بررسی رابطه بین هوش هیجانی، کمال گرایی و سلامت روان دانشجویان دوره کارشناسی
الموضوعات :
1 - (نویسنده مسئول)، کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران ali.abedini2013@yahoo.com, tell: 09126599949
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, سلامت روان, کمال گرایی, هوش هیجانی,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: دانشجویان هر کشوری از سرمایه های فکری و معنوی آن کشور به شمار می روند و از این روی بررسی مسائل خاص دانشجویان و تأمین سلامت جسمی و روانی آنها از مهم ترین اهداف برنامه ریزان آموزشی است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کمال گرایی و سلامت روانی دانشجویان دوره کارشناسی بود. روش پژوهش: جهت انجام پژوهش از بین دانشجویانی که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 240 نفر (140 دختر و 100 پسر) انتخاب گردیدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه هوش هیجانی، کمال گرایی و سلامت روان بود که بین افراد نمونه توزیع و اطلاعات لازم جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس چند متغیری و تی تست مستقل استفاده گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین بعد هوشبهر هیجانی خلق کلی و سلامت روانی رابطه مثبت وجود دارد. بین ابعاد کمال گرایی و سلامت روانی رابطه یافت نشد. بین تمامی ابعاد هوشبهر هیجانی و تمامی ابعاد کمال گرایی رابطه منفی وجود دارد. هوشبهر هیجانی خلق کلی 2 درصد از واریانس سلامت روان را پیش بینی می کند. همچنین هیچگونه تفاوتی میان دختران و پسران از نظر هوش هیجانی، کمال گرایی و سلامت روانی یافت نشد. نتیجه گیری: بنابراین پيشنهاد ميگردد شرايطي براي آموزش دانشجویان ايجاد گردد تا ضمن آشنايي با اصول افزایش سلامت روانی و روشهای مقابله با اضطراب و استرس میزان خود آگاهی خود را ارتقا دهند.
References:
1. Azam Manoochehri, Nasser Behroozi , Gholamhosein Maktabi, Manijeh Shehni, Testing the Model of the Relationship Between Positive Perfectionism and Negative Life Events with Coping Stylesand Psychological Well-Being:The Mediating Role of Psychological Capital, DevelopmentaPscychology, 2019; 15(60): 419-434.
2. Bar-on R. Emotional and social intelligence: Insights from the emotional Quatient Inventory. In R. Bar-on & J. D., Porker (Eds). The handbook of emotional intelligence; Sanfrancisco: Jossey _ Bass, 2000:363-380.
3. Shoaa kazemi, M., Mir Mohammadi, M. S., mohammadi, F. Investigating the Relationship between Mental Health and Eating Disorders and Body Checking Behaviors in girl students. The Women and Families Cultural-Educational, 2023; 18(62): 271-293. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454955.1402.18.62.11.5
4. World Health Organization. Mental health.New Understanding,New Hope, 2013.
5. Gelman D. Emotional intelligence. Translated by Hamidreza Baloch. Tehran: Jihoon; 2022.
6. Hussein K. The relationship between emotional intelligence and academic motivation of pre-university students using the mediating role of mental health. Management and Educational Perspective, 2021; 3(2): 77-98. https://doi.org/10.22034/jmep.2021.294708.1060
7. Ashghali Farahani M, Arab Ameri Z, Hajibabaee F, Hosseini A F, Salehi T. Educational management and emotional intelligence in undergraduate nursing students .ijnv, 2016; 5(2):26-35. http://dx.doi.org/10.29252/ijnv.5.2.26
8. Kiani A, Kiani S, Mokhtari R, Shirmohammadi N. The relationship between stressful behaviors with emotional regulation, emotional intelligence and emotional creativity in students. Nursing and Midwifery Journal, 2018; 16(3): 177-187. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3330-fa.html
9. Kulkarni PY, Velhal G. Low Emotional Intelligence: A Precursor of Mental Health Derangements Among Adolescents. Cureus. 2023 Oct 1; 15(10): e46321. https://doi.org/10.7759%2Fcureus.46321
10. Vicent M, Sanmartín R, Cargua-García NI, García-Fernández JM. Perfectionism and Emotional Intelligence: A Person-Centered Approach. Int J Clin Pract. 2022 Oct 29; 2022: 8660575. https://doi.org/10.1155%2F2022%2F8660575
11. Flett G.L., Blankstein K.R., Hewitt P.L., & Koledin S. Components of perfectionism and procrastination in college students. Social Behavior and Personality: An international journal, 1992; 20(2): 85-94. https://doi.org/10.2224/sbp.1992.20.2.85
12. Hamachek K.D.E. Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism, Psychology, 1978; 15: 27-33.
13. Ashby J.S., Mangine J.D., Slaney R.B. An investigation of perfectionism in a university sample of adult children of alcoholics. Journal of College Student Development, 1995; 36(5): 452–456.
14. Khanzadeh A, Khosrowjerdi R. Investigating the relationship between emotional intelligence and general health in students of Tarbiat Moalem Sabzevar University. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 2007; 14(2): 110-116.
15. Tejali F. The effect of dimensions of family communication patterns on mental health through the emotional intelligence of adolescents. Journal of Family Research, 2008; 4(4): -.407-422. https://jfr.sbu.ac.ir/article_95275.html?lang=en
16. Augusto Landa J. M. Lopez-Zofra E. Berrios Martos M.P. Aguilar-Luzou M.C. The relationship between emotional intelligence, occupational stress, and health in nurses. International Journal of Nursing Studies, 2008; 18: 152 - 157. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2007.03.005
17. Kim Y. Emotional and cognitive consequences of adult attachment : The mediating effect of the self. Personality and individual differences, 2005; 39: 913-923. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.03.010
18. Slaski M., Cartwright S. Health, performance and emotional intelligence : An exploratory study of retail managers. Stress and health, 2002; 18: 63-68. https://doi.org/10.1002/smi.926
19. Sobhaninejad M. Emotional intelligence and management in the organization. Tehran: Yastroun; 2008.
20. Beser J. Furnham A. The self and social context:conceptualization, assessment and association with psychopathology. Personality and social psychology, 2008; 70; 450-470.
21. Watson M, Kleinert J. The relationship between coaches' emotional intelligence and basic need satisfaction in athletes. Sports Coaching Review, 2019 Sep 2; 8(3): 224-42. DOI:10.1080/21640629.2018.1491669
22. Yavarian R, Haghighi M, Ramezanpour A, Radfar M. A survey on relationship between prectionism and mental health in students of Urmia university of medical science, Nursing and Midwifery Journal, 2017; 15(7): 497-503. http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3254-fa.html
23. Sadeghi M, Hosseini M, Zamani R, Hosseini MA, The Relationship of Perfectionism Dimensions with Psychological Health: The Mediating Role of Intolerance of Uncertainty, Developmental Pscychology, 2023; 18(72): 377-390. https://sanad.iau.ir/journal/jip/Article/698373?jid=698373
24. Emami S.S., Khavasi R. The mediating role of spiritual health and ego-strength on the relationship between spiritual/religious perfectionism and mental health. Cultural Psychology, 2021; 5(1): 138-165. https://doi.org/10.30487/jcp.2021.301805.1307
25. Atadokht A. The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on social anxiety of students. Journal of School Psychology, 2016; 5(1): 65-80. https://jsp.uma.ac.ir/article_419.html?lang=en
26. Frost R.O. Heimberg R.G. Holt S. Mattia J. I. Acomparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Diffrences, 1993; 14: 119-126. https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90181-2