الزامات و بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تربیت بدنی دانش آموزان دارای اختلال حرکتی: تحلیل مضمون
الموضوعات :
حمیرا کاوه
1
,
علی اکبر عجم
2
,
حسین مومنی مهموئی
3
,
حسین سلطانی
4
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسالمی، تربت حیدریه، ایران
3 - دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش مصنوعی, آموزش تربیت بدنی, اختلال حرکتی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی الزامات و بسترهای کاربرد هوش مصنوعی در آموزش تربیت بدنی دانش¬آموزان دارای اختلال حرکتی بود. به این منظور از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده گردید. مشارکتکنندگان در پژوهش مربیان و مدیران دانش آموزان دارای اختلال حرکتی بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند با ملاک قرار دادن سابقه کاری و حیطه تخصصی انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از مصاحبههای فردی نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از روش کدگذاری در قالب مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر تحلیل شدند. یافتههای پژوهش بیانگر چهار محور کلی، شامل الزامات آموزشی (توانمندسازی معلمان و مربیان در زمینه آموزش های مبتنی بر هوش مصنوعی، اصلاح و تدوین محتوای آموزشی درس تربیت بدنی در زمینه هوش مصنوعی، سیاستگذاری و حمایتهای آموزشی از تربیت بدنی مبتنی بر هوش مصنوعی)؛ بسترهای فنی و فناورانه (مشتمل بر زیرساختهای سختافزاری در تربیت بدنی دانش آموزان دارای اختلال حرکتی، زیرساختهای نرم افزاری در تربیت بدنی دانش آموزان دارای اختلال حرکتی، دادهها و سیستمهای مدیریت اطلاعات در تربیت بدنی دانش آموزان دارای اختلال حرکتی)؛ الزامات پژوهشی و توسعه دانش (مشتمل بر توسعه پژوهشهای میانرشتهای در حوزه تربیت بدنی، تغییر روشهای ارزشیابی عملکرد دانشآموزان، حمایت و توانمندسازی پژوهشگران در زمینه فناوری های نوین و کاربست آن)؛ بسترهای فرهنگی- اجتماعی (مشتمل بر فرهنگسازی در زمینه هوش مصنوعی میان معلمان و دانشآموزان، تقویت نقش خانواده و جامعه در پذیرش هوش مصنوعی، توجه به نقش دولت و سیاست گذاری مطلوب در زمینه آموزش های مبتنی بر هوش مصنوعی) عنوان گردید.
اخلاق پور، محمد (1402). تأثیر «سیستم توصیه گر مبتنی بر هوش مصنوعی» در تحولات آموزشی، نشریه جامعهشناسی ارتباطات، 3(12)، 3-4.
باحجب قدسی، ساناز؛ مظاهری، میلاد و دهمرده، محسن (1402).تأثیر استفاده از راهبرد هوش مصنوعی در جریان تدریس و تأثیر آن بر دانشآموزان، مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 6(60)، 31-59.
پروانه, مسعود و میرباقری, سید محسن (1402). مطالعه تطبیقی استانداردهای بینالمللی و ملی در هوش مصنوعی. فصلنامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت, 13(1), 129-169.
حکیم، علی، خاشعی، نسیم، لطیفی، ستاره، دره قائدی، فاطمه (1396). ارزیابی وضعیت جسمانی روزانه فعالیت در نوجوانان 14 تا 20 ساله اهواز در سال 1395. مجله پرستاری کودکان، 3(3)، 1-8.
دهقانی، ماهرخ (1397). تأثیر تمرینات وای فیت بر مهارت¬های روانی – حرکتی دانش¬آآموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی: تأکید بر تمرینات نوین. مجله روان¬شناسی مدرسه، 7(1)، 152-167.
دهقانی، ماهرخ (1397). تأثیر تمرینات وای فیت بر مهارت¬های روانی – حرکتی دانش¬آآموزان پسر مبتلا به اختلالات حرکتی: تأکید بر تمرینات نوین. مجله روان¬شناسی مدرسه، 7(1)، 152-167.
روح الامین، سید محمد و رضایی منش، امیرعباس (1402). نقش هوش مصنوعی در ورزش، ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام، تهران.
شامی، مریم، عضدی، پرویز، محمودی، مرضیه، نجف پوربوشهری، سعید، و جهان پور، فائزه. (1400). وضعیت فعالیت بدنی کودکان دبستانی شهر بوشهر در سال 1398: مطالعه مقطعی. مجله اپیدمیولوژی ایران، 17(1 )، 77-85.
ملیجی ، مرتضی؛ علی عسگری، مجید؛ آقایی، نجف و جوادی پور، محمد (۱۳۹۷). مطالعه تطبیقی برنامه درسی دوره پیشدبستانی ایران و چند کشور منتخب ازمنظر درس تربیتبدنی، نشریه پژوهش در ورزش تربیتی، ۶(۱۴)، ۲۷۷-۳۰۰.
Cancela-Carral, J. M., Blanco, B., & López-Rodríguez, A. (2022). Therapeutic aquatic Exercise in pregnancy: a systematic review and Meta-analysis. Journal of Clinical Medicine, 11(3), 501.
Cheon, S. H., Reeve, J., & Ntoumanis, N. (2018). A needs-supportive intervention to help PE teachers enhance students' prosocial behavior and diminish antisocial behavior. Psychology of Sport and Exercise, 35, 74-88.
Gozhenko, A., Biryukov, V., Muszkieta, R., Zukow, W. (2018). Physiological basis of human longevity: the concept of a cascade of human aging mechanism. Collegium antropologicum, 42(2), 139-146.
Huang, J., Saleh, S., & Liu, Y. (2021). A review on artificial intelligence in education. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(3).
Nesterchuk, N., Osipchuk, I. (2018). Teoretychne obgruntuvannya suchasnykh pidkhodiv do zastosuvannya fizychnoyi reabilitatsiyi ditey z syndromom Dauna. Reabilitatsiyni ta fizkulturno-rekreatsiyni aspekty rozvytku lyudyny. 3, 60-65.
Özkan, Z., & Kale, R. (2023). Investigation of the effects of physical education activities on motor skills and quality of life in children with intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities, 69(4), 578-592.
Park, J., Teo, T. W., Teo, A., Chang, J., Huang, J. S., & Koo, S. (2023). Integrating artificial intelligence into science lessons: Teachers’ experiences and views. International Journal of STEM Education, 10(1), 61.
Qureshi, B. (2023). Exploring the use of chatgpt as a tool for learning and assessment in undergraduate computer science curriculum: Opportunities and challenges. arXiv preprint arXiv:2304.11214.
Rintala, P., & Loovis, E. M. (2013). Measuring motor skills in Finnish children with intellectual disabilities. Perceptual and motor skills, 116(1), 294-303.
Riso, E. M., Kull, M., Mooses, K., Hannus, A., & Jürimäe, J. (2016). Objectively measured physical activity levels and sedentary time in 7–9-year-old Estonian schoolchildren: independent associations with body composition parameters. BMC Public Health, 16(1), 1-10.
Russell, S., & Norvig, P. (2021). Artificial Intelligence: A Modern Approach (4th ed.). Pearson.
Savliuk, S., Kashuba, V., Romanova, V., Afanasiev, S., Goncharova, N., Grygus, I., ... & Panchuk, A. (2020). Implementation of the algorithm for corrective and preventive measures in the process of adaptive physical education of pupils with special needs. Physical Education Theory and Methodology, 20(1), 4-11.
Stouwe, A., Tuitert, I., Giotis, I., Calon, J., Gannaman, R., Dalenberg, J. (2022). Next move in movement disorders (NEMO): developing a computer-aided classification tool for hyperkinetic movement disorders. BMJ open, 11(44), 1-7.
Zhang, J., & Tao, D. (2020). Empowering things with intelligence: a survey of the progress, challenges, and opportunities in artificial intelligence of things. IEEE Internet of Things Journal, 8(10), 7789-7817.