مدل استقرار سیستم استاندارد ۳۴۰۰۰ با رویکرد سبز در مدیریت منابع انسانی در بانک انصار
الموضوعات :یحیی ابراهیم زاده 1 , حمدالله منظری توکلی 2 , سنجر سلاجقه 3 , محمد جلال کمالی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، ، واحد کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، ، واحد کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، ، واحد کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، ، واحد کرمان، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: منابع انسانی, استاندارد 34000, استقرار سیستم, مدیریت منابع انسانی, رویکرد سبز,
ملخص المقالة :
ضرورت حیات موسسات مالی و اعتباری و نظام بانکی با ظهور پدیدههای نوپا و توجه بیشتر به استانداردسازی و مدیریت سبز به شدت نیازمند انعطاف پذیری است. پژوهش حاضر با هدف مدل استقرار سیستم استاندارد ۳۴۰۰۰ با رویکرد سبز در مدیریت منابع انسانی در بانک انصار به انجام رسیده است. در این تحقیق با توجه به فضای تحقیق و خلق مدلی بومی برای ایجاد مانع زدایی در نظام بانکی و به ویژه بانک انصار از رویکرد کمی و کیفی و به روش آمیخته استفاده شد. در بخش کمی از روش مصاحبه به صورت تصادفی و به طور مشخص نمونه گیری گلوله برفی تا رسیدن به مرحله اشباح نظری به انجام رسیده است. در مصاحبه های صورت گرفته تعداد 227 مولفه اولیه به دست آمد که پس از انجام محاسبات اولیه در مرحله اول دلفی تعداد 132 انتخاب، تا در مرحله دوم دلفی تعداد 57 مولفه انتخاب گردید. در این گام 9 معیار مدل تعالی منابع انسانی شامل رهبری منابع انسانی، استراتژی منابع انسانی، برنامهریزی و تامین منابع انسانی، روابط کار و کارکنان، توسعه منابع انسانی، جبران خدمت منابع انسانی، نتایج ادراکی منابع انسانی، نتایج عملکردی منابع انسانی و نتایج سازمانی در این بانک می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که بین تمامی معیارهای اصلی بدست آمده با سیستم استقرار استاندارد 34000 با رویکرد سبز در مدیریت منابع انسانی رابطه مستقیمی وجود دارد. پیشنهاد گردید تا با ترسیم مجدد چشمانداز و ماموریت سازمان، رسالت وجودی و فلسفه شکل گیری بانک انصار با تمرکز بر رویکرد سبز مجدد مورد ارزیابی قرار گیرد.
1) ابراهیمزاده، یحیی، منظری توکلی، حمداله، سلاجقه، سنجر، و کمالی، محمدجلال. (1401). ارائه الگو امکانپذیری استقرار سیستم استاندارد 34000 مدیریت منابع انسانی در بانک انصار. اقتصاد و بانکداری اسلامی، 11(40)، 87-112.
2) بهادریفر، سودابه، ثانوی، وحید، معصومی، الهه، و نعیمی نظامآباد، مهدی. (2024). مدل بازاریابی عصبی در خدمات الکترونیکی سبز بانک صادرات ایران. مدیریت سبز، 3(4)، 157-180.
3) حسینی، سید عابد. (1402). تحلیل پاسخ مغز به محرکهای بازاریابی به کمک سیگنال مغزی در کاربرد بازاریابی عصبی. هوش محاسباتی در مهندسی برق.
4) کیوانی، شیروان، حیدری، مجتبی، لطفالهیحقی، ماهرخ. (2024). تحلیل نقش مدیریت منابع انسانی سبز در پیشبینی رفتار سبز کارکنان با توجه به نقش میانجی دانش محیطی مدیران. مدیریت سبز، 2(4)، 42-61.
5) محمدی، حسین، نورالهزاده، نوروز، محمدعلیپور، نرگس، عباسپور اسفدن، قنبر، و ربیعی، مهناز. (1403). طراحی مدل پیادهسازی فینتکهای نوین در صنعت بانکداری (وامدهی همتا به همتا). مدیریت سبز، 3(4).
6) میرکمالی، سید محمد، و ناستیزایی، ناصر. (1389). بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی در پرسنل پرستاری. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 8(2)، 104-113.
7) نظری، محسن، کیماسی، مسعود، و قدسالهی، احمد. (1398). مدلسازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهومسازی بنیادی. مدیریت بازرگانی، 11(1)، 45-62.
8) Al-Nowaiser, R., & Faleel, J. (2021). Influences of e-banking services toward customer values and loyalty. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(13), 20-28.
9) Alshura, M. S., & Zabadi, A. M. (2016). Impact of green brand trust, green brand awareness, green brand image, and green perceived value on consumer’s intention to use green products: An empirical study of Jordanian consumers. International Journal of Advanced Research, 4(2), 1423-1433.
10) Armestrang, M. (2008). Strategic human resource management: 4th Edition. London: Creating a flexible organizational culture to attract and retain talented workers across generations.
11) Attié, E., Le Bars, S., & Quenel, I. (2021). Towards ethical neuromarketing 2.0 based on artificial intelligence. In Handbook of research on applied data science and artificial intelligence in business and industry (pp. 619-638). IGI Global.
12) Beck, L., & Gardner, J. (2018). Strategic human resource management: A multi-theoretical approach. Journal of Business Research, 85, 45-53. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.015
13) Bukhari, M. S. Sillah. (2015). Human capital, foreign direct investment stock, trade, and the technology diffusion in Saudi Arabia 1974-2011. Journal of Economic Studies, 42(1).
14) Chen, Y., & colleagues. (2021). The impact of workforce diversity on employee retention: A study of the banking sector. International Journal of Human Resource Management, 32(4), 844-868. https://doi.org/10.1080/09585192.2018.1530151
15) Doguchaeva, S., Fedorova, O., & Mityashin, G. (2022). Delivery services for green e-commerce. Transportation Research Procedia, 63, 2158-2164.
16) Freeman, R., & colleagues. (2021). Employee engagement and organizational performance: A review of literature. International Journal of Productivity and Performance Management, 70(1), 1-14. https://doi.org/10.1108/IJPPM-01-2020-0018
17) Gholipour, A., Mohammad Esmaeili, N., & Dabiri, A. (2019). Model 34000 of human resources. Tehran: Mehraban Publications. (In Persian)
18) Iribar, A. S., Arondo, L. A., & Gallastegi, E. A. (2014). Human resource information in management report of the top Spanish companies. In Proceedings of the 2nd World Conference on Business, Economics & Management. WCBEM 2013 (pp. 174-176). Spain.
19) Kaplan, R., & Norton, D. (2021). The balanced scorecard: Translating strategy into action. Harvard Business Press.
20) Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean strategy: From theory to practice. California Management Review, 47(3), 105–121.
21) Koohi, E., Mohammad, E. N., Mohammadi, A., & Koohi, A. (2016). The study of effective reasons for the customer satisfaction increase in the acceptance and use of green electronic banking services with EUCS model (Case study: Parsian Bank). International Journal of Resistive Economics, 4(4), 43-59.
22) Lee, N., Broderick, A. J., & Chamberlain, L. (2023). What is “neuromarketing”? A discussion and agenda for future research. International Journal of Psychophysiology, 63(2), 199-204.
23) Martusewicz, J., Wierzbic, A., & Łukaszewicz, M. (2024). Strategic transformation and sustainability: Unveiling the EFQM Model 2025. Sustainability, 16(20), 9106. https://doi.org/10.3390/su16209106
24) Mirčetić, V., Popović, G., Vukotić, S., Mihić, M., Kovačević, I., Đoković, A., & Slavković, M. (2024). Navigating the complexity of HRM practice: A multiple-criteria decision-making framework. Mathematics, 12(23), 3769. https://doi.org/10.3390/math12233769
25) Rahimi, S., Gholipour, A., & Safari, M. (2021). Towards identifying a framework for evaluating human resource management based on the HR-Standard 34000 in startups. Journal of Sustainable Human Resource Management, 3(4), 60-39.
26) Santato, C., Vladu, M. I., Holuszko, M., & Yin, L. (2022). Green electronics. Advanced Sustainable Systems, 6(2), 2100333.
27) Shen, Y., Fu, Y., & Song, M. (2023). Digital finance promotes sustainable total factor eco-efficiency: Evidence from China. Applied Economics, 1-15.
28) Wang, P., Tian, Z., Li, W., Qi, Y., & Hou, D. (2019). Green cloud service method of green data center.