بررسی تاثیر مشارکت استراتژیک برکسب مزیت رقابتی زنجیره های تأمین با نقش میانجی تأمین مالی(مطالعه موردی: شرکت کویر مهام تکین)
الموضوعات :
خدیجه بهاروندی
1
,
مهدی محمدی
2
1 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: زنجیره های تأمین, تامین مالی, مزیت رقابتی, مشارکت استراتژیک,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مشارکت استراتژیک برکسب مزیت رقابتی زنجیره های تأمین با نقش میانجی تأمین مالی صورت گرفت و از لحاظ روش کاربردی از (نوع) توصیفی- همبستگی بر پایه معادلات ساختاری بوده است. در این پژوهش روش جمع آوری داده ها و اطلاعات از نوع پیمایشی بود. جامعه آماري این پژوهش را کلیه مدیران و کارکنان شرکت فولاد کویر مهام تکین تشکیل دادند. نمونه گیری با کمک روش کوکران انجام شد که براین اساس تعداد 59 نفر به عنوان نمونه آماری و روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین مدیران و کارکنان شرکت فولاد کویر مهام تکین انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شامل 22 گویه بوده است که در آن از مقیاس مشارکت استراتژیک زنجیره تامین و مزیت رقابتی زنجیره تامین اویامبه و همکاران (2023) و تامین مالی زنجیره تامین چن و همکاران (2019) و رضوانی (1401) استفاده و پیش از توزیع، پایایی و روایی آن نیز مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد.یافته های این پژوهش نشان دهنده تاثیر مثبت و معنی دار مشارکت استراتژیک زنجیره تامین بر مزیت رقابتی زنجیره تامین بود. همچنین نقش میانجی تامین مالی نیز در بارابطه بین مشارکت استراتژیک و کسب مزیت رقابتی زنجیره تامین تایید شد. نتایج این پژوهش نشان دهنده تاثیر مستقیم و غیرمستقیم مشارکت استراتژیک بر جنبه های متفاوت کسب مزیت رقابتی در در زنجیره تأمین می باشد، که نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به این استراتژی را روشن می سازد.
1) ایرانزاده،سلیمان،سرایی نیا،الهام. (1395). ارائه مدلي جهت ارزيابي يكپارچگي استراتژيك زنجيره تامين با رويكرد خلق ارزش. پژوهشنامه مدیریت اجرایی،شماره16،صص110-87..
2) تقی زاده،هوشنگ،حیدرزاده،ناهید،هنرمند،مرتضی. (1399). شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز. فصلنامه آينده پژوهي مديريت،سال31،شماره122،صص27-13.
3) حسن پور، حسینعلی، طاهری، سید محمدرضا،میکائیلی، فرامرز. (1400). طراحی شبکه زنجیره تأمین مواد غذایی مبتنی بر رضایتمندی مشتری در شرایط عدم قطعیت. کاوشهای مدیریت بازرگانی،دوره13،شماره26،صص431-395.
4) رضوانی، محمدشهاب، عموزاد مهدیرجی، حنان، عباسیان، عزت اله،مهرگان، محمد رضا. (1401). طراحی الگوی کیفی مدل استراتژیهای همکاری در زنجیره های تامین خدمات مالی. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران.دوره 5، شماره7،صص1605-1586.
5) شمس الدینی،اسمعیل،یاریان،زینب(1395) یکپارچگی زنجیره تأمین،چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری،آلمان.،برلین.
6) عسگرنژاد نوری،باقر،صائب نیا،سمیه،فولادی،الهام. (1399). تاثیر استراتژی های ناب و چابک زنجیره تأمین بر پاسخگويي زنجیره تأمین و عملکرد شرکت: نقش میانجي به تعويق انداختن و مشارکت استراتژيک تأمین کنندگان. چشم انداز مدیریت صنعتی،دوره10،شماره40،صص89-65.
7) عنایتی شیراز،محمد علی،حیدریه،عبداله،افشار کاظمی،محمد علی. (1401). طراحی مدل استراتژی های زنجیره تامین با رویکرد پویایی سیستم در صنعت چوب و کاغذ. مطالعات مدیریت صنعتی،دوره20،شماره64،صص182-153.
8) فیضی،کامران،هداوند،مجتبی. (1391). اثر مولفه های زنجیره تأمین بر مزیت های رقابتی و رقابت پذیری سازمانی. چشم انداز مدیریت بازرگانی،شماره12،صص26-13.
9) قاضی زاده،مصطفی،صفری،سعید،نوروززاده،فاطمه،حیدری،قاسم(1394) یکپارچه سازی رویکردهای مدیریت زنجیره تامین در قالب زنجیره تامین با استفاده از تکنیک های تصمیمگیری چند شاخصه در شرکت سایپا،پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال7،شماره14،صص133-114.
10) مرادی،حمید،خاتمی،محمدعلی،فیضی،کامران. (1399). ارائه یک مدل تأمین مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط در زنجیره تأمین. نشریه مدیریت نوآوری،سال9،شماره3،صص169-139.
11) معین فر،شیما،رحیمی،فرج اله،باورصاد،بالقیس. (1399). تأثیر مسئولیت شرکت بر مشارکت زنجیره تأمین و عملکرد مالی. مطالعات مدیریت راهبردی،شماره43،صص204-187.3
12) Barata,F(2022). Supply Chain Management Strategy in Building a Competitive Advantage Through the Implementation of Logistic, University of Surabaya, Indonesia.
13) Bryant C., Camerinelli E., (2013). Supply chain finance. EBA (Euro Banking Association).
14) Chen,X ,Liu,C,Li,S.(2019) The Role of Supply Chain Finance in Improving the Competitive Advantage of Online Retailing Enterprises, Electronic Commerce Research and Applications, Electronic Commerce Research and Applications,Vol(33),1-41.
15) Haaskjold, H.; Andersen, B.; Lædre, O.; Aarseth, W. (2020)Factors affecting transaction costs and collaboration in projects. Int. J. Manag. Proj. Bus. 2020, 13, 197–230.
16) Hofmann, E., Strew, M. U., & Bosia, N. (2018). Supply Chain Finance and BlockchainTechnology the Case of Reverse Securitisation. Springer, Berlin
17) Kumar, P.; Zaheer, A.(2019) Ego-network stability and innovation in alliances. Acad. Manag. J. 62, 691–716.
18) Laari, S., Toyli, J.,Ojala,L (2016), Supply Chain Perspective on Competitive Strategies and green supply chain management Laari, S., Toyli, J.,Ojala,L (2016), Supply Chain Perspective on
Competitive Strategies and green supply chain management
19) Lakri, S.; Dallery, Y.(2014) Measurement and Management of Supply Chain Performance: A Benchmarking Study; IFIP Advances in Information and Communication Technology; Springer: Berlin/Heidelberg, Germany; 4(40). 440.
20) Lee R.(2021) The Effect of Supply Chain Management Strategy on Operational and Financial Performance. Sustainability. 13(9):538-51.
21) Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan, T.S. and Rao, S.S. (2006),The impact of supply chain management practices on competitive advantage and organizational performance, International Journal of Management Science, Omega, 34(2). 2: 107-124
22) Marcus, A, (2014). Alignment of supply chain strategies and practices of locally made vehicles in South Africa. International Business and Economics Research Journal, 13(3), 637-651.
23) Mathu, K. (2019). Green Supply Chain Management: A Precursor to Green Purchasing. IntechOpen.
24) Oyombe, G. Zachary, A., Martin,O., James,N. (2023). How Leagile Strategy and Strategic Partnership Affect Competitive Advantage of Construction Supply Chains. Journal of Business Strategy Finance and Management, 4(2), 184-201.
25) Reklitis, P, Sakas, D.P, Trivellas, P, Tsoulfas, G.T(2021). Performance Implications of Aligning Supply Chain Practices with Competitive Advantage: Empirical Evidence from the Agri-Food Sector" Sustainability ,13(16) 34-47.
26) Rosado, J.O.; Relvas, S.(2015) Integral Supply Chain Performance Management System Design and Implementation. In Proceedings of the 2015 International Conference on Industrial Engineering and Systems Management (IESM), Seville, Spain, pp. 788–802
27) Saci, F.; Jasimuddin, S.M(2018). Does strategic partnership matter to create value of a firm? An empirical study based on SBF 250 French firms. Res. Int. Bus. Financ. 2018, 46, 65–76.
28) Sharif, A.M.; Irani, Z.; Love, P.E.D.; Kamal, M.M.(2012) Evaluating Reverse Third-Party Logistics Operations Using a Semi-Fuzzy Approach. Int. J. Prod. Res. 50, 2515–2532.
29) Tariq,S Nisar,Q., Kashif.,(2023) Supply Chain Strategies and Competitive Advantage: A Roadmap to Achieving Sustainable Performance, 26(1):
30) Yang Y, Zheng Y, Xie G, Tian Y.(2022) The Influence Mechanism of Strategic Partnership on Enterprise Performance: Exploring the Chain Mediating Role of Information Sharing and Supply Chain Flexibility. Sustainability. 14(8):48-60.
31) Yu, K.; Luo, B.N.; Feng, X.; Liu, J. (2018)Supply chain information integration, flexibility, and operational performance: An archival search and content analysis. Int. J. Logist. Manag. 29, 340–364.
32) Zhu, Y., Zhou, L ., Xie, C., Wang, G. J., Nguyen, T.V. (2019). Forecasing SMEs' credit risk in supply chain fnance with an enhanced hybrid ensemble machine learning approach. International Journal of Production Economics, 2(11):22-33.