بررسی تأثیر بازاریابی چریکی بر قصد خرید مشتریان باشگاههای ورزشی استان دیالی عراق
الموضوعات :
خدایار مومنی
1
,
فروغ محمدی
2
,
سامان الغانم
3
1 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی چریکی, قصد خرید, مشتریان باشگاههای ورزشی, استان دیالی عراق,
ملخص المقالة :
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازاریابی چریکی بر قصد خرید مشتریان باشگاههای ورزشی استان دیالی عراق بود. این تحقیق از نظر ماهیت کاربردی و به لحاظ هدف از نوع همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه مشتریان باشگاههای ورزشی استان دیالی عراق با سابقه حضور بیش از یکسال بود که بر اساس کسب شده از باشگاههای ورزشی رزمی استان دیالی تعداد آنها 250 نفر میباشد. نمونه آماری بصورت تمام شمار بود (n=250). نرخ بازگشت 149 پرسشنامه کامل بود. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد بازاریابی چریکی چیون و اسکوزس و پرسشنامه قصد خرید مجدد هانگ و همکاران (2011) بود. ضرایب پایایی پرسشنامهها به ترتیب بازاریابی چریکی (90/0) و قصد خرید (85/0) محاسبه گردید. روش گردآوري اطلاعات بصورت پیمایشی بود. تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری spss ،نسخه 23 ، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی از مشخصههای آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمونهای رگرسیون چند گانه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد بازار چریکی بر قصد خرید مشتریان باشگاههای ورزشی استان دیالی عراق معنی دار است. یعنی بازار چریکی بر قصد خرید مشتریان باشگاههای ورزشی استان دیالی عراق (296/0=r) تأثیر دارد نتایج تحقیق میتوان گفت زمانی که باشگاههای ورزشی خدمات مشابه را ارائه میدهند، باشگاه نه تنها باید مشتری را از در دسترس بودن خدمات مطلع کند، بلکه آنها را ترغیب به استفاده نماید. این امر از طریق اطلاعات با اعتبار باید انجام شود، یعنی بایست تبلیغاتی با پیامهایی قوی، موثر و قانع کننده به مشتریان خود ارائه نماید. با ارائه پیامهای قانع کننده ، باشگاههای ورزشی تلاش میکنند دلایل برتر بودن خدمات خود را نسبت به سایر خدمات موجود در دیگر باشگاههای ورزشی ارائه کند. و ترغیب نمودن مشتری را میتوان به وسیله پیامهای تبلیغاتی خلاق، نمایش خدمات در نمایشگاهها و همایشهای ورزشی، ارائه هدایای رایگان، پیشنهادات برتر و سازماندهی مسابقات ارائه نموده است.
تیغ بند جنگلی، م. (1400). نقش بازاریابی سبز در مشارکت و رفتارهای وفاداری مشتریان تجهیزات ورزشی (مطالعه موردی: مشتریان فروشگاه های لوازم ورزشی استان یزد). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران، دانشکده مدیریت.
دوراندیش, ع., میرحسینی, م., ترکفر, ا. (1400). طراحی مدل فرصتها و چالشهای استفاده از بازاریابی چریکی در ورزش ایران همراه با راهکارهای پیشنهادی. نشریه مدیریت ورزشی, 2(10), 43-58.
طالبپور, م., و خرسندیفرد, م. (1397). مقایسه اثربخشی پیام تبلیغاتی چریکی و غیر چریکی در مصرفکنندههای نوشابههای انرژیزای ورزشی (ردبول و بلک انرژی). فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند, 5(3), 227-260.
فرهودی, و., سلیمانی, م., قبادینیا, ه., و ترابیکمال, م. (1395). واکاوی ویژگیهای بازاریابی پارتیزانی درشکل گیری تبلیغات دهان به دهان باتوجه به متغیرتعدیلگرفراموشی درکانونهای تبلیغاتی. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات, تهران. https://civilica.com/doc/528696/
فیروزیان، فر.، بحرالعلوم، ح.، و دهقانپوری، ح. (1399). تأثیر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه و قصد خرید مجدد مشتریان فروشگاه های ورزشی. مطالعات بازاریابی ورزشی، 1(2 )، 149-174.
قربی, س. س., و قاسمینامقی, م. (1398). بررسی تأثیر بازاریابی چریکی بر قصد خرید مشتری با نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی (موردمطالعه: مشتریان فروشگاههای افق کوروش شهر مشهد). مدیریت بازاریابی, 14(44), 61-72.
وحدتی, ب., و عزیزیدمیرچی, ک. (1398). بررسی نقش میانجی بازاریابی چریکی در رابطه بین بازاریابی حسی و تبلیغات محیطی مصرف کنندگان کالاهای ورزشی در بین کارکنان شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری, 58(31), 141-162.
Al-Attari, F. (2021). The Impact of Guerilla Marketing on the Customers Purchase Decision of Entrepreneurial Restaurants in Amman: The Mediating Role of Brand Awareness. Princess Sumaya University for Technology (Jordan),
Ahmed, R. R., Qureshi, J. A., Štreimikienė, D., Vveinhardt, J., & Soomro, R. H. (2020). Guerrilla marketing trends for sustainable solutions: Evidence from SEM-based multivariate and conditional process approaches. Journal of business economics and management, 21(3), 851-871.
Ay, C., Aytekin, P., & Nardali, S. (2010). Guerrilla marketing communication tools and ethical problems in guerilla advertising. American Journal of Economics and Business Administration, 2(3), 280-286.
Bigat, E. C. (2012). Guerrilla advertisement and marketing. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 51, 1022-1029.
Chionne, R., & Scozzese, G. (2014). Some evidence on unconventional marketing: Focus on guerrilla marketing. International Business Research, 7(12), 153.
Cova, B., & Saucet, M. (2014). Unconventional marketing: From guerrilla to consumer made. Chapter for: Routledge Companion on Future of Marketing Part III. Reconnecting with Consumers Markets, Forthcoming, San Diego Legal Studies Paper(14-165).
Crittenden, V. L., & Crittenden, W. F. (2022). On Becoming Market Oriented in a Commodity Market: Aligning Internal Operational Capabilities with Customer Needs. In Commodity Marketing: Strategies, Concepts, and Cases (pp. 255-264): Springer.
Damar-Ladkoo, A. (2016). Guerilla marketing of fresh organic agricultural products. Theoretical Economics Letters, 6(2), 246-255.
Ding, Y., DeSarbo, W. S., Hanssens, D. M., Jedidi, K., Lynch, J. G., & Lehmann, D. R. (2020). The past, present, and future of measurement and methods in marketing analysis. Marketing Letters, 31, 175-186.
Dinh, T. D., & Mai, K. N. (2015). Guerrilla marketing’s effects on Gen Y’s word-of-mouth intention–a mediation of credibility. Asia Pacific Journal of Marketing Logistics.
Fujak, H., Frawley, S., McDonald, H., & Bush, S. (2018). Are sport consumers unique? Consumer behavior within crowded sport markets. Journal of Sport Management, 32(4), 362-375.
Goebert, C. (2020). Augmented reality in sport marketing: Uses and directions. Sports Innovation Journal, 1, 134-151.
Hoffman, D. L., Moreau, C. P., Stremersch, S., & Wedel, M. (2022). The rise of new technologies in marketing: A framework and outlook. Journal of Marketing, 86(1), 1-6.
Hong, I. B., & Cho, H. (2011). The impact of consumer trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C e-marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust. International journal of information management, 31(5), 469-479.
Kabukcu, E. (2017). Creative Guerrilla Marketing in Fashion: Festivals and Events. International Journal of Marketing Management Research, 8(7).
Lee, D., Zhang, Y., Cottingham, M., Park, J., & Yu, H. Y. (2017). Values and goals of Chinese sport consumers contrary to American counterparts. International Journal of Sports Marketing Sponsorship.
Levinson, J. C. (1998). Guerrilla marketing: Secrets for making big profits from your small business: Houghton Mifflin Harcourt.
Liao, S. H., Widowati, R., & Yang, K. C. (2021). Investigating sports behaviors and market in Taiwan for sports leisure and entertainment marketing online recommendations. Entertainment Computing, 39, 100442.
Mandour, H. (2014). Pros and Cons of guerrilla marketing. Internet access Https://sites. google. com/site/marketingtstorm/guerrilla-marketing/pros-and cons-of-guerrilla-marketing.
Manyal, B., & Mittal, A. (2020). A Study on the Significance of Guerrilla Marketing on Consumer Buying Behaviour. In.
Munkhammar, R., Andersson, E., & Gustafsson, J. (2014). Guerrilla Marketing: Eye catching activities online. In.
Navrátilová, L., & Milichovský, F. (2015). Ways of using guerrilla marketing in SMEs. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 175, 268-274.
Powrani, K., & Kennedy, F. (2018). The effects of Guerrilla marketing on generation y consumer’s purchase intention. Asian Journal of Economics, Business Accounting, 7(1), 1-12.
Scola, Z., & Gordon, B. S. (2019). Exploring retro marketing with sport marketing professionals. Sport, Business and Management: An International Journal, 9(3), 284-300.
Serazio, M. (2021). How news went guerrilla marketing: a history, logic, and critique of brand journalism. Media, Culture & Society, 43(1), 117-132.
Yildiz, S. (2017). Effects of Guerrilla Marketing on Brand Awareness and Consumers’purchase Intention. Global Journal of Economics Business Studies, 6(12), 177-185.
Zuo, L., & Veil, S. (2006). Guerilla marketing and the aqua teen hunger force fiasco. Public Relations Quarterly, 51(4), 8.