ارائه مدل معادلات ساختاری مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین
الموضوعات :1 , غفار تاری 2 , امید علی حسین زاده 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استاد یارگروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدرسه هوشمند, آموزش آنلاین, معادلات ساختاری, مدل.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین میباشد. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت جزء پژوهشهای آمیخته (کمی و کیفی) می¬باشد. در بخش کیفی از روش نظریهسازی داده بنیاد و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جمعآوری دادهها بعد از 16 مصاحبه با رسیدن به اشباع نظری متوقف گردید. جامعه آماری در بخش کمّی معلمان و سرگروههای آموزشی مدارس دوره دوم بودند که با استفاده از فرمول کوکران، 318 نفر به عنوان نمونه و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. در بخش کیفی، دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تعداد 544 کد اولیه و 38 کد ثانویه شناسایی شد و در نهایت مدل مدرسه هوشمند در راستای ارتقای آموزش آنلاین طراحی شد. با توجه به نتایج به دستآمده، شرایط علی شامل عوامل (اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی- خانواده، فیزیکی، تکنولوژیکی، روانشناختی، سیاسی، قانونی و مدیریتی)، زمینهای شامل (فرهنگی، مدیریتی، قانونی، اجتماعی، اقتصادی و روانشناختی)، مداخلهای شامل (مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی، روانشناختی، فرهنگی و قانونی)، راهبردها شامل (اقتصادی، فرهنگی، قانونی، فنآوری، نیروی انسانی و آموزشی) و پیامدها شامل (اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، اخلاقی) شناسایی شد.
References
Adib Haj Bagheri, M., Ghanbari Afra , L., Ghanbari Afra, M., Zahiri A. (2023). Designing a Virtual Education Scenario for the Curriculum of Bachelor's Degree Nursing Students based on the Logic Model. Journal of Horizon of Medical Education Development. 14(3). https://hmed.mums.ac.ir/article_23148.html. [In Persian].
Akmoli, M., &Vahedi, M.(2016). Examining the positive and negative effects of the Internet on users. The 5th National Conference on the Development and Promotion of Educational Sciences, sychology, Advice and Education in Iran:2016 January 12: Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/686901. [In Persian].
Akrami, F., Daroudi, H. (2021). Management challenges and its impact on online education during the Corona pandemic. The first national conference on organization and management research. 2021 April 20: Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/1202238. [In Persian].
Alimardani, Z., Asadi, M. (2022). Grounded model for online education improvement strategies during the Covid-19 pandemic. Journal of Nursing Research. 2022; August17 (3) :67-86. URL: http://ijnr.ir/article-1-2617-fa.html. [In Persian].
Aroonsrimarakot, S., Laiphrakpam, M., Chathiphot, P. et al. (2023). Online learning challenges in Thailand and strategies to overcome the challenges from the students’ perspectives. Educ Inf Technol 28, 8153–8170 (2023). https://doi.org/10.1007/s10639-022-11530-61
Bozkurt, A., J. Xiao, A. Pazurek, H. Crompton, S. Koseoglu, R. Farrow, M. Bond, et al. ( 2023). Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape. Asian Journal of Distance Education .18 (1): 53–130. doi:10.5281/zenodo.7636568.
Bagheri Majd, R., Sedghi, N. (2017). Designing the e-learning preparation model in the educational system of the Islamic Azad University of Mahabad. Journal of Information and communication technology in educational sciences. 2017; (4 (consecutive 28), 149-172. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=309579. [In Persian].
Ebrahimi, M., Alishah, F., Zamanipour, F. (2021). Identify and analyze the opportunities and challenges of students' virtual education. Journal of New Educational Approaches. 2021, P:15-32. https://nea.ui.ac.ir/article_26778_e5f961b7b531a1d72ffb74c5b78355b0.pdf. [In Persian].
Howard III, F. A. (2008). Information communication technology and Liberia with respect to globalization, http://thesisabstracts.com
Koponen, E. (2008). The development, implementation and use of e-learning: Critical realism and design science perspective (PhD Dissertation). Finland: Department of computer sciences. Retrieved on January 23rd, 2009 from: http://www.digibusiness.fi/uploads/reports/1236085810_Koponen%20 Erkki. pdf
Lee, K., M. Fanguy, B. Bligh, and X. S. Lu. (2022). Adoption of Online Teaching During the COVID-19 Pandemic: A Systematic Analysis of Changes in University Teaching Activity. Educational Review, 1–24. doi:10.1080/00131911.2021.1978401.
Le Blanc, A., & Wands, M. (2001). Critical Success Factors: e-Learning Solutions Cappuccino. The Official E-Newsletter of the Change and Learning Practice, 2.
Moradi, J., Yarahamdi ,Y., Gudarzi , M., Moradi O. (2022). Investigating the Mediating Role of Academic Self-efficacy in the Relationship between Success Factors and Student Achievement Motivation]. Journal of Sociology of Education. 2022; 8(1): 122-136. doi: 10.22034/ijes.2021.529737.1052
Mahmoudi, J., Nalchigar, S., Babak Ebrahimi, S., Sadeghi Moghadam, M, R. (2009). Investigating the challenges of smart schools development in Iran. Journal of Educational innovations. 2009; 7(4): 61-78
Muyednia F. (2004). Smart schools are a new approach in the country's education. Journal of Link Magazine. 2004; No. 314, December, pp. 21-27
Mahmood, S. (2021). Instructional strategies for online teaching in COVID‐19 pandemic. Human Behavior and Emerging Technologies, 3(1), 199-203.
Mogas, J., Palau, R., Fuentes, M. et al. (2022). Smart schools on the way: How school principals from Catalonia approach the future of education within the fourth industrial revolution. Learning Environ Res 25, 875–893 (2022). https://doi.org/10.1007/s10984-021-09398-3
Naqsh, S,, Zinali, L., Peri Zanganeh, M. (2021). Presenting a model to determine the relationship between teachers' preparation, teaching-learning processes and learners' attendance with online education based on the mediating role of the support system (case study: elementary school teachers in Isfahan). 14th National Conference and 8th International Conference on Electronic Learning and Teaching, Tehran. 2021;march 3-4:Tehran, Iran. https://civilica.com/doc/1224627/ .
Rezaei Rad, M,, Zarei Zwarki, I., Yousefi Saeedabad, R.(2013). Identifying and prioritizing factors affecting the development of smart schools. Journal of Education and evaluation.2013; (Educational Sciences, fifth year, summer 2013, number 18). [In Persian].
Salehi, M.,& Kashani, N .(2016). Effective factors in the implementation of smart school. Journal of psychology and educational sciences. 2016 ; number 8, from pages 71-84.
Talaa’ee, E., Ansaari, N., Pahlavaan, M., Abootaalebi, Z. (2016). Making Iranian Schools Smart: From Policy to Practice. Journal of Education.QJOE 2016; 32 (3) :79-105
URL: http://qjoe.ir/article-1-133-fa.html
Tlili, A., Amelina, N., Burgos,D., Othman, A., Huang, R., Jemni, M., Lazor, M., Zhang, X., and T. W. Chang. (2020). Remote Special Education During Crisis: COVID-19 as a Case Study. In Radical Solutions for Education in a Crisis Context, 69–83. Berlin: Springer.
Zare, M., Nili Mohammad, R., Aliabadi, K., Zarei Zawarki, I., Asgari, M. (2023).The effectiveness of integrated e-learning design model on the academic performance of Farhangian University students. Journal of Educational and educational studies. 2023;(2) doi: 10.48310/pma.2023.2878. [In Persian].