طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش
الموضوعات :
معصومه سلطان رضوانفر
1
,
علي اكبر خسروي بابادي
2
,
علیرضا عصاره
3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ريزي درسي، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادگروه برنامه ريزي درسی، دانشگاه شهيد رجايي ، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, آموزش و پرورش, الگوی برنامه درسی, پودمانی, مهارت آموزی.,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش انجام شد.
روش: پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و با استفاده ازروش جمعآوری دادهها آمیخته اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) از نوع داده بنیاد (مرحله کیفی)و پیمایشی(کمی) انجام گرفت. در بخش کیفی از روش داده بنیاد اطلاعات جمع آوری شده و با بکارگیری تحلیل استقرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله کمی پرسشنامه اعتبارسنجی محققساخته توسط 127 نفر از خبرگان صاحبنظر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی تکمیل و پس از تحلیل عاملی تاییدی این پرسشنامه و الگوی اصلاح شده برنامه درسی پودمانی در دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش، با 132 متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب توسط شاخصهای R2، Q2 اعتبارسنجی و ارائه شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی حاصل از سندکاوی و مصاحبهها با یکدیگر ترکیب شدند و فرایند یکسان سازی، حذف و ادغام مفاهیم کلیدی بدست آمد که در نتیجه منجر به شناسایی 17 تم اصلی شد و در ادامه مرحله کمی با توجه به این که مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ 7/0، برای پایایی ترکیبی 7/0 و برای تمام 17 مقوله مقدارAVE بیشتر یا مساوی 4/0 بود. چون تمامی معیارهای سنجش بارهای عاملی مقدار مناسبی دارند، میتوان مناسب بودن وضعیت پایایی و روایی همگرای تحقیق را تایید کرد.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که می توان در الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش استفاده کرد.
امیری، معصومه. (1388). تجزیه و تحلیل وضعیت اشتغال آموزش دیدگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و برآورد الگوی عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه و بودجه، 88(19): 1-12.
امامی، حسین. (1386). حلقه گمشده مهارت در آموزش پودمانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران.
چهاربند، اسفندیار. ( 1389). کلیات نظام جدیدآموزش فنی و حرفهاي کشور، تهران.
خنیفر، حسین، جوان بخت، علیرضا،. (1397). مهارت های نرم برای فارغ التحصیلان فنی وحرفهای، فصلنامه مهارت آموزی، 11-(4): 13-23.
چهاربند، اسفندیار (1398). الگوي برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفهاي، نشریه مطالعات تعلیم و تربیت استثنایی،11(13): 55-69.
چهارباشلو ، حسین، عباسی، عفت. (1392). تبیین ضرورت آموزش مهارت های اشتغال زا در دوره های پودمانی نظام علمی ـ کاربردی: راهی برای تضمین اشتغال، فصلنامه مهارت آموزی، 1(3): 93-104.
دانا، علی، محمدی مهر، مژگان، خوشدل، خوشدل. (1398). بررسی جایگاه طراحی آموزش به شیوه پودمانی در آموزش پزشكی، نشریه مطالعات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 1(7): 22-49.
دوراندیش، دکتر احمدرضا. (1400). آموزش پودمانی، دانشنامه آموزشهای علمی- کاربردی، 3(1): 29-35.
دوراندیش، احمدرضا. (1398). طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،71(18): 88-110.
عباس زاده، سعید، شاهی، سکینه، مهرعلیزاده ، یدالله . (1397). تناسب آموزش های هنرستان های فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز، اهواز.
سنتزپژوهی روشها، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درس، 6(11): 101-122.
فتحی واجارگاه؛ کوروش، موسی پور؛ نعمت الله، یادگارزاده، غلامرضا. (1397). برنامه ریزی درسی آموزش عالی. (مقدمهای بر مفاهیم، دیدگاهها و الگوها)، تهران. مهربان نشر، چاپ دوم.
فتحی، صبا. (1391). بررسی میزان انطباق برنامههای درسی پودمانی اجرا شده نظام آموزش عالی علمی- کاربردی با اصول برنامه ریزی درسی پودمانی در استان آذربایجان شرقی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
کاویانی، حسین، لیاقدار، محمدجواد، زمانی، بی بی عشرت، عابدینی، یاسمین. (1379). الگوی برنامه ریزی درسی درکلاس معکوس:
ملک محمدي، حسین، ماكويي، احمد. (1398). ارائه یک مدل چندهدفه پودمانی جهت مسئله مکانیابی خدمات پزشکی اضطراري، مطالعه موردي: شهر کرمان، نشريه علمي مديريت زنجيره تأمين، 64(21): 2-29.
مهرمحمدی، محمود. (1391). وارونگي: رويكردي نوين به طراحي برنامه اي درسي معطوف به تربيت حرفه اي (با تاكيد بر علوم تربيتي)، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، 3(6): 23-39.
میروکیلی، وحیده. (1386). بررسي ميزان اثربخشي پودمانهاي آموزشي رشته روابط عمومي از ديدگاه كاركنان شاغل در شهرداري شهر تهران، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهید بهشتی.
ویسی، محمد، ا ایراندوست، امجد، یزدان پناه، سالار، بابایی، ابراهیم. (1395). مقایسه اثربخشی روش های تدریس فعال و سنتی بر میزان یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی،کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه مشاوره، خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران.
یعقوبی، محمد. (1398). جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 21(2): 50-66.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Forster, G. A, Bol.T. (2018). Vocational education and employment over the life course using new measure of o specificity. Social Science Reserch, 11(1), 112-129.
Null, W. (2023). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
Narsico, L. O., & Narsico, P. G. (2023). Technical curriculum implementation and evaluation framework. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(12), 4168-4181.
Patel, S., Pelletier-Bui, A., Smith, S., Roberts, M. B., Kilgannon, H., Trzeciak, S., & Roberts, B. W. (2019). Curricula for empathy and compassion training in medical education: a systematic review. PloS one, 14(8), e0221412.
Regina Gennadyevna Sakhieva (2015). Designing a Structure of the Modular Competence-Based Curriculum and Technologies for Its Implementation into Higher Vocational Institutions, Asian Social Science, 11(2): 246-251
Sanjaya, W., Erita, Y., Putri, R. S., & Indriyani, N. (2022). Teachers’ readiness and ability in designing teaching modules in the independent curriculum. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(7), 288-296.
Sun, H., Yu, H., Chi, H., & Yuan, G. (2023). Reform and practice of vocational basic skills training course under the concept of curriculum ideology and politics. In SHS Web of Conferences (Vol. 153, p. 01020). EDP Sciences.
UNESCO (1998). The modular approach in technical education. Printed in France.
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامیواحدگرمسار سال هجدهم، شماره 4، زمستان 1403 صص 117-91 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی(مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش
معصومه سلطان رضوانفر1، علي اكبر خسروي بابادي2، عليرضا عصاره3
چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش انجام شد.
روش: پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و با استفاده ازروش جمعآوری دادهها آمیخته اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) از نوع داده بنیاد (مرحله کیفی)و پیمایشی(کمی) انجام گرفت. در بخش کیفی از روش داده بنیاد اطلاعات جمع آوری شده و با بکارگیری تحلیل استقرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله کمی پرسشنامه اعتبارسنجی محققساخته توسط 127 نفر از خبرگان صاحبنظر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی تکمیل و پس از تحلیل عاملی تاییدی این پرسشنامه و الگوی اصلاح شده برنامه درسی پودمانی در دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش، با 132 متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب توسط شاخصهای R2، Q2 اعتبارسنجی و ارائه شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی حاصل از سندکاوی و مصاحبهها با یکدیگر ترکیب شدند و فرایند یکسان سازی، حذف و ادغام مفاهیم کلیدی بدست آمد که در نتیجه منجر به شناسایی 17 تم اصلی شد و در ادامه مرحله کمی با توجه به این که مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ 7/0، برای پایایی ترکیبی 7/0 و برای تمام 17 مقوله مقدارAVE بیشتر یا مساوی 4/0 بود. چون تمامی معیارهای سنجش بارهای عاملی مقدار مناسبی دارند، میتوان مناسب بودن وضعیت پایایی و روایی همگرای تحقیق را تایید کرد.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که می توان در الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش استفاده کرد.
کلیدواژهها: اعتبارسنجی، آموزش و پرورش، الگوی برنامه درسی، پودمانی، مهارت آموزی.
پذیرش مقاله: 22/1/ 1404 دریافت مقاله: 8/11/1403
مقدمه
تغییرات گوناگون و مستمر در دنیای فناوری و دگرگونی های عظیم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و به تبع آن نیازهای متنوع و گوناگون فردی و اجتماعی و وضعیت نگران کننده، فاصله بین دنیای آموزش و دنیای کار، ضرورت ایجاد تغییر در شیوه های طراحی و اجرای برنامههای درسی را امری بدیهی ساخته و موجب شده تا برنامه ریزان بیش از پیش در زمینه طراحی برنامه دست به کار شوند. به نظر می رسد برنامههای درسی، موضوع اصلی کنش متقابل معلم و دانش آموز است و صدها میلیون ساعت وقت و بودجه آموزشی در نظام آموزشی کشور صرف تهیه و اجرای آن می شود. (اسمعیلی، 1397).
اﺳﺘﻔﺎده از روشهای ﺗﺪرﻳﺲ ﺳﻨﺘﻲ و ﻏﻴﺮ ﻓﻌﺎل و اﻳﺠﺎد ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﻣﻨﻔﻌﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻧﺘﻮاﻧﻨﺪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺧﻮد را ﭘﺮورش داده و ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ واﻗﻌﻲ ﺧﻮد را رﺷﺪ دﻫﻨﺪ. فقط می توانند ﺑﻄﻮر ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻋﺮﺿﻪ ﺷﺪه را ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻨﺪ؛ اﻣﺎ، ﻧﻤﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻳﻦ داﻧﺶ را در ﺣﻞ ﻣﺴﺎﺋﻞ اﺳﺎﺳﻲ ﺑه کار ﮕﻴﺮﻧﺪ. در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺘﺪرﻳﺞ ﺟﺮﻳﺎن ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺑﺮاي آﻧﺎن اﻳﺠﺎد ﻛﺴﺎﻟﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ در ﺳﺎزﻧﺪﮔﻲ آﻧﻬﺎ ﻧﻘﺶ ﻣﺆﺛﺮي اﻳﻔﺎ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ زﻣﻴﻨﻪ رﻛﻮد ﻋﻠﻤﻲ و دﻟﺰدﮔﻲ از ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎي ﻋﻠﻤﻲ را ایجاد می کند و این موجب مي شود دانش آموزان نتوانند مهارت های مطالعاتی مستقل خود را پرورش داده و ظرفيت هاي واقعی يادگيري خود را رشد دهندو کم کم ذهن دانش آموزان انباشته از مطالبی می شود که با نیاز و فکرشان متناسب نیست (ويسي و همكاران، 1395).
امروزه در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه آموزش مهارتی حائز اهمیت است؛ این موضوع در برنامه ریزی توسعهای کشور هم نقش اساسی دارد. در آستانه هزاره سوم، جهان در برابر انقلابی از اطلاعات و فناوری قرار گرفته که این نیز به نوبه خود، نیازهای جدیدی در نظامهای آموزشی ایجاد کرده است و با توجه به اینکه آموزش های مهارتی و فنی و حرفهای بخش بزرگی از نظام تعلیم و تربیت در کشور است و با وجود تحولات عظیمی که در روش های تدریس ایجاد شده است(جان کرانکلین، کرتیس فینچ4، 2011)، به نظر میرسد بــا توجه به تغییــرات دنیــای کار، تنوع حرفه ها و مشــاغل تخصصی و نیمه تخصصی و رشــد آنهــا در آینده، وظایف امروز ســازمانهای مسئول آموزشهای فنی و حرفهای افزایش یافته و اهمیت تربیت نیروهای ماهر را دوچندان کرده اســت. ناشناخته بودن نیازهای کیفی بازار کار، کمبود اطلاعات جدید مربوط به نیروی کار، کمبود مشاوران زبده مطلع در هنرستان های فنی وحرفهای و کار دانش، کم توجهی به تشکیل سرمایه های انسانی، مشارکت غیرفعال بخش خصوصی در آموزشهای فنی و حرفهای، نارسایی قوانین و مقررات و ... از جمله مهم ترین چالشهای فراروی آموزش مهارتی و فنی و حرفهای در ایران است که توجه به آنها اهمیت فراوانی دارد( رهبر مهرپو ، 1398). به همین دلایل توجه به آموزشهای مهارتی ضروری است و باید الگوی مناسب و فراگیری برای ارتقای آموزش مطلوب و مؤثر به دانش آموزان در حیطه برنامه درسی، تدوین و ارائه شود، که یکی از رویکردهای مطرح در حوزه های طراحی آموزش های درسی مهارت آموزی ،آموزش هایی است که با رویکرد پودمانی طراحی میشود و به عنوان تجربه مطلوب اکثر کشورهای صنعتی، نیمه صنعتی و حتی برخی کشورهای درحال توسعه میتوان به آن استناد کرد.
استفاده از رویکرد پودمانی در برنامه ریزی درسی موجب می شود: هرکس با توجه به تواناییها، علائق، استعدادها، امکانات و وضعیت محیط آموزش ببیند، در زمان ،هزینه ها و منابع انسانی صرفه جویی شود، در برنامه درسی، بازده و اثربخشی بیشتری تولید کند و پودمانها بر اساس کاربرد دقیق اصول یادگیری و ویژگیهای طراحی ، به طور واضح تدوین می شوند. در این صورت هم کمک مؤثری به آموزشهای گوناگون میکنند و هم باعث بالا بردن تواناییهای کارکنان و افزایش یادگیری دانش آموزان میشوند . زمانی که فراگيران در محيط آموزشي هستند، آن چیزی که بهطورمعمول بهعنوان تکلیف در نظر گرفته میشود ،میتواند شامل کار با مربی و یا همگروهی و همکلاسی خود برای حل مشکلات و مسائل پیشآمده باشد و یا بهکارگیری دانشآموخته شده در زمینههای جدید باشد این رویکرد میتواند برای معلمانی که میخواهند از میزان کنترل و تسلط فراگيران بر یادگیری خودآگاه شوند مفید واقع شود (ملكي، 1394).
بررسیهای سازمان بین المللی کار(ILO5 ) در تبیین راهکارهای ممکن و قابل انعطاف برای اصلاح ریشههای برنامههای آموزشی نشان داده است که ویژگی های سیستم پودمانی میتواند به طور مؤثر و مناسب، نیازهای آموزشی کشورهای در حال توسعه را تأمین کند و به قولی عامل ایجاد یک الگوی جمعی تثبیت شده میشود. اين چالشها مجموعة شرايط، واقعیتها، دلايل و شواهدي هستند كه وضع موجود نظام آموزش رسمي را به مبارزه طلبيده و مفيد بودن برنامههاي جاري را مورد ترديد قرار میدهند و مسئولان نظام آموزشي را به تغيير وضع موجود و سازگاري با شرايط نوين فرا ميخوانند. بنابراین ايجاد تغيير در رويكرد و برنامة كار نظامهاي آموزشي ضروري به نظر ميرسد.
با توجه به ضرورت حمایت جدی از آموزشهای عملی در آموزشهای عمومی ـ متوسطه، آموزشهای فنیحرفهای و آموزشهای علمی-عملی و تشکیل کمیتههای متعدد در هر کدام از این حوزههای آموزشی، انتظار این است که این آموزشها توانسته باشد نقش مؤثری در نظام تربیت نیروی انسانی متخصص ایفا نماید. نتیجه بررسیهای پراکنده که در رابطه با اثرات این آموزشها اجرا شده است، چالشهای جدی در طراحی و اجرای این آموزشها نمایان ساخته است. لذا به نظر میرسد که در چهارچوب طرح جامع «نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور» ارزشیابی دورههای پودمانی به منظور ارتقاء سطح کیفی این آموزشها و جهتگیری مطلوب در جهت توسعه منابع انسانی کشور از اهمیت خاصی برخوردار باشد.ارزشیابی و سنجش شیوههای آموزش پودمانی در آموزشهای علمی ـ عملی شامل ارزشیابی جنبهها و عوامل مختلف برنامه از جمله ناظر بر بروندادهای این آموزشها است، یعنی سنجش میزان کاربرد آموختههای فارغالتحصیلان در شرایط کار و همچنین ناظر بر چگونگی برنامههای آموزشی است.
به طور کلی می توان گفت برقراری آموزش های مستمر پودمانی در هر زمان، قدرت تحرک کاری را با توجه به نیازهای روز به افراد می دهد؛ زیرا فرد دائما" در حال یادگیری و افزایش مهارت خود است و از سویی با افزایش این نوع آموزشها در سطوح گسترده و فراگیر ،روند رشد توسعه کشور سرعت بیشتری به خود می گیرد و فراگیران را آماده می سازد تا بتوانند با افراد ماهردیگر به رقابت بپردازند و موجب می شود که فراگیر با توجه به تواناییها، علائق، استعدادها،امکانات و شرایط محیطی آموزش ببیند و سبب صرفه جویی در زمان و هزینهها میشود و بازده و اثربخشی را افزایش میدهد (جیا ،2004) این رویكرد یکی از گستردهترین تکنیکهای یادگیری در بسیاری از کشورها است (کندارپسج پال ،2013). به همین دلیل می توان گفت، این پژوهش از دو جنبه قابل بحث است، اول اینکه مطالعه آموزش پودمانی و مؤلفه های آن و طراحی یک الگوی برنامه درسی پودمانی برای دوره مهارت آموزی در آموزش و پرورش به گسترش دانش نظری آن خواهد افزود و دوم اهمیت کاربردی این پژوهش است ،که ابتدا در مورد تعریف برنامه درسی پودمانی ،رویکرد و اصول آن توضیحاتی ارائه می شود.
برنامه درسی پودمانی عبارت است از مجموعه محتوا یا فعالیت آن آموزشی که بتواند مهارت و توانایی خاص و مستقلی در فرد آموزش گیرنده (مستقل از سایر مهارتهای شغل و حرفه) ایجاد نماید و در عین حال در کنار سایر پودمان ها به یک مقطع تحصیلی بیانجامد این پودمان ها بر حسب نیاز مستقلا و یا با ترکیب با یکدیگر توانمندی های متناسب با نیازهای شغلی فراگیران را در آنها ایجاد می کند و آنها را برای تصدی مسئولیت های خاص شغلی و حرفهای آماده می سازد. این آموزش ها شکلی از آموزش های علمی -کاربردی است که در آن مهارت های شغلی در کنار آموزش های عمومی در قالب پودمانیهای مستقل و بسته های آموزشی ارائه می شود تا اینکه به یک مدرک رسمی تحصیلی (کاردانی) منتهی شود، هم چنین می توان در برنامه ریزی آموزش های غیررسمی و در جهت کسب مهارت یا تکمیل مهارتهای کارگران، کارمندان دولتی و کارشناسان، در دادن اطلاعات سازمان یافته و مطالب تخصصی، در برنامههای کوتاه و دراز مدت، استفاده نمود. از طریق این آموزشها می توان در سراسر کشور با کمترین هزینه و امکانات، آموزش های مورد نیاز کارگران و در نهایت کارخانجات، کارگاهها و صنایع را تأمین نمود (حسینی، 1395).برنامه درسی پودمانی، به خاطر شرایط، نوع و نحوه آموزش، بهترین نوع آموزش برای افزایش مهارت، تخصص، حرفه و آموزش های عمومی کارگران است که می توانند توسط اتحادیههای کارگری و کارفرمایی سازماندهی شوند. در این نوع آموزش، به چهار نوع توصیة کشورهای صنعتی و کارشناسان ILO عمل شده است. نخست اینکه به آموزشهای حرفهای و مهارتی در حین کار توجه میشود. دوم اینکه آموزشهای گسترده داده نمیشود و کارگران از محیط کار جدا نمی شوند و سوم اینکه، در کنار آموزشهای مهارتی، آموزش های عمومی داده می شود، چهارم اینکه، اتحادیه های کارگری و کارفرمایی خود می توانند متولی امر آموزش باشند.( قورچیان، 1380: 4).
در رويكرد آموزش پودماني ، عناصر اصلي تشكيل دهنده آموزش، فرد ياد گيرنده (شاغل) و شغل است. اما توجیه هر پودمان، اهداف و بازده های موردانتظار آن ،آزمون ورودی و تعیین مهارت هاو دانش مورد نیاز برای ورود به هر پودمان ،مواد و رسانه های آموزشی: برای هر چه بیشتر درگیر کردن و فعال نگهداشتن یادگیرندگان در امر آموزش؛فعالیت های یادگیری و روش های تدریس متنوع ؛ استفاده از ارزشیابی های تکوینی و ارزشیابی پایانی برای اطمینان از رسیدن یادگیرندگان به اهداف آموزشی تعیین شده ؛مواد و رسانه های آموزشی: برای هر چه بیشتر درگیر کردن و فعال نگهداشتن یادگیرندگان در امر آموزش، استفاده از مواد آموزشی متنوع و همه این عناصر ضروری است.(سی پال کی6،2013).
به دلیل توجه این رویکرد به آموزش مشاغل و عدم پاسخگویی نظام آموزش سننتی، حوزه های آموزش پودمانی به بخش صنعت " آموزش فنی و حرفهای" نیز کشیده شد. به این ترتیب، آموزش پودمانی کم کم جایگاه خود را در آموزش مشاغل بزرگسالان نیز باز کرد. رویکرد پودمانی در دهه 1960 تا 1970 رشد فزاینده ای داشت، پایه و اساس رویکرد پودمانی "آموزش برنامهای" است که توسط اسکینر در دهه 1950 مطرح شد. در آموزش برنامه ای مفاهیم آموزش به گامهای کوچک تقسیم می شدند. فراگیران به صورت فعالانه در جریان یادگیری قرار می گرفتند و با دریافت بازخورد فوری، انگیزه پیشرفت در آنها برای طی گام های بعدی تقویت می شد. با پیشرفت صنعت و فناوری از این موارد برای آموزشهای مهارتی استفاده شد (کاووسی، 1395)
با توجه به شرایط بعد از جنگ، که خیلی از صنایع و کارخانه های اروپا، از بین رفته بود و نیروی انسانی لازم و کارآمد برای احیای آنها وجود نداشت. مسئولان بر آن شدند با استفاده از این رویکرد آموزشی،نیروی انسانی عظیمی را با دقت و هزینه کم و کارآمدی بسیار تربیت کنند. این رویکرد از آن جهت که احساس می شد به آموزش مهارت ها در کوتاهترین زمان و با مطلوبترین بازدهی نیاز مبرمی دارد ، بسیار مورد توجه قرار گرفت (جهانیان، 1391)
همچنین نظام پودمانی یك برنامه آموزشی است و به اجزای کوچکی، که هر یك پودمان شناخته می شود، تقسیم می شود. هر پودمان، در عین این که جزئی از برنامه آموزشی است، پاسخگوی نیازهای مبرم اشتغال در یك زمینه محدود است. در این رویکرد،فعالیت ها و کارهای مفید هر شغل به صورت کاملًا" تفکیکی و دقیق تجزیه و تحلیل می شوند.هر یك از پودمان ها مستقل از دیگر آموزش هاست و هر کسی می تواند آنها را در جهت نیازهای فردی خود دنبال کند.( چهارباشلو و همکار،1392)
رويكرد پودماني ابزار كـارا و موثري را جهت بهينه سازي يادگيري هاي علمي – كاربردي مهيا مي كند، محدوديت و عدم كارائي برنامـه درسي سنتي و ميل به فردي سازي آموزش از طريق خلق الگوهاي آموزشي متغير،استفاده مـوثر از زمـان و مكان و وجود امكان انتخاب بيشتر براي معلم و يادگيرنده زمينههاي گرايش به رويكرد پودماني را افزايش داده است. این رويكرد آموزشی بر اساس نظام پودمانی علاوه بر اینکه عنصر اصلی و محوری «فرد» یا «یادگیرنده» است، سبب افزایش و بهبود مهارت، دانش و توانایی کارکنان متناسب با شغل آنها می شود و جهت دهنده تمام فعالیت های مربوط به تهیه و تدوین پودمان های آموزشی است و با تكيه بر نيازها و مهارت هاي شغلي كاركنان نسبت به ديگر رويكردهاي آموزشي از تناسب و همخواني بيشتري با آموزش كاركنان برخوردار است (دوراندیش و همکاران، 1398).
با اجراي برنامههاي درسي سنتي و محتوا محور نميتوان به اين فعاليت ها و اهداف دست يافت. دستيابي به این اهداف نيازمند تغيير اساسي برنامههاي درسي و شيوههاي ياددهي-يادگيري در نظام آموزشي است و در وا قع يك نوع تغيير پارادايم محسوب ميشود. بنابراين ضرورت دارد الگوهاي جديد برنامههاي درسي طراحي و اجرا شود. برنامه درسی بر اساس روش پودمانی9 (مدولار) پیشنهادی برای یک برنامه درسی بر اساس استاندارد صلاحیت حرفهای است. هرنوع روش و رويكرد آموزشي براساس اصول و گزاره هاي علمي استواراست .نظام پودمانی مبتنی بر اين اصل است که هر کارآموز سرعت يادگیری خود را دارد(رودا7، 2017). این اصول چارچوب و ساختار اصلي آن به شمارمي رود.اصول ناظر بر طراحی و اجرای يك دورة آموزشی پودما نی مشتمل بر چهار اصل است ،كه اِعمال آنها در فرايند آموزش موجد زمينههايي است كه پودمان هاي آموزشي قابليت برنامه ريزي و اجرا پيدا مي كنند. از مهمترين اصول رويكرد آموزش پودماني كه درحقيقت باعث تمايز اين رويكردها مي شود ،عبارتند از: اصل استقلال در آموزش ها،اصل خودآموز يا خودرهرو بودن آموزش ها،اصل ارتباط تنگاتنگ پودمان هاي آموزشي با نيازهاي مهارتي شغل ،اصل توجه به تفاوتهاي فردي.(دوراندیش،1398)
خرم (1398) پژوهشی با عنوان «طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی مدولار (پودمانی) در درس پرورش مهارتهای شناختی و خلاق کودک در رشته کودکیاری» انجام داده است. نتایج نشان داد که برنامه درسی درس پرورش مهارت های شناختی و خلاق کودک، به میزان بسیار زیادی بر برنامه درسی پودمانی، منطبق است. چهاربند (1398) به منظور تدوين و ارائه الگويي براي برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفهاي انجام داد.نتایج این پژوهش نشان داد که به منظور رفع مسائل کیفی زیرساختهاي فیزیکی و تجهیزاتی مراکز آموزش فنی و حرفهاي و مراکز آموزش مربیان و مدرسان فنی و حرفهاي، باید با اختصاص بودجه لازم در قالب ردیفهاي مصوب، تجهیزات و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی در قالب استانداردهاي جدید با مدیریت دستگاه متولی تأمین شود. دورانديش(1398) در پژوهشي با عنوان« طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه»با همين هدف و با رويكرد پودماني انجام شد. نتایج این پژوهش می تواند علاوه بر تدوین برنامة درســی مبتنی بر شایستگی رشــتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، برای سایر رشته های فنی وحرفهای، به منظور تدوین چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی، برای نمونه مورد استفاده قرار گیرد. ملک محمدي(1398) به پژوهشي با عنوان « ارائه یک مدل چندهدفه پودمانی جهت مسئله مکانیابی خدمات پزشکی اضطراري، در شهر کرمان،پرداخته است. . درنهایت نتایج عددي به دست آمده از استقرار مدل و آزمایش هاي تحلیل حساسیت به همراه نکات مدیریتی ارائه شده است. عباسی (1396) در پژوهشی با عنوان «نیازسنجی آموزشی زنان روستایی در زمینه دوره های تک پودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در استان تهران» که با هدف نیازسنجی آموزشی دورههای تکپودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در تعاونیهای روستایی زنان استان تهران به روش پیمایشی انجام گرفت، که نتایج نشان داد 17 نیاز آموزشی بالاترین اولویت را داشتند و سه اولویت اول به ترتیب، رایانه و اینترنت، شیوههای نوین بستهبندی و کارآفرینی و خوداشتغالی بودند. در مرحلة دوم به منظور تعیین سطح توافق زنان عضو تعاونی و کارشناسان در خصوص نیازهای آموزشی زنان، از مدل کوادرانت استفاده شد که نتایج نشان داد اکثر نیازهای آموزشی از دیدگاه زنان و کارشناسان با یکدیگر تطابق دارد.
کریس نورمن پی. اولیپاس(2022) در پژوهشي با عنوان« ارزیابی ماژول های یادگیری آموزشی برای توسعه کاربرد و دوره فناوری های نوظهور در فيليپين» كه با هدف ارزیابی ماژول های یادگیری آموزشی انجام شد، یافته ها نشان می دهد دانش آموزان از محتواي ماژول های یادگیری مورد استفاده برای توسعه اپلیکیشن دوره فناوری های نوظهور بسیار راضی بودند و براي بهبود مطالب آموزشی در آینده؛ اطمینان از کامل و مرتبط بودن مطالب , اطلاع رسانی سازمان یافته و دقیق و به موقع پيشنهاد شد. آکسوی8 (2019) در پژوهشی با عنوان «توسعه برنامه آموزشی مدولار به منظور بهبود مهارت های آموزشی معلمان مدرسه ابتدایی انگلیسی در ترکیه »انجام داد. نتایج نشان داد که معلمان در ابتدای خدمت خود به آموزش مدولار نیاز دارند پون در این برنامه آموزشی روش ها و تکنیک های تدریس زبان انگلیسی در قلب پودمان های مستقلی به آنها آموزش می دهد و کاربرد آن هم برای آنها آسان تر خواهد بود و در نحوه آموزش آنها هم مفید است. در پژوهشی که دنی مازرکاج9 (2019) با عنوان « تاثیر آموزش مدولار در ترکتحصیل» انجام داد ،که به آموزش مدولار به تقسیم دورههای مرسوم به بخشهای کوچکتر یا ماژول های کوچکتر اشاره دارد.این پژوهش در کشور بلژیک اجرا شد و نتایج نشان میدهد که آموزش مدولار میتواند به طور قابلتوجهی ترکتحصیل مدرسه را به میزان ۲.۵ درصد کاهش دهد، که بیشترین تاثیر بر روی دانش آموزان خارجی است. النا واکونا10(2019) در پژوهشی با عنوان «تأثیر رویکرد مدولار در یادگیری زبان انگلیسی»که با هدف یافتن اثربخشی رویکرد پیمانهای در آموزش و یادگیری برای ارزیابی عملکرد، موفقیت و انگیزه دانش آموزان انجام شد. نتایج نشان داد که این پژوهش نشان میدهد که دانش آموزان برنامههای درسی مدولار، آن را مفید و انگیزه دهنده مییابند و میگویند که آنها را تشویق میکند که در ماژول بعدی بهتر عمل کنند، با اینکه یادگیری مدولار و ارزیابی، از این روش فشار رویکردهای سنتی را حذف نمیکند،در عین حال، معلمان در سیستم مدولار از فرصت برنامهریزی بهتر در امتحانات و تمرکز بیشتر بر نیازهای آموزشی خود اظهار رضایت دارند. کریستوف دی. ویت 11(2019)، در پژوهشی با عنوان «تأثیر آموزش مدولار بر ترک تحصیل کنندگان مدرسه» برای پاسخ به این سؤال «آیا آموزش پیمانهای که به طور گسترده در آموزش متوسطه مورد استفاده قرار میگیرد، در کاهش ترکتحصیل مدرسه موثر بودهاست؟» نتایج نشان میدهد که آموزش مدولار میتواند به طور قابلتوجهی ترکتحصیل مدرسه را به میزان ۲.۵ درصد کاهش دهد، که بیشترین تاثیر بر روی دانش آموزان خارجی دارد. بنابراین، آموزش مدولار به احتمال زیاد یک سیاست موثر برای مقابله با ترکتحصیل مدرسه و کاهش شکاف بین قومیت ها است. علاوه بر این، دانشجویانی که در آموزش مدولار ثبتنام کردهاند احتمال بیشتری دارد که با درآمدهای بالاتری به کار گرفته شوند. کریستوبال .ام .امبیون12 ،(2019)،در پژوهشی با عنوان « رویکرد مبتنی بر مدولار و دستاوردهای دانش آموزان در زمینه استفاده از فولکلور و فرهنگ محلی »هدف این پژوهش، بررسی اعتبار سنجی و ارزیابی مادول های فولکلور و ارزیابی اثربخشی آن است، نتایج بدست آمده نشان می دهد که این ماژول در زمینههای مشابه به ویژه در زمینه اساطیر و فرهنگ عامه مورد استفاده قرار میگیرد. ایرگو اسرس ،دوری13 (2019) در پژوهشی با عنوان « چالشهای مربوط به اجرای موثر برنامهدرسی مدولار در سه مرکز آموزشی در اتیوپی»که هدف از این پژوهش ارزیابی چالشهایی بود که مانع اجرای موثر برنامههای مدولار در برنامه زبان و ادبیات انگلیسی ست. . یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برنامهدرسی مدارس به طور مؤثر به دلیل برخی چالشها به اجرا در نیامده است. چالشهای پیش روی دانش آموزان مجبور به پیوستن به دپارتمان زبان و ادبیات انگلیسی بدون دانش، مهارت، و علاقه به مطالعه هستند که به نوبه خود فرآیند آموزش و یادگیری را دشوار میسازد. علاوه بر این، امکانات و تجهیزات مناسب چه از نظر کمیت و چه کیفیت مورد نیاز موجود نبودند و این نشان می دهد که کیفیت آموزش از کمیت آن کمتر است . همچنین عدم هماهنگی و همکاری میان گروه های آموزشی مختلف وجود داشت. همه اینها تا حد زیادی مانع اجرای موثر زبان ملی ،زبان و برنامهدرسی زبان انگلیسی میشوند. در پژوهش دیگری که اسکولر مایر14(2019)، با عنوان «پیادهسازی آموزش از راه دور مدولار درمدارس دولتی فیلیپین» انجام گرفت با هدف یافتن چالشهای پیش روی، نظرات، و توصیههای معلمان، والدین و دانش آموزان در زمینه فاصله آموزش در دبیرستان ملی و دولتی و با روش ترکیبی کیفی و کمی پژوهش شد. نتایج نشان داد که این پژوهش توانست چالشهای رایج شرکت کنندگان در زمینه منابع را تعیین نماید.همچنین میتواند به عنوان سکوی پرش برای آینده باشد وبهبود برنامهها و دستورالعملهای موجود در زمینه اجرای آموزش مدولار و از راه دور باشد. گییران 15و همکاران (2018) در پژوهشی با عنوان "یک مولفه انتخابی دانشجویی (یا مدل مطالعه ویژه) در پزشکی قانونی و حقوقی" طراحی، انجام، ارزیابی یک برنامه پودمانی اختیاری علاوه بر برنامه درسی در دوره کارشناسی پزشکی بیان می کند که این برنامه یک فرصت برای بالا بردن مهارت های تحقیقاتی، ارائه، مهارت های حرفهای و غیره برای دانشجویان است. در پژوهش دیگری روموروزا ، بی.معاریف16 (2017) با عنوان «روش های مدرن و سنتی تدریس مباحث انتخاب شده در فیزیک دبیرستان» با هدف اثربخشی ،روش مدولار و روش سنتی را مورد مقایسه قرار داد
براساس امتیاز پیش آزمون و پس آزمون بین گروههای سنتی و مدولار نشان داده شد که امتیاز گروه سنتی در مقایسه با برنامه مدولار بالاتر است. در پژوهش دیگری که ضمیر شازیا، (2014) با عنوان «تأثیر رویکرد پیمانهای در آموزش » با هدف اثربخشی رویکرد پیمانهای در آموزش و تعیین اینکه روش تدریس مدولار در ارزیابی عملکرد دانش آموزان مؤثر است. این پژوهش از نوع تجربی است. جامعه آماری 30 نفر از دانش اموزان سال دوم متوسطه بودند و نتایج از این قرار است که روش تدریس مدولار در سطوح مختلف آموزش مورد استفاده قرار گیرد. شلی17 و همکاران (2014) درپژوهشی با ارائه پیشنهاد "ایجاد یک واحد آموزش به روش پودمانی در برنامه درس دندان پزشکی" بیان می کند آموزش به روش پودمانی به بهبود توانایی متخصصان دندانپزشکی کمک می کند و افرادی که به این روش آموزش دیده اند، از خلاقیت و توانایی بالاتری برخوردارند.
این مطالعه به گروه های برنامه ریزی درسی وزارت خانه ها و سازمان ها یی که برنامههای مرتبط با مهارت آموزی دارند ،کمک خواهد کرد، برنامههایی که بتوانند همسو با برنامه درسی ملی طراحی شده و با کاربردهاي آن در دنیای واقعی ارتباط برقرار نمایند و از مدل برنامه درسی پودمانی باید استفاده کنند. آموزش فنی و حرفهای و مهارت آموزی و طراحی یک الگوی برنامه درسی پودمانی برای دوره مهارت آموزی در آموزش و پرورش باعث می شود که توجه به الگوی برنامه درسی پودمانی اهميـت ويـژه اي داشته باشد. با توجه به آنچه در این پژوهش بیان شد، نگارنده به دنبال طراحی الگو است و هم چنین بررسی می کند که این الگو تا چه میزان از نظر متخصصان و کارشناسان برنامه ریزی درسی دارای اعتبار است.
سوال تحقیق
الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش چگونه است؟
روش تحقیق
این پژوهش از انواع تحقیقات کیفی مبتنی بر تئوری برخاسته از داده ها بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و اعتبار ابزار با مرور همتا، یادداشت برداری و بازبینی کدهای استخراج شده مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش از روش آمیخته اکتشافی بهره گرفته شده است. در بخش کیفی شرکت کنندگان در پژوهش شامل کارشناسان و متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی وآموزش های فنی و حرفهای بودند.که با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته،اطلاعات لازم جمع آوری شد. در بخش مصاحبه ، جامعه آماری که جهت استخراج کدهای استقرایی برای تعیین مؤلفه ها و طراحی الگو استفاده شد، شامل تعداد 20 نفر از کارشناسان و متخصصان و صاحبنظران برنامه درسی وآموزش های فنی و حرفهای بودندکه از این تعدادبا توجه به شرایط موجود 13 مصاحبه انجام گرفت و تحلیل محتوای کیفی جهتدار و فرایند گزینش نمونه تا جایی پیش رفت که به مرحله اشباع رسید. به همین منظور کارشناسان و متخصصان برنامهریزی درسی به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدهاند. بدین صورت که از میان متخصصان و صاحب نظران موضوع برنامه درسی آموزش پودمانی، افرادی که دارای بیشترین تألیفات و یا تجارب در این زمینه بودند به عنوان مصاحبه شونده انتخاب و افراد بعدی با پیشنهاد همان صاحب نظران انتخاب شدند. منظور از نمونه گیری نظری آن است که آن دسته از افرادی را به عنوان نمونه انتخاب میکنند که بیشترین اطلاعات را میتوانند در رابطه با موضوع تحقیق در اختیار قرار دهند. این امر بدان معنی است که نمونه گیری عمدی بوده (نه احتمالی) و تمرکز بر انتخاب افرادی بوده که از میزان آگاهی بیشتری نسبت به موضوع پژوهش برخوردار بوده اند. لذا، در پژوهش حاضرضمن استفاده از رویکرد هدفمند در انتخاب نمونه مورد مصاحبه، از روش نمونهگیری زنجیرهای یا گلوله برفی در شناسایی و انتخاب مطلعین کلیدی استفاده و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته برای شناسایی الگوی مطلوب و مناسب برنامه درسی پودمانی استفاده شده است. در بخش کمی ، پرسشنامه اعتبارسنجی محققساخته توسط 127 نفر از خبرگان صاحبنظر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی تکمیل و پس از تحلیل عاملی تاییدی این پرسشنامه و الگوی اصلاح شده برنامه درسی پودمانی در دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش، با 132 متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب توسط شاخصهای R2، Q2 اعتبارسنجی و ارائه شد.
یافتهها
در دو بخش کیفی و کمی انجام گرفت که در بخش کیفی مرحله کدهای باز در قالب مقولهها یا کدهای محوری تعریف میشوند. در واقع کدهای باز دسته بندی می شوند و کدهایی که از نظر معنا و فرایند و کارکردشان مشابه هستند در یک دسته قرار می گیرند. نتایج کدگذاری محوری در جدول (1)، ارائه شده است.
جدول1. نتایج کدگذاری باز و محوری الگوی برنامه درسی پودمانی
کدگذاری محوری (مقوله اصلی) | کدگاری باز (مقوله فرعی) |
ویژگیهای آموزش پودمانی
| اصول آموزش پودمانی |
حوزه مورد استفاده | |
میزان ارتباط با سایر پودمانها | |
ایجاد دانش
| نیاز به کسب دانش جدید |
موقعیتهای بازار تازه | |
اهداف برنامه درسی پودمانی | آموزش مهارتهای حرفهای |
استقلال فردی | |
مهارت آموزی | |
مدرن سازی | |
ورود به دنیای کار | |
جایگاه آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای | استفاده در آموزش فنی و حرفهای |
فاصله تا وضعیت مطلوب | |
مخالفت با استفاده از آموزش پودمانی | |
ضرورت وارد کردن برنامه درسی پودمانی(مدولار) در دورههای مهارت آموزی و گنجاندن آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای | اصول و پیامدهای برنامه درسی پودمانی |
برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی درست | |
متناسب با ماهیت شغل یا دوره | |
تناسب با نیازسنجی شغلی | |
عدم تعهد آموزش و پرورش به اشتغال دانش آموزان | |
عدم سازگاری | |
مطابقت برنامهها و کتابهای فنی و حرفهای با اسناد بالادستی | عدم ضرورت |
بستر یادگیری | |
روش ارزشیابی | |
روش تدریس | |
اهداف | |
مستلزم بررسی همه رشتهها | |
مطابقت با سند تحول | |
مطابقت با برنامه درسی ملی | |
مطابقت با سند اشتغال | |
پیاده سازی آموزش پودمانی در برنامههای آموزشی فنی و حرفهای | طراحی برنامههای درسی به روش پودمانی تحقق اهداف |
کاستیهای اجرا | |
عادت به آموزش سنتی | |
رعایت نکردن ساختار | |
عدم ضرورت استفاده از روش پودمانی | |
انطباق با عناصر برنامه درسی | |
رعایت رویکردهای یاددهی – یادگیری | |
نیروی متخصص | |
استفاده از تجارب دیگران | |
نیازسنجی | |
شیوة سازماندهی محتوای برنامهی آموزش پودمانی در دورههای مهارتآموزی | سطح بندی |
شیوه سازماندهی | |
هنرجو | |
هنرآموز | |
محتوا | |
چگونگی محتوای برنامه آموزش پودمانی در دورههای مهارت آموزی | استقلال |
تسلط | |
فراگیرمحور | |
تناسب با شغل | |
نیاز و موقعیت | |
منطبق با نظر کارشناسان | |
منعطف | |
نوع، پیش نیاز، سطح بندی و به روز بودن محتوا مبتنی بر اهداف | |
فعالیتها و فرصتهای یادگیری آموزش پودمانی | طراح |
اکتساب | |
تفکر انتقادی | |
تمرین | |
تولید | |
حل مسئله | |
همکاری | |
ارائه | |
استقلال نظام پودمانی | |
انواع یادگیری | |
الگوی برنامه درسی | |
منابع | |
چگونگی ارزشیابی در برنامه آموزش پودمانی | زمان ارزشیابی |
ملاک ارزشیابی | |
معیار قضاوت | |
ارزیاب | |
نوع ابزار | |
ویژگیهای ارزشیابی | |
ویژگیها و نقش هنرآموزان | ویژگیهای هنرآموزان |
نقش هنرآموزان | |
زمان مورد نیاز آموزش پودمانی | نیازسنجی شغلی |
ماهیت پودمان | |
متناسب با فراگیر | |
نظر خبرگان | |
رسیدن به اهداف و استاندارد | |
مکان مورد نیاز آموزش پودمانی | فضای شبیه سازی شده و کارگاهی |
محیط واقعی | |
تجهیزات مورد نیاز آموزش پودمانی | تجهیزات |
منابع | |
هدایت هنرجویان به بازار کار | عناصر آموزش پودمانی |
سیاستهای دولتی | |
راهبردهای اجرای برنامه درسی پودمانی | آموزش مبتنی بر شایستگی |
ارزشیابی | |
پژوهش و بررسی فراگیر | |
مشارکت ذینفعان | |
آموزش مجریان و هنرآموزان | |
بکارگیری نیروهای متخصص انطباق با اسناد بالادستی | |
تجهیزات و منابع مالی | |
نیازسنجی | |
محتوای آموزش به روز | |
تغییرپذیری |
کدگذاری محوری مرحله دوم تجزیه و تحلیل در نظریهپردازی داده بنیاد است. هدف از این مرحله برقراری رابطه بین طبقههای تولید شده در مرحله کدگذاری باز است. لذا با نظر اساتید و کارشناسان امر، از کلیه شاخصهای به دست آمده به تعیین مقولهها پرداخته شد. از تحلیل کیفی محتوای مصاحبهها، تعداد 17 طبقه (مقوله اصلی)و 95 مقوله فرعی بهدست آمده است.
جدول2. مقولههای شرایط علی؛ محوری؛ مداخله گر و زمینهای
پارادایم | مقوله فرعی | ||||||
شرایط علی | مکان مورد نیاز آموزش پودمانی | ||||||
زمان مورد نیاز آموزش پودمانی | |||||||
جایگاه آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای | |||||||
پدیده محوری | تجهیزات مورد نیاز آموزش پودمانی | ||||||
مطابقت برنامهها و کتابهای فنی و حرفهای با اسناد بالادستی | |||||||
اهداف برنامه درسی پودمانی | |||||||
ایجاد دانش | |||||||
شرایط زمینهای | ویژگیها و نقش هنرآموزان | ||||||
ویژگیهای آموزش پودمانی | |||||||
شرایط مداخلهگر | چگونگی ارزشیابی در برنامه آموزش پودمانی | ||||||
چگونگی محتوای برنامه آموزش پودمانی در دورههای مهارت آموزی | |||||||
راهبردها |
| ||||||
پیامدها | پیاده سازی آموزش پودمانی در برنامههای آموزشی فنی و حرفهای |
براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، شاخص مکان مورد نیاز آموزش پودمانی، زمان مورد نیاز آموزش پودمانی و جایگاه آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای به عنوان مقولههای شرایط علی در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، شاخص تجهیزات مورد نیاز آموزش پودمانی، مطابقت برنامهها و کتابهای فنی و حرفهای با اسناد بالادستی، اهداف برنامه درسی پودمانی و ایجاد دانش به عنوان مقولههای پدیده محوری در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، شاخص ویژگیها و نقش هنرآموزان و ویژگیهای آموزش پودمانی به عنوان مقولههای زمینهای در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، شاخص چگونگی ارزشیابی در برنامه آموزش پودمانی و چگونگی محتوای برنامه آموزش پودمانی در دورههای مهارت آموزی به عنوان مقولههای شرایط مداخلهگر در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، شاخص راهبردهای اجرای برنامه درسی پودمانی، هدایت هنرجویان به بازار کار، فعالیتها و فرصتهای یادگیری آموزش پودمانی، شیوة سازماندهی محتوای برنامهی آموزش پودمانی در دورههای مهارتآموزی و ضرورت وارد کردن برنامه درسی پودمانی(مدولار) در دورههای مهارت آموزی و گنجاندن آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای به عنوان مقولههای راهبردها و اقدامات در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
همچنین براساس نتایج کدگذاری ثانویه پژوهش، پیاده سازی آموزش پودمانی در برنامههای آموزشی فنی و حرفهای به عنوان مقولههای پیامدها در الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش انتخاب شدند.
کدگذاری گزینشی: با نظر اساتید و کارشناسان امر، از کلیه شاخصهای به دست آمده از تحلیل کیفی محتوای مصاحبهها، تعداد 95 شاخص، برای طراحی ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش بهکارگرفته شده است. شکل پارادایمی زیر، نشاندهنده مدل الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش میباشد.
شکل1. مدل تئوری برخاسته از داده
در بخش کمی پرسشنامه اعتبارسننجی محققساخته توسط 127 نفر از خبرگان صاحبنظر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی تکمیل و پس از تحلیل عاملی تاییدی این پرسشنامه و الگوی اصلاح شده برنامه درسی پودمانی در دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش، با 132 متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب توسط شاخصهای R2، Q2 اعتبارسنجی و ارائه شد. با توجه به این که مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ 7/0، برای پایایی ترکیبی 7/0 و برای تمام 17 مقوله مقدارAVE بیشتر یا مساوی 4/0 میباشد و تمامی معیارها در قسمت سنجش بارهای عاملی مقدار مناسبی دارند، می توان مناسب بودن وضعیت پایایی و روایی همگرای تحقیق را تایید کرد. بنابراین مدل تحقیق و سازههای آن از روایی مناسبی برخوردار است. همچنین مدل تحقیق در حالت معناداری نشان میدهد که مقدار آماره t برای همه سازهها و متغیرهای تحقیق بیشتر از مقدار 96/1 است. بنابراین مدل موردنظر، ارتباط معناداری بین مولفههای تحقیق را نشان می دهد و بر اساس یافته های بدست آمده از رویکرد مربوط ، می توان در الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش استفاده کرد.
بحث و نتیجهگیری
این پژوهش با هدف طراحی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش شکل گرفت. با نظر اساتید و کارشناسان امر، از کلیه شاخصهای به دست آمده از تحلیل کیفی محتوای مصاحبهها، تعداد 95 شاخص، برای طراحی ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی پودمانی برای دورههای مهارت آموزی در آموزش و پرورش بهکارگرفته شده است. در این الگو ویژگیهای آموزش پودمانی، ایجاد دانش، اهداف برنامه درسی پودمانی، جایگاه آموزش پودمانی در آموزش های فنی و حرفهای، ضرورت وارد کردن برنامه درسی پودمانی(مدولار) در دوره های مهارت آموزی و گنجاندن آموزش پودمانی در آموزش های فنی و حرفهای ، مطابقت برنامه ها و کتاب های فنی و حرفهای با اسناد بالادستی،پیاده سازی آموزش پودمانی در برنامههای آموزشی فنی و حرفهای، شیوة سازماندهی محتوای برنامهی آموزش پودمانی در دورههای مهارتآموزی، چگونگی محتوای برنامه آموزش پودمانی در دوره های مهارت آموزی، فعالیت ها و فرصت های یادگیری آموزش پودمانی، چگونگی ارزشیابی در برنامه آموزش پودمانی، ویژگی ها و نقش هنرآموزان، زمان مورد نیاز آموزش پودمانی، مکان مورد نیاز آموزش پودمانی، تجهیزات مورد نیاز آموزش پودمانی، هدایت هنرجویان به بازار کار و راهبردهای اجرای برنامه درسی پودمانی دخیل می باشد. همین نتایج توسط کریستوبال (2019) و روموروزا (2017) گزارش شد.
ﻧﻈﺎم ﭘﻮدﻣﺎﻧﯽ ﺷﮑﻠﯽ از آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻣﻨﻔﺼﻞ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﺷﻐﻠﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﻮدﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮان آﻣﻮزش داده ﻣﯽﺷﻮد. ﻫﺮ ﯾﮏ از ﭘﻮدﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﻬﺎرت ﺧﺎص و ﻣﺴﺘﻘﻠﯽ را آﻣﻮزش ﻣﯽدﻫﻨﺪ، در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل در ﮐﻨﺎر ﺳﺎﯾﺮ ﭘﻮدﻣﺎن ﻫﺎ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﻣﻬﺎرت ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. اﯾﻦ روﯾﮑﺮد از آن ﺟﻬﺖ ﮐﻪ ﻧﯿﺎز ﻣﺒﺮم ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرتﻫﺎ در ﮐﻮﺗﺎهﺗﺮﯾﻦ زﻣﺎن و ﺑﺎ ﻣﻄﻠﻮبﺗﺮﯾﻦ ﺑﺎزدﻫﯽ اﺣﺴﺎس ﻣﯽﺷﺪ در اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ، ﻧﻈﺎم ﭘﻮدﻣﺎﻧﯽ از ﺟﻤﻠﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎي ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدي ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ است (فتحی، 1391).
تربيت افراد موفق وتوانمند نيز نيازمند برنامة آموزشي مناسب و متناسب با نيازسنجي اقتضايي در راستاي استراتژي زمان است. بنابراين، توانمندسازي در هر شرايط خاصي تعريف خاص خود را دارد.یکی از مهمترين ويژگي هاي انسان توانمند، داشتن دانش و مهارت است. مهارت شامل كليه توانايي هاي ابتدايي لازم است كه انجام كار را در شرايط تعيين شده عملي مي سازد (ميرسپاسي، 1384 )و به طور عمده سه حوزة مهارت شامل مهارت فني،مهارت انساني و مهارت ادراكي براي مديران و كاركنان در نظر گرفته مي شود. بهره مندي نيروهاي كليدي از مهارت و تخصص در زمينه هاي گوناگون، مهمترين نياز سازمان ها به حساب مي آيد (كلاگ18، 1996).
آماده ســازی جوانان برای بازارکار یکی از مســئولیت های کلیدی نظام آموزشــی کشورهاســت (فورستر19و بول20، 2018) بر همین مبنا، تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد و استفادة بهینه از آن، در مرکز توجه برنامه ریزان قرار گرفته است ،بطوري كه افراد را برای احراز شغل و کسب و کار آماده میکنند و یا کارآیی آنان را در انجام کارها افزایش میدهند (يعقوبي ،1402) و پایین بودن ســطح مهارت ها، طرفداران آموزش های حرفهای و آموزش های کلاســیک را به نوعی به تقابل کشانده اســت و سرعت تغییرات فناوری و انتظارات بازارکار از نیروی ماهر و به تَبَع آن تشدید ضرورت آموزش های حرفهای در قالب آموزش های حین کار هم، به شدتِ این تقابل دامن زده است(سازمان بهره وری آسیایی21،2002 )، به گونه ای که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه (به ویژه کشورهای آسیایی) انتخاب بین آموزش های عمومی و حرفهای یک تصمیم دشوار قلمداد می شود (یونسکو، 2010) وآموزشهای فنی و حرفهای (آموزش های مهارتی) به دلیل توأم کردن آموزش های نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگر دانش مدار22 برخوردار هستند، زیرا این آموزشها، که برخواسته از نیازهای شغلی است،توانایی و مهارت دانش آموختگان را در انجام صحیح کارها افزایش می دهد(اسفندفر و همکاران،1391).
چالش عمده آموزش های فنی و حرفهای برآورده کردن نیازهای مهارتی در حال تغییر افراد و دنیای کار است که مطابق با اصول یادگیری مادام العمر می باشد (هرمو و همکاران، 2015). با این بینش، بسیاری از کشورها اهتمام خود را برای افزایش کیفیت آموزش های فنی و حرفهای قرار داده اند و کوشش هایی که کشورهایی چون کانادا در سال 1989 ، آلمان در سال 1996 ، ترکیه در سال1986 و ایران در سال های اخیر به عمل آورده اند، ناظر بر این حقیقت است. با این حال، مطالعه ای که در مرکز اروپایی آموزش فنی و حرفهای انجام شده، حا کی از اختلاف معنادار بین آموزش های فنی و حرفهای و دنیای واقعی کار است0(صالحی و همکار ان، 2010).
به طور کلی می توان گفت برقراری آموزش های مستمر پودمانی در هر زمان ، قدرت تحرک کاری را با توجه به نیازهای روز به افراد می دهد؛زیرا فرد دائما" در حال یادگیری و افزایش مهارت خود است و از سویی با افزایش این نوع آموزش ها در سطوح گسترده و فراگیر ،روند رشد توسعه کشور سرعت بیشتری به خود می گیرد و فراگیران را آماده می سازد تا بتوانند با افراد ماهردیگر به رقابت بپردازند. .(میروکیلی و قهرمانی، 1386). با توجه به یافته های بدست آمده پضرورت وارد کردن برنامه درسی پودمانی(مدولار) در دورههای مهارت آموزی و گنجاندن آموزش پودمانی در آموزشهای فنی و حرفهای یکی از نتایج تحقیق حاضر بود که در این راستا پیشنهاد میشود اصول و پیامدهای برنامه درسی پودمانی، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی درست، متناسب سازی برنامه درسی پودمان با ماهیت شغل یا دوره و تناسب با نیازسنجی شغلی در مسیر طراحی و تدوین برنامه درسی پودمانی قرار گیرد و برنامهای متناسب با ویژگیهای بیان شده تدوین گردد. همچنین باتوجه به تناسب بیشتر آموزش های علمی ـ کاربردی کوتاه مدت و پودمانی با سیاستهای اشتغال زایی، توجه به نظام طراحی و اجرای این آموزش ها مورد تأکید است.
منابع
امیری، معصومه. (1388). تجزیه و تحلیل وضعیت اشتغال آموزش دیدگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و برآورد الگوی عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه و بودجه، 88(19): 1-12.
امامی، حسین. (1386). حلقه گمشده مهارت در آموزش پودمانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران.
چهاربند، اسفندیار. ( 1389). کلیات نظام جدیدآموزش فنی و حرفهاي کشور، تهران.
خنیفر، حسین، جوان بخت، علیرضا،. (1397). مهارت های نرم برای فارغ التحصیلان فنی وحرفهای، فصلنامه مهارت آموزی، 11-(4): 13-23.
چهاربند، اسفندیار (1398). الگوي برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفهاي، نشریه مطالعات تعلیم و تربیت استثنایی،11(13): 55-69.
چهارباشلو ، حسین، عباسی، عفت. (1392). تبیین ضرورت آموزش مهارت های اشتغال زا در دوره های پودمانی نظام علمی ـ کاربردی: راهی برای تضمین اشتغال، فصلنامه مهارت آموزی، 1(3): 93-104.
دانا، علی، محمدی مهر، مژگان، خوشدل، خوشدل. (1398). بررسی جایگاه طراحی آموزش به شیوه پودمانی در آموزش پزشكی، نشریه مطالعات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 1(7): 22-49.
دوراندیش، دکتر احمدرضا. (1400). آموزش پودمانی، دانشنامه آموزشهای علمی- کاربردی، 3(1): 29-35.
دوراندیش، احمدرضا. (1398). طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،71(18): 88-110.
عباس زاده، سعید، شاهی، سکینه، مهرعلیزاده ، یدالله . (1397). تناسب آموزش های هنرستان های فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز، اهواز.
سنتزپژوهی روشها، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درس، 6(11): 101-122.
فتحی واجارگاه؛ کوروش، موسی پور؛ نعمت الله، یادگارزاده، غلامرضا. (1397). برنامه ریزی درسی آموزش عالی. (مقدمهای بر مفاهیم، دیدگاهها و الگوها)، تهران. مهربان نشر، چاپ دوم.
فتحی، صبا. (1391). بررسی میزان انطباق برنامههای درسی پودمانی اجرا شده نظام آموزش عالی علمی- کاربردی با اصول برنامه ریزی درسی پودمانی در استان آذربایجان شرقی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
کاویانی، حسین، لیاقدار، محمدجواد، زمانی، بی بی عشرت، عابدینی، یاسمین. (1379). الگوی برنامه ریزی درسی درکلاس معکوس:
ملک محمدي، حسین، ماكويي، احمد. (1398). ارائه یک مدل چندهدفه پودمانی جهت مسئله مکانیابی خدمات پزشکی اضطراري، مطالعه موردي: شهر کرمان، نشريه علمي مديريت زنجيره تأمين، 64(21): 2-29.
مهرمحمدی، محمود. (1391). وارونگي: رويكردي نوين به طراحي برنامه اي درسي معطوف به تربيت حرفه اي (با تاكيد بر علوم تربيتي)، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، 3(6): 23-39.
میروکیلی، وحیده. (1386). بررسي ميزان اثربخشي پودمانهاي آموزشي رشته روابط عمومي از ديدگاه كاركنان شاغل در شهرداري شهر تهران، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهید بهشتی.
ویسی، محمد، ا ایراندوست، امجد، یزدان پناه، سالار، بابایی، ابراهیم. (1395). مقایسه اثربخشی روش های تدریس فعال و سنتی بر میزان یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی،کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه مشاوره، خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران.
یعقوبی، محمد. (1398). جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 21(2): 50-66.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Forster, G. A, Bol.T. (2018). Vocational education and employment over the life course using new measure of o specificity. Social Science Reserch, 11(1), 112-129.
Null, W. (2023). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
Narsico, L. O., & Narsico, P. G. (2023). Technical curriculum implementation and evaluation framework. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(12), 4168-4181.
Patel, S., Pelletier-Bui, A., Smith, S., Roberts, M. B., Kilgannon, H., Trzeciak, S., & Roberts, B. W. (2019). Curricula for empathy and compassion training in medical education: a systematic review. PloS one, 14(8), e0221412.
Regina Gennadyevna Sakhieva (2015). Designing a Structure of the Modular Competence-Based Curriculum and Technologies for Its Implementation into Higher Vocational Institutions, Asian Social Science, 11(2): 246-251
Sanjaya, W., Erita, Y., Putri, R. S., & Indriyani, N. (2022). Teachers’ readiness and ability in designing teaching modules in the independent curriculum. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(7), 288-296.
Sun, H., Yu, H., Chi, H., & Yuan, G. (2023). Reform and practice of vocational basic skills training course under the concept of curriculum ideology and politics. In SHS Web of Conferences (Vol. 153, p. 01020). EDP Sciences.
UNESCO (1998). The modular approach in technical education. Printed in France.
[1] - دانشجوی دکتری برنامه ريزي درسي، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. rezvan1386@ymail.com
[2] - استاد گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). khosravi.edu@gmail.com
[3] - استاد گروه برنامه ريزي درسی، دانشگاه شهيد رجايي ، تهران، ايران. alireza_assareh@yahoo.com
[4] -Krankleen
[5] - International Labour Organization
[6] -Sejpal. K
[7] - Rada
[8] -Aks,y
[9] -Deni Mazrekaj
[10] - Elena Rakova
[11] -Kristof De Witte
[12] - Cristobal M. Ambayon
[13] - Dory. Yirgu Asres
[14] . Schüler-Meyer
[15] . Kearan
[16] . Romoroza Marife B
[17] -Sheli
[18] - Klagge
2-Forster
3 - Baoll
4 - Asian Productivity Organization
5 -Vocational and Technical Educations
Designing and validating the model of Podmani curriculum (modular) for skill training courses
Masoume Soltan Rezvanfar1, Ali Akbar Khosravi Babadi2, Alireza Asare3
Abstract:
purpose: This research was aimed at designing and validating the Podmani curriculum model (modular) for education skills training courses.
Method: The present study was conducted in terms of applied objective and using a mixed sequential exploratory (qualitative-quantitative) data collection method of the data-based type (qualitative stage) and cross-sectional survey (quantitative stage). In the qualitative part of the data-based method, information was collected and examined using inductive analysis. In the quantitative stage, a researcher-made validation questionnaire was completed by 127 national experts in the field of education and training and curriculum, and after confirmatory factor analysis, this questionnaire and the modified modular curriculum model in education and training skills training courses, with 132 variables, were validated and presented after first and second-order confirmatory factor analysis and appropriate fit by R2, Q2 indices.
Findings: The research findings in the qualitative section, obtained from document analysis and interviews, were combined together, and the process of unification, elimination, and integration of key concepts was carried out. As a result, 17 main themes were identified, and in the quantitative stage, considering that the appropriate value for Cronbach's alpha is 0.7, for composite reliability is 0.7, and for all 17 categories, the AVE value is greater than or equal to 0.4, and all criteria in the factor loadings measurement section have appropriate values, it can be confirmed that the research has appropriate reliability and convergent validity.
Conclusion: It can be concluded that the modular curriculum model can be used for education and training skills training courses.
Keywords: Accreditation, Education, Curriculum Model, Structure, Skills Training.
[1] - Phd student of Curriculum Planning, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. rezvan1386@ymail.com
[2] - Professor, Curriculum Planning Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. khosravi.edu@gmail.com
[3] - Professor, Curriculum Planning Department, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran. alireza_assareh@yahoo.com