شخصی سازی محیط یادگیری الکترونیکی بر اساس خودکارآمدی دانشجویان
الموضوعات :
1 - دکترای مدیریت آموزشی، مرکز نوآوری فناورییهای نوین آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اران، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شخصی سازی, محیط یادگیری, خودکارآمدی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر شخصی سازی محیط یادگیری الکترونیکی بر اساس خودکارآمدی دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی میباشد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر دورههای آموزشی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی تهران در سال تحصیلی 1402-1403 میباشد، که تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش عملکرد سامانه طراحی شده، عملکرد تحصیلی و میزان استفاده از سامانه در دو گروه شاهد و آزمون، پیش و پس از شخصی سازی مقایسه گردیده است. با توجه به اینکه روش اصلی سنجش خودکارآمدی، استفاده از پرسشنامه است لیکن در این پژوهش از روشی ضمنی برای شناسایی خود کارآمدی تحصیلی یادگیرنده استفاده شده است. اين تحقيق در قالب سيستم توصيه گر فازي در بطن سامانة آموزشيار هوشمند در يك نيمسال تحصيلي بر روي تعدادي از دانشجويان دورههای آموزش الكترونيكي در دو مرحله اجرا شد؛ بدين ترتيب كه در گام اول و بر روي نيمي از درس پارها از توصیههای مبتني بر سبك يادگيري و در گام بعد و بر روي نيمة دوم درس پارها، از هم افزايي توصیههای مبتني بر سبك يادگيري و سبك شناختي با هم استفاده شد. نمونه مورد بررسی شامل30 نفر با میانگین سنی56/23 سال بوده است. ارزیابی محیط شخصی شده نشان میدهد که درنظرگرفتن ویژگیهای کاربردی در مدل یادگیرنده و ارائۀ درس پا رها و توصیههای متناسب با این ویژگیها، به پیشرفت تحصيلي75% از یادگیرندگان منجر شده و رضایت تحصیلی آنان را به دنبال داشته است. در تمامي مراحل ارائه دروس، توانمندي يادگيرندگان بر اساس نظرية پرسش -پاسخ فازي پايش و ارزيابي گرديد. استفاده از اين روش سبب شخصیتر شدن توصیههای آموزشي و در نتيجه علاقه-مندي افراد به ادامة كار با سامانة پيشنهادي، كاهش ميزان ارجاع¬هاي غير ضروري و كاهش زمان يادگيري شده است.
Cheng, Z., Wang, H., Zhu, X., West, R., Zhang, Z & Xu, Q. (2023). Open badges support goal setting and self-efficacy but not self-regulation in a hybrid learning environment. Computers & Education, 197, May 2023, 104744.
Gheibi M, Arefi M, Danesh E. The Relationship between Learning Styles and Self-efficacy of Students in Academic Groups. Applied Psychology. 2012; 6(1): 53-69. Persian.
Ghorbani F, Montazer GHA. E-learners’ personality identifying using their network behaviors. Computers in Human Behavior. 2015; 51: 42-52.
Hermita M, Thamrin WP. Metacognition toward academic self-efficacy among Indonesian private university scholarship students. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015; 171: 1075-1080.
Hodges CB. Self-efficacy in the context of online learning environments: A review of the literature and directions for research. Performance Improvement Quarterly. 2008; 20(3-4): 7-29.
Honicke T, Broadbent J. The influence of academic self-efficacy on academic performance: A systematic review. Educational Research Review. 2016; 17: 63-84.
Jiang, X., Zhang, H., ao Wang, T & Zhang, C. (2023). The association of self-control, self-efficacy, and demographic characteristics with home-based E-learning behavior in nursing and midwifery undergraduates: A cross-sectional study under the COVID-19 epidemic. Nurse Education Today, 120, 105628.
Kamkar, Peyman; Saadipour, Esmaeil; Moradi, Rahim and Velayati, Elahe. (2018). The role of thinking style functions and self-efficacy in the level of students' readiness to participate in e-learning courses. Quarterly Journal of Educational Psychology of Allameh Tabatabaei University, 13(47), 118-95.
Mohammadi Ahmadabadi, Naser; Khavarian, Saeedeh; Yazdanizadeh, Farzaneh (2014). The role of artificial intelligence in fostering children's creativity in improving learning. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 4(4), 153-167.
Müller NM, Seufer, T. Effects of self-regulation prompts in hypermedia learning on learning performance and selfefficacy.Learning and Instruction. 2018; 58: 1-11.
Panadero E, Jonsson A, Botella, J. Effects of self-assessment on self-regulated learning and self-efficacy: Four meta-analyses. Educational Research Review. 2017; 22: 74-98.
Stracke E. Language learning strategies of Indonesian primary school students: In relation to self-efficacy beliefs. System. 2016; 60: 1-10.
Tavakolizadeh, Javad, Tabari, Jamshid, Walkbari, Ali. (2016). Academic self-efficacy: The predictive role of attachment styles and metacognitive skills. Social and Behavioral Sciences, 171, 113-120.
Yilmaz R. Knowledge sharing behaviors in e-learning community: Exploring the role of academic self-efficacy and sense of community. Computers in Human Behavior. 2016; 63:373-382.
Yilmaz R. Knowledge sharing behaviors in e-learningcommunity: Exploring the role of academic self-efficacy andsense of community. Computers in Human Behavior. 2016; 63: 373-382.
Zad Asadi Maryam and Safarzadeh Sahar (2014). Designing an optimal virtual learning model based on academic self-efficacy and self-regulated learning strategies mediated by academic adaptation. Rooyesh Ravashshani, Vol. 12, No. 3, Serial No. 84, 2014.
Zarrin, Fatemeh and Montazer, Gholam Ali. (2019). Quarterly Journal of Educational Technology, Personalization of the Electronic Learning Environment Based on Learner Self-Efficacy, 13(4), 24-34.
Zonoubi R, Rasekh AE, Tavakoli M. EFL teacher self-efficacy development in professional learning communities. System. 2017; 66: 1-12.