طراحی اولیه بسته آموزشی پیشازدواج: شناسایی مؤلفههای کلیدی با تلفیق تحلیل مضمون کیفی و روش دلفی فازی
الموضوعات : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - گروه روانشناسی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بسته آموزشی, پیشازدواج, شناسایی, کیفی, مولفههای کلیدی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی اولیه بسته آموزشی پیشازدواج براساس مولفههای کلیدی با تلفیق تحلیل مضمون کیفی و روش دلفی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و درصدد بود با استفاده از بررسی متون علمی و مصاحبه به تدوین بسته در حیطه آموزش پیش از ازدواج اقدام نماید. از اینرو، مجموعه متون علمی معتبر منتشر شده داخل و خارج کشور که در حوزه آموزش پیش از ازدواج بودند و نیز مصاحبه با ۱۵ متخصص خانواده و ۲۰ دانشجوی متأهل، مورد بررسی قرار گرفت. بسته تدوین شد و اعتبارسنجی آن با گروههای کانونی با کاربست روش دلفی فازی بررسی گردید.
یافتهها: تحلیل دادهها منجر به استخراج 6 مضمون اصلی (ارتباط و تعامل زناشویی، مدیریت تعارض و چالشها، رشد و توسعه فردی و مشترک، سلامت و رفاه روانی-جسمی، برنامهریزی و مدیریت منابع، معنویت و ارزشهای مشترک) و طراحی چارچوب اولیه بسته گردید.
نتیجهگیری: دستاورد این پژوهش نشان میدهد که آمادگی برای ازدواج نیازمند توجه به ابعاد چندگانه فردی و ارتباطی است. انتخاب دانشجویان متأهل به عنوان مشارکتکننده، امکان دستیابی به تجربیات عینی و چالشهای واقعی زندگی زناشویی را فراهم کرد.
Abbaspour Gol Safidi, M. Khaleghipour, Sh. (2024). The effectiveness of premarital education based on cultural schema on beliefs about choosing a spouse and fear of failure in marriage in single girls with an abandonment schema and divorced parents. Cultural Psychology of Women, 59(15), 4-16. in Persian [Link]
Adler‐Baeder, F., Kerpelman, J. L., Schramm, D. G., Higginbotham, B., and Paulk, A. (2007). The impact of relationship education on adolescents of diverse backgrounds. Family Relations, 56(3), 291–303. [Link]
Barati Sedeh, Z., Mohammadian Behnami, M., & Nakhaee, N. (2025). Couple Relationship Education Through mHealth: A Two-Year Follow-Up Quasi-Experimental Study. The American Journal of Family Therapy, 53(1), 17-31. In Persian [Link]
Cobb, R. J., & Sullivan, K. T. (2015). Relationship education and marital satisfaction in newlywed couples: A propensity score analysis. Journal of Family Psychology, 29(5), 667. [Link]
Dabbaghi Zarif, I., & Sohrabi. (2024). Development and validation of a premarital counseling training package based on the schema mentalities approach and its effectiveness on modifying communication beliefs and emotional self-regulation of individuals on the verge of marriage. Ethics in Research Committee. In Persian [Link]
Esplin, C. R., Rasmussen, B. D., Hatch, S. G., Hawkins, A. J., & Braithwaite, S. R. (2024). Neuroticism and relationship quality: A meta-analytic review. Journal of Personality and Social Psychology. [Link]
Fallahchai, R., Fallahi, M., Moazenjami, A., & Mahoney, A. (2021). Sanctification of marriage, religious coping and marital adjustment of Iranian couples. Archive for the Psychology of Religion, 43(2), 121–134. In Persian [Link]
Fawcett, E. B., Hawkins, A. J., Blanchard, V. L., & Carroll, J. S. (2010). Do premarital education programs really work? A meta‐analytic study. Family Relations, 59(3), 232–239. [Link]
Halford, W. K., Petch, J., & Bate, K. (2016). Empirically based couple relationship education. In K. T. Sullivan & E. Lawrence (Eds.), The Oxford handbook of relationship science and couple interventions (pp. 193–209). Oxford University Press.
Hawkins, A. J., Willoughby, B. J., & Doherty, W. J. (2012). Reasons for divorce and openness to marital reconciliation. Journal of Divorce & Remarriage, 53(6), 453–463. [Link]
Jokar H, Ghanbari Zarandi Z. (2024). The Effectiveness of Reality -Based Pre-marital Instruction on Marriage Tendency, Mind Image of Ideal Spouse, Pre-marriage Worries in Single Boys. IJPN,12 (5) :110-120. In Persian [Link]
Karney, B. R., & Bradbury, T. N. (2020). Research on marital satisfaction and stability in the 2010s: Challenging conventional wisdom. Journal of Marriage and Family, 82(1), 100–116. [Link]
Labafi, S. (2020). Iranian data protection policy in social media; an actor-network theory approach. In Contemporary applications of actor network theory (pp. 121–139). Springer Nature. [Link]
Markman, H. J., Hawkins, A. J., Stanley, S. M., Halford, W. K., & Rhoades, G. (2022). Helping couples achieve relationship success: A decade of progress in couple relationship education research and practice, 2010–2019. Journal of Marital and Family Therapy, 48(1), 251–282. [Link]
Mehrolhassani, M. H., Yazdi-Feyzabadi, V., & Rajizadeh, A. (2018). Evaluation of pre-marriage counseling program in Iran: a narrative review of structural, procedural, and outcome dimensions. Evidence Based Health Policy, Management and Economics, 2(3), 208–225. In Persian [Link]
Modiri, F., Kiani Aliabadi, F. (2025). Investigating factors predicting the stability of marital life. Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. In Persian [Link]
Muchope, A. (2022). Premarital Counseling and marital stability in Anglican and Catholic churches of Bukoto-Nakawa Division (Doctoral dissertation, University of Kisubi). [Link]
Navaneetham, P., Barani Kanth, D., & Shikhila, T. (2025). Effectiveness of Relationship Education Programs for Premarital Romantic and Sexual Relationships for Adolescents and Young Adults: A Systematic Review. Psychology of Sexuality & Mental Health Vol. 2, 97-130. [Link]
Nkurunziza, A., Niyonsenga, J., Munganyinka, C., Ntete, J. M., & Mutabaruka, J. (2025). A pilot randomized controlled trial evaluating the impact of a skills and attitudes based program on marital quality. Discover Psychology, 5(1), 1-13. [Link]
Quek, P. (2025). Predicting Marital Satisfaction:“Couple Satisfaction Insight”(CSI) for Premarital Couples (Doctoral dissertation, Regent University). [Link]
Rezaei, S. , Khodabakhsh pirkalani, R. and khosravi, Z. (2025). Understanding the Causes of Gray Divorce: A Grounded Theory Study. Social Psychology Research, 14(56), 97-110. In Persian [Link]
Surijah, E. A., Prasad, G. H., & Saraswati, M. R. A. (2021). Couple resilience predicted marital satisfaction but not well-being and health for married couples in Bali, Indonesia. Psikohumaniora: Jurnal Penelitian Psikologi, 6(1), 13–32. [Link]
Talebi Z, Yaghubi H, Iranmanesh A, Saffarian Tousi M R. (2024). Comparing the effectiveness of premarital education based on the model of building a lasting connection and the SYMBIS model on the adjustment of newly married couples and couple candidates. Rooyesh. 12(12), 65-74. In Persian [Link]
Yazdanpanah, M., Eslami, M., & Nakhaee, N. (2014). Effectiveness of the premarital education programme in Iran. International Scholarly Research Notices, 2014, 1–5. [Link]
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2006). Schema therapy: A practitioner's guide: 2nd ed. New York: guilford;2006. 306-373.