تبیین نقش فناوری های نوین در رسانه های هنری و سیاست گذاری هنر
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه هنر، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه های نوین, سیاست¬گذاری هنر, فناوری های نوین, واقعیت مجازی, هنر دیجیتال, هوش مصنوعی,
ملخص المقالة :
فناوریهای نوین در چند دههی اخیر، تأثیرات عمیقی بر ایجاد رسانههای نوین و در نتیجه تولید و توزیع و مصرف هنر داشتهاند و بهدنبال آن، سیاستگذاری در این حوزه نیز نیازمند تغییرات اساسی شدهاست. پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر فناوریهای نوین بر سیاستگذاری هنر پرداخته و نقش تحولآفرین آنها را در فرآیندهای تولید، توزیع و مصرف آثار هنری تبیین نموده و با شناسایی چالشهای رسانههای نوین هنری، تحولات نوینی در سیاستگذاری هنر ارائه مینماید. شیوهی پژوهش کیفی است؛ لذ ابا مرور منابع کتابخانهای، نقش فناوری در هنر و رسانههای نوین را بررسی و با تحلیل دادهها، چالشهای حقوقی، اقتصادی و فرهنگی آن را استخراج نمودهاست تا منتج به ارائه راهکارهایی برای سیاستگذاری جدید در حوزهی هنر شود. یافتهها نشان میدهد، فناوریهای نوین با ایجاد تغییر در شیوههای تولید و عرضه آثار هنری، مدلهای جدیدی از تعامل میان هنرمندان، مخاطبان و سیاستگذاران را پدید آوردهاست. ظهور فناوریهایی همچون هوش مصنوعی، بلاکچین، پلتفرمهای دیجیتال و واقعیت افزوده، علاوهبر گسترش دسترسی به هنر، چالشهای جدیدی را نیز در حوزه سیاستگذاری ایجاد کردهاست. بر این اساس، سیاستگذاری آیندهی هنر باید با اتخاذ رویکردی جامع، هوشمند و انعطافپذیر، تعادل میان توسعه فناوری و حفظ ارزشهای فرهنگی را برقرار نماید. سیاستگذاران نیز، با شناخت دقیق تغییرات رساانههای نوین هنری و درک قابلیت فناوری، سیاستهایی را تدوین کنندکه از خلاقیت هنری حمایت کرده و عدالت و شفافیت را در دسترسی به هنر و بهرهبرداری از آن تضمین نمایند.
غزاییعتیق، زهرا (1402). تأثیری فناوری بر هنرهای تصویری با تحلیل کاربرد هوش مصنوعی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
مصدری، فاطمه و حسینیسروری، سیدحسن (1397). ماهیت رسانه¬های نوین. رسانه و فرهنگ، 8(2)، 205-229.
- Alacovska, A., Booth, P., & Fieseler, C. (2020). The Role of the Arts in the Digital Transformation. Artsformation Report Series, Posted: 28 Dec.
- Brown, W.A. (2018). Digital transformation in art marketing. Journal of Arts Management, 12(3), 45-60. https://doi.org/10.4324/9781003111245-2
- Couldry, N. (2012). Media, society. World: Social Theory and digital media practice.
- Garcia, L., & Lopez, R. (2020). Communicating Heritage Through Contemporary Art Based on Technologies: A Proposal for the Heritage Sites in the WARMEST project. Technology and Society, 15(4), 89-102. https://doi.org/10.1088/1757-899x/949/1/012059
- Gürşen, A.E. (2020), Art marketing as an emerging area in an emerging market, Arts and the Market, Vol. 10 No. 1, pp. 34-52. https://doi.org/10.1108/aam-01-2019-0004
- Holmes, D. (2005). Communication theory: Media, Technology and society.
- Jensen, K. B. (Ed.). (2013). A handbook of media and communication research: Qualitative and quantitative methodologies. Rutledge.
- Jones, M., & Davis, K. (2019). Block chain technology and the art market: Challenges and opportunities. International Journal of Arts Economy, 6(1), 22-35.
- Langdon, M. (2014). The work of art in a digital age: Art, technology and globalization. Springer. Chapter 4. https//doi.org/10.1007/978-1-4939-1270-4
- Miller, S. (2021). Virtual reality and the future of museums. Museum Management Quarterly, 14(3), 33-50. https://doi.org/10.3280/oa-845-c220
- Reiss, D. S., Price, J. J., & Evans, T. S. (2013). Sculplexity: Sculptures of complexity using 3D printing. Euro physics Letters, 104(4), 48001. https://doi.org/10.1209/0295-5075/104/48001
- Rodowick, D.N. (2001). Reading the figural or philosophy after the new media. Duke University Press
- Paul, C. (2015, February 23). The philosophy of digital art. Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/digital-art/