بررسی عوامل موثر بر اعتبار تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت ،واحد تهران شرق ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ؛ایران
2 - گروه مدیریت ،واحد تهران شرق ،دانشگاه ازاد اسلامی ،تهران ؛ایران
الکلمات المفتاحية: اندازه شرکت , سن شرکت , تولید , حسابرسی خارجی , نوع مالکیت , صادرات, اعتبار تجاری .,
ملخص المقالة :
اعتبار تجاری یکی از مهمترین منابع تامین مالی کوتاه مدت میباشد. عوامل گوناگونی بر میزان اعتبار تجاری تأثیرگذار است که از جمله مهمترین آنها ساختار مالکیت میباشد.هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر اعتبار تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. روش پژوهش از حیث هدف کاربردي و از حیث روش توصیفی- همبستگی قلمداد می شود. جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1400-1393 بوده که از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک تعداد 115 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور توصيف و تلخيص دادههاي جمع آوري شده از آمار توصيفي و استنباطي بهره گرفته شده است. به منظور تحليل دادهها ابتدا پیش آزمون های F لیمر، آزمون هاسمن و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق (نرم افزار ایویوز) استفاده گرديده است. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد،اندازه شرکت ، سن شرکت ،تولید،حسابرسی خارجی ،نوع مالکیت وصادرات بر اعتبار تجاری تاثیر معناداری دارد.