تأثیر نوآوری در خدمات بر رشد صادرات افغانستان (مطالعه موردی: صنعت قالین)
الموضوعات :
سید مصطفی علوی
1
,
علیرضا حبیبی
2
,
غلامرضا طالقانی
3
,
معین غریبی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه بینالمللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران
3 - گروه گروه مدیریت تطبیقی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: نوآوری در خدمات, صادرات قالین, رشد صادرات,
ملخص المقالة :
هدف: قالین از اقلام مهم صادراتی افغانستان نقش مهم و ارزنده در اشتغالزایی در داخل کشور داشته است. با وجود مرغوبیت و کیفیت قالین افغانستان اما در بازارهای جهانی هنوز جایگاه قابل توجهی برای آن وجود نداشته و ناشناخته باقی مانده است. بنابراین بررسی و تبیین تأثیر نوآوری در ارائه خدمات بر رشد صادرات کشور از اهیمت و ارزش فوقالعاده و مهم برخوردار است.
روششناسی: پژوهش کاربردی حاضر از نوع کتابخانهی و میدانی به روش توصیفی – پیمایشی انجام شده و دادههای آن توسط نرمافزارهای SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: نتیجه تحلیل فرضیات این تحقیق نشان میدهد که نوآوری در ارائه خدمات در هرسه حالت (قبل از فروش، حین فروش و پس از فروش) بر صادرات قالی افغانستان تأثیر مثبت و معنادار داشته و باعث بهبود و رشد میزان صادرات این محصول در بازارهای جهانی میگردد.
نتیجهگیری: نوآوری در ارائه خدمات قبل از فروش، حین فروش و پس از فروش در کسب مزیت رقابتی و در نتیجه رشد صادرات قالین نقش ارزنده دارد.
