اثربخشی آموزش از طریق بازیوارسازی بر میزان یادگیری و بارشناختی دانشجویان در درس پرستاری کودک سالم
الموضوعات :
1 - کارشناس مسئول آموزش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
2 - مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازیوارسازی, یادگیری فعال, بارشناختی, پرستاری کودک سالم,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: آموزش بهعنوان یکی از حقوق اساسی بشر و عامل کلیدی پیشرفت جوامع، نیازمند روشهای نوین برای ارتقای کیفیت یادگیری است. در علوم پزشکی، روشهای سنتی دیگر بهتنهایی پاسخگوی نیازهای دانشجویان نیستند. حجم زیاد محتوای آموزشی و استرس محیط بالینی، بارشناختی را افزایش داده و کیفیت یادگیری را کاهش میدهد. بازیوارسازی بهعنوان یک رویکرد آموزشی مبتنی بر فناوری، با هدف افزایش انگیزه، تعامل و کاهش بارشناختی معرفی شده است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازیوارسازی بر میزان یادگیری و بارشناختی دانشجویان پرستاری در درس پرستاری کودک سالم انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توسعهای-کاربردی و نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. ۹۰ دانشجو به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی ۹ جلسه از سکوهای بازیوارسازی مانند کاهوت، منتیمتر و کلاس مارکر بهره بردند، درحالیکه گروه کنترل آموزش سنتی دیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد کلپش و همکاران (۲۰۱۷) بود. تحلیل دادهها با آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، مقایسه زوجی و کای اسکوئر انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد گروه آزمایش نمرات بالاتری کسب کرده و بارشناختی کمتری نسبت به گروه کنترل داشت. بازیوارسازی بارشناختی درونی و مطلوب را کاهش داد، اما بر بارشناختی بیرونی تأثیر معناداری نداشت.
نتیجهگیری :بازیوارسازی با افزایش انگیزه و یادگیری، روشی مؤثر در آموزش علوم پزشکی است و توصیه میشود در برنامههای آموزشی به کار گرفته شود.
1. خوبی، محمدی، نورالدین، احمدی هدایت، غیاثوندیان، ورعی، و شکوه. [2017]. مقایسه یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری در دو روش آموزش از طریق لوح فشرده و آموزش سنتی. نشریه آموزش پرستاری، 5[6]، 18-23.
2. بادله، توماج، عبدالجلال، قبادیان و مسلم. [2021]. تأثیر روشهای آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیتافزوده بر یادگیری و یادداری دانشآموزان در درس ریاضی. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 68[18]، 163-177.
3. بتولی، و فهیم نیا. [2018]. واکاوی و مروری بر پژوهش های حوزه بازی در کتابخانه ها. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 10[25]، 129-162.
4. بتولی، زهرا. [1398]. بررسی تأثیر بازیوارسازی بر ارتقاء سواد اطلاعاتی دانشجویان از طریق تولید و کاربست خودآموز آنلاین مبتنی بر نظریه خود-تعیینی. پایان نامه دکتری. گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران.
5. خوش خواهش، رویا و جمال زائی، صفورا و میرانی سرگزی، نرگس،1399،مروری بر نقش گیمیفیکیشن و بازی وارسازی در افزایش مشارکت یادگیری الکترونیکی دانش آموزان در آموزش های مجازی پسا کرونا،ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت،https://civilica.com/doc/1233763
6. ذوالفقاری، ميترا، مهرداد، ندا، پارسایکتا، زهره، سلمانی باروق، نسرین، و بحرانی، ناصر[1386]. تأثیر دو روش آموزش الکترونیک و سخنرانی بر یادگیری درس بهداشت مادر و کودک دانشجویان پرستاری.
7. سعادتی، سید مهدی، امامی سیگارودی، عبدالحسین، چهرزاد، مینومیترا، و کاظم نژادلیلی، احسان. [1397]. صلاحیت بالینی پرستاران بخش های کودکان از دیدگاه پرستاران و سرپرستاران. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 25[6 ]، 875-883. SID. https://sid.ir/paper/81874/fa
8. سیف، علی اکبر.[1388]. روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش[ویرایش هفتم]. تهران: دوران.
9. فتح اله زاده، مهران. [1398]راهنمای کاربردی و عملی بازی گونه سازی. تهران: دیباگران.
10. کالیوگا، اسلاوا.[1391]؛ بارشناختی و طراحی آموزشی. محمدحسن امیرتیموری، سونیا موسی رمضانی و الهه ولایتی، مترجم؛ تهران: آوای نور.
11. نجیمی و کریمیان. [2020]. کرونا و بازی وارسازی آموزش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 20 375-376.
12. Araya R. Arias Ortiz E. Bottan N. L. & Cristia J. [2019]. Does gamification in education work? Experimental evidence from Chile [No. IDB-WP-982]. IDB Working Paper Series.
13. Chandler P. & Sweller J. [1991]. Cognitive load theory and the format of instruction. Cognition and instruction 8[4] 293-332.
14. مقدس، بهناز. [1395]. بررسی وضعیت کنونی تحول بنیادین و توسعه نظام آموزشی ایران به شیوه گفتمان انتقادی . کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. SID. https://sid.ir/paper/859134/fa
15. صادقی، زهرا.[1399]. بررسی تاثیر انگیزه های بیرونی و ذاتی بر تمایلات رفتاری کارکنان در راستای بازیوارسازی با تعدیلگری نیازهای روانشناختی [مورد مطالعه: شرکت کاله]. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری عمومی. دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران غرب.
16. فلاح تفتی،سمیه. همتی،فاطمه. فروتنی، فهیمه و حکیمی، جلیله السادات. [2022]. تأثیر بازی وارسازی [گیمیفیکیشن] برآموزش و یادگیری درس دانش آموزان. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری 6[21] 86-102.
17. محمدی مهران. [2022]. تاثیر عناصر بازیوارسازی رقابت و مشارکت بر یادگیری و انگیزه در درس ریاضی پایه چهارم.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه خوارزمی.
18. Derkach T. M. [2022 June]. ICT-based assessment of cognitive load in chemistry learning. In Journal of Physics: Conference Series [Vol. 2288 No. 1 p. 012016]. IOP Publishing.
19. Ding L. Kim C. & Orey M. [2017]. Studies of student engagement in gamified online discussions. Computers & Education 115 126-142.
20. Hursen C. & Bas C. [2019]. Use of gamification applications in science education. International Journal of Emerging Technologies in Learning [Online] 14[1] 4.
21. Türkmen G. P. & Soybaş D. [2019]. The effect of gamification method on students' achievements and attitudes towards mathematics. Bartın University Journal of Faculty of Education 8[1] 258-298.