بررسی فرایند توسعه بانکداری اجتماعی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی
الموضوعات : Journal of Iranian Social Development Studies
محمد صفایی
1
,
سید محمود هاشمی
2
,
عبداله نعامی
3
,
علیرضا روستا
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالمللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
الکلمات المفتاحية: بانکداری اجتماعی, مسئولیت اجتماعی, بازاریابی اجتماعی, توسعه پایدار.,
ملخص المقالة :
در این تحقیق به بررسی فرایند توسعه بانکداری اجتماعی مبتنی بر بازاریابی اجتماعی پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ رویکرد، اکتشافی - تبیینی و شیوه انجام تحقیق نیز بهصورت کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و خبرگان صنعت بانکداری بوده که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 10 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در این تحقیق برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل استراتژیک از طریق 5 مؤلفه رهبری، پاسخگویی، محیط کار، محیط بازار و جامعه، موجب ایجاد مسئولیتپذیری اجتماعی میگردد. مسئولیت اجتماعی ایجاد شده نیز باعث ایجاد قابلیت بانکداری اجتماعی میشود. همچنین، زیرساختها شامل: زیرساخت سیاسی- اقتصادی، حقوقی و فنی و منابع شامل: منابع انسانی و مالی بهعنوان شرایط زمینه و عناصر آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل: خدمت، قیمت (هزینه)، عملیات و فرایندها، کانالهای توزیع (مکان)، و ترویج بهعنوان عوامل مداخلهگر بر قابلیت بانکداری اجتماعی تأثیر گذاشته و در نهایت موجب توسعه پایدار (توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه زیستمحیطی) میگردد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت، بانکداری اجتماعی پروسه پیچیدهای بوده و بهشدت تحت تأثیر عوامل استراتژیک، آمیخته بازاریابی اجتماعی، زیرساختها و منابع قرار دارد..
