ارزیابی عملکرد دانشکده¬های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران
الموضوعات : medical documents
1 - دانشجوی دکتری عمومی داروسازی، دانشکده داروسازی و علوم دارویی، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار اقتصاد و مدیریت دارو، واحد علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد دانشکده¬ها, تحقیقات, آموزش, مدیریت, کارمندان, دانشجویان,
ملخص المقالة :
مقدمه: دانشگاهها بهعنوان نهادهای اساسی در تولید دانش و توسعه اجتماعی، نقش بیبدیلی در جوامع ایفا میکنند. عملکرد دانشگاهها در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، اجتماعی و مدیریتی، از جمله مولفههای کلیدی است که بر موفقیت این نهادها تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران در این چهار بعد و شناسایی عوامل موثر بر بهبود آن انجام شده است
روش: مطالعه حاضر از نظر نوع یک مطالعه توصیفی - مقطعی میباشد که بروی مدیران، کارکنان، دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران انجام شد. روش نمونه گیری به صورت آسان و مستمر بود و شامل 322 نفر از دانشجویان، اساتید، مدیران و کارمندان بود. در این مطالعه پس از انتخاب نمونههای دادههای مربوط به موضوع پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. ابزار گردآوری پژوهش شامل چهار پرسشنامه متفاوت با چهار معیارپژوهش، آموزش، معیار عمومی و اجتماعی و معیار مرتبط با مدیریت میباشد.
یافته ها: نتایج تحلیلها نشان میدهد که وضعیت معیارهای ارزیابی عملکرد برای گروههای مختلف (کارکنان، مدیران، دانشجویان و اساتید) از نظر میانگین و سطح معناداری تفاوتهایی را نشان میدهد. معیارهای مرتبط با کارکنان، مدیران و اساتید از سطح مطلوبی برخوردار هستند، در حالی که معیارهای مرتبط با دانشجویان در سطح نسبتاً پایینی قرار دارند. آزمون فریدمن تفاوت معناداری میان رتبهبندی معیارهای ارزیابی عملکرد در هر گروه را تأیید میکند. به طور کلی، معیارهای مرتبط با تحقیقات در دانشجویان و کارکنان جایگاه بالاتری دارند، در حالی که معیارهای عمومی و اجتماعی در بین مدیران و اساتید در بالاترین رتبه قرار گرفتهاند. این نتایج اهمیت توجه به گروههای مختلف و معیارهای کلیدی برای بهبود عملکرد سازمانی را برجسته میکند..
نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، اگرچه در بسیاری از حوزهها عملکرد قابل قبولی دارد، اما برای دستیابی به استانداردهای بالاتر نیازمند اقدامات اصلاحی است. بر اساس یافتهها، تقویت زیرساختهای پژوهشی، افزایش تعاملات بینالمللی، اصلاح فرآیندهای مدیریتی و توجه به نیازهای آموزشی و اجتماعی دانشجویان و کارکنان، از جمله راهکارهایی است که میتواند به بهبود عملکرد دانشگاه کمک کند. این پژوهش محدود به بررسی مقطعی عملکرد دانشگاه بوده و پیشنهاد میشود در مطالعات آینده از روشهای طولی و تحلیلهای کیفی برای دستیابی به درک عمیقتر استفاده شود. همچنین، انجام مطالعات مشابه در سایر واحدهای دانشگاهی میتواند به تعمیم نتایج و توسعه مدلهای بهبود عملکرد کمک کند.
[1] Rafiei N, Abbas Abadi M, Charkazi A, Ghanbari S, Mirkarimi S, Lotfi M, et al. Challenges of Clerkship of Public Health in Golestan Medical University; A Qualitative Study. Medical Education Journal. 2022; 10(1): 70-85.
[2] Sedigh Maroufi S, Hanani S, Rasouli M. Identifying effective factors the quality of theoretical education of the Operating room from students and teachers viewpoints in Medical Sciences Universities of Tehran city. Education Strategies in Medical Sciences. 2020; 13(5): 529-36.
[3] Ramya N, Kowsalya A, Dharanipriya K. Service quality and its dimensions. EPRA International Journal of Research & Development. 2019; 4(2): 38-41.
[4] Rezaiyan MK, Bazaz SMM. Quality Gap in educational services based on SERVQUAL Model in Mashhad Medical School. Med Res. 2016;40:17-23.
[5] Gorgan I. Quality of Educational Services from the Perspective of Nursing Students of Golestan University of Medical Sciences: SERVQUAL Model. Education Journal. 2022; 10(2):60-73.
[6] Heidary A, Khanlari A, Mahdavi S. Measuring brand equity of higher education institutes and universities (Case study: Tehran business schools). New Marketing Research Journal. 2017;7(3):141-58.
[7] Çaha H. Service quality in private hospitals in Turkey. Journal of Economic & Social Research. 2007;9(1).
[8] Sondari MC, Hermanu AI, Nurlaeli L, Artisheila DS. Impact of community service on university performance and efficiency. Journal of Science and Technology Policy Management. 2024(ahead-of-print).
[9] Klochek L, Snitsarchuk L, Ohar E. The system for assessing the quality of education in the universities of the leading countries of the world. Revista Tempos e Espaços em Educação. 2022; 15(34).
[10] Cinkir S, Yildiz S, Kurum G. The effect of undergraduate students’ perceived service quality on student commitment. Sage Open. 2022; 12(2): 21582440221096134.
[11] Smith WC, Benavot A. Improving accountability in education: the importance of structured democratic voice. Asia Pacific Education Review. 2019; 20: 193-205.
[12] Chaudhary N. Searching for Performance Accountability in Higher Education: A Case Study. KMC Journal. 2024; 6(1): 260-79.
[13] Tabarsa Gh A,Hadizadeh moghadam M,Ghahremani M,Mohebbi S.Designing a startegic effectiveness model to evaluate the performance of universities.2015; 19: 91-115.
[14] NadiZadehArdakani A, Moubed M, Abedi S. Assessing and Prioritizing the Educational Needs for Ardakan University Staff. Karafan Journal. 2020; 16(2): 207-32.
[15] Alavi SA, Moshfegh M. The Effect of Performance Assessment of the Personnel on Performsnce Improvement in Imam Sadeq (as) University. Strategic Management Thought. 2008; 2(2): 95-122.
[16] Rahimi M, Beidokhti AAA, Banadkouki MRZ. Identifying and prioritizing the components and indicators that affect the ranking of universities, focusing on educational aspects. Educational Leadership & administration. 2023; 4(16): 89-121.
[17] Ayentimi DT, Appiah N, Obinnim E, Osei-Yaw F, Naa-Idar F. An Investigation into Performance Management Practices in Ghana: Case Study of Oti-Yeboah Company Limited. International Journal of Business and Management Tomorrow. 2013; 3(9).
[18] Abasi B. Identifying and Ranking of Competitive Performance Evaluation Criteria of Universities Using Multi-Criteria Decision Making Techniques. Journal of Research in Educational Systems. 2020;14(Special Issue): 09, 6-36.
[19] Hashemi S, Mashinchi A, Mohammadkhani K. A Model for Competency Assessment of the Faculty in the Islamic Azad University (IAU Branches in Fars Province). Journal of New Approaches in Educational Administration. 2017;7(28):185-211.
[20] Aghamirzaee Mahali T, Babazadeh M, Salehi Omran A. Assessment and ranking of educational (administrative) services quality from students opinion (A case study on Mazandaran University of science and technology). Education Strategies in Medical Sciences. 2017; 10 (4): 288-301.
[21] Seip JC. THE UNIVERSITY OF NORTH CAROLINA AT PEMBROKE: The University of North Carolina at Greensboro.
[22] Tenure A. Tenure and Promotion Guidelines: University of South Florida.
[23] Shafiee FS, Sobhani H. Analyzing and explaining the research performance of faculty members with mixed approach and multilevel modeling, case study: University of Tehran. Journal of Educational Planning Studies. 2018;7(13):97-120.
