibility on corporate financial performance: A systematic literature review. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30(4), 1535-1560
. Escartí, A., Llopis-Goig, R., & Wright, P. M. (2018). Assessing the implementation fidelity of a school-based teaching personal and social responsibility program in physical education and other subject areas. Journal of Teaching in Physical Education, 37(1), 12-23#3. George, B., Worth, M. J., Pandey, S., & Pandey, S. K. (2024). Strategic management of social responsibilities: a mixed methods study of US universities. Public Money & Management, 44(1), 15-25
. Guerrero Elecalde, R., Contreras García, J., Bonilla Martos, A. L., & Serrano Arnáez, B. (2024). Digital and Social-Civic Skills in Future Primary Education Teachers: A Study from the Didactics of Social Sciences for the Improvement of Teacher Training in Competences. Education Sciences, 14(2), 211
. Halkos, G. & Nomikos, S. (2021). Corporate social responsibility: Trends in global reporting initiative standards. Economic Analysis and Policy, 69, 106-117
. Karami, M., Galavandi, H., & Galaeei, A. (2017). The relationship between professional ethics, ethical leadership and social responsibility of high schools in Kurdistan. School Administration, 5(1), 93-112
. Martínez-Valdivia, E., Pegalajar-Palomino, M. D. C., & Burgos-García, A. (2020). Social responsibility and university teacher training: Keys to commitment and social justice into schools. Sustainability, 12(15), 6179
. Meseguer-Sánchez, V., Abad-Segura, E., Belmonte-Ureña, L. J., & Molina-Moreno, V. (2020). Examining the research evolution on the socio-economic and environmental dimensions on university social responsibility. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(13), 4729
. Moraes Abrahão, V., Vaquero-Diego, M., & Móstoles, R. C. (2024). University social responsibility: The role of teachers. Journal of Innovation & Knowledge, 9(1), 100464
. Paola Palacios Garay, J., Zavaleta Oliver, J. M., Chaccara Contreras, V., Diaz Flores, S. A., & Rodriguez Baca, L. S. (2021). Social responsibility in university students according to gender and age. Health Education and Health Promotion, 9(5), 513-519
. Rheeder, R. (2019). Social responsibility for health as a global bioethical principle–a Protestant participation in the discussion with UNESCO. Stellenbosch Theological Journal, 5(1), 317-346
. Sindhwani, R., Saddikuti, V., & Vaidya, O. S. (2023). Evaluation of enablers of supply chain resilience and responsibility in India during large-scale disruptions: an ISM-ANP approach. International Journal of Operational Research, 48(2), 178-220
. Sousa, J. C. R. D., Siqueira, E. S., Binotto, E., & Nobre, L. H. N. (2021). University social responsibility: perceptions and advances. Social Responsibility Journal, 17(2), 263-281
.